utorok, 26 marec 2013 21:12

Game of Thrones

(8 hlasov)

„Ak sa rozhodnete hrať hru o tróny, buď vyhráte, alebo zomriete. Žiadna prostredná cesta neexistuje.“

Game of Thrones (Hra o tróny), prvá časť zo sedemdielnej fantasy ságy Song of Ice and Fire (Pieseň ľadu a ohňa), kritikmi i čitateľmi svetovo vychvaľovaná a kvalitou často prirovnávaná k Pánovi prsteňov... No dobre, o tom poslednom si nie som až taká istá. :-)

...kritikmi i čitateľmi svetovo vychvaľovaná...

Vo svete rozdelenom na Sever a Juh, kde leto trvá desiatky rokov a zima vládne po generácie, sa postupne predstavujú celé rody aj jednotlivci, urodzení, poddaní, klamári, šľachetní, odvážni i zbabelci. Všetci sa zapoja do boja o železný trón a dobrovoľne či nedobrovoľne postupne roztáčajú kolotoč intríg, otvorených bitiek, mágie a lásky. A potom je tu ešte Stena, masívna ľadová hradba, čo všetkých oddeľuje od Ďalekého severu a jeho záhadných a desivých tajomstiev.

Kniha od amerického autora G.R.R. Martina bola preložená do češtiny. Ja osobne vrelo odporúčam originál, hoci musím varovať, že úroveň jazyka je dosť náročná. Neviem, či sa niekedy v budúcnosti chystá slovenský preklad - zatiaľ je to žiaľ nevýhoda pre tých, ktorí nefandia angličtine.

Oplatí sa teda vystúpiť si z pohodlia slovenčiny a prekonať kvôli tejto knihe jazykové bariéry? Rozhodne áno! Každá kapitola je napísaná z pohľadu inej postavy, napriek tomu sa autorovi darí zachovať plynulú líniu deja. Kapitoly často končia v tom najnapínavejšom bode, a keďže sa potom pohľad presúva na inú postavu, ste viac-menej donútení čítať ďalej (mnohokrát aj napriek neskorým nočným hodinám).

...vrelo odporúčam originál...

Ako som už spomenula, paleta postáv je rôzna – deti, starí, ženy i muži. Najlepšie na tom je, že všetky pri čítaní ožívajú! Niekedy dokonca až tak, že vás vytáčajú do nepríčetnosti, či neskutočne priťahujú. Občas ma zaskočili niektoré dosť naturalistické pasáže (sex, zabíjanie a pod.), ktoré autor vôbec neprikrášľuje, no aj cez to si človek uvedomí, čo všetko patrí k životu. Martinovi sa podľa mňa podarilo vystihnúť ľudskosť v pravom slova zmysle. Totižto aj tie najnechutnejšie a najzvrátenejšie charaktery majú v sebe kúsky súcitu a cti (svetlé momenty) a naopak, obľúbenci robia chyby a podliehajú slabostiam. Nie je to typický fantasy čierno-biely svet hrdinov a zloduchov, a to ma na tejto knihe priťahuje, núti zamýšľať sa a často aj hnevá. Veď kto by nechcel, aby „tí dobrí“ boli bezchybní.

Z tohto pohľadu kniha vystihuje realitu aj napriek kompletne vymyslenému svetu – pre mňa úplná vzácnosť a čaro fantasy literatúry. Ale pozor! Priaznivci mágie, drakov či strašidelných neľudských postáv opradených tajomstvom, nemajte boja – autor postupne rozvíja a naznačuje, že v tejto sérii sa je na čo tešiť aj z hľadiska fantastiky. Detailné mapy, rozmanité národy, opisy scenérií, nenásilne vpradené zábery z minulosti (história rodov, mytológia) – hotové delikatesy.

Nie je to typický fantasy čierno-biely svet hrdinov a zloduchov...

Myslím, že Game of Thrones je skvelý a veľmi sľubný začiatok úžasne prepracovanej série. Musím vás však vystríhať: táto kniha je silne návyková. Namotávajúci dej, kopec otvorených tém a otázok, na ktoré chcete vedieť odpoveď, postavy, ktoré túžite spoznať viac! To všetko spôsobí, že budete chcieť čítať ďalej. Hoci aj za cenu zanedbania dôležitých povinností... :-P

• Meno autora: George Raymond Richard Martin
  • Knihu vydalo: Voyager
  • Počet strán: 704