piatok, 09 január 2015 14:35

The Lies of Locke Lamora

Robin Hood (alebo pre Slovač známejší Jánošík) podľa legiend bohatým bral a chudobným dával. Locke Lamora takisto berie bohatým, ale k chudobným sa z toho nedostane nič. Vám sa však jeho postava zapáči tak či tak. Chcete vedieť prečo?

I ja som si nad tým počas čítania lámala hlavu. Ako je možné, že si ma získala postava v podstate amorálna a skazená? Prečo vlastne fandíme literárnym a filmovým postavám typu Dannyho jedenástka, ak sú to zlodeji? Ja osobne si myslím, že je v nich aj napriek skazenosti odkrytá ľudskosť a česť. Postupne zistíme, že aj takéto postavy môžu mať srdce. Ich láska, vernosť a oddanosť k priateľom nás dostanú natoľko, až zabudneme na ich poklesky. Inak tomu nie je ani v tomto príbehu od Scotta Lyncha.

Ako je možné, že si ma získala postava v podstate amorálna a skazená?

Kniha je prvým dielom zo série o Džentlmenských Bastardoch (Gentleman Bastard Sequence) a predstavuje nám svet odlišný od toho nášho. Skúste si v mysli vybaviť niečo podobné stredovekým Benátkam, lenže s prímesou alchýmie, ktorá sa mieša do každodenného života (jedla, nápojov, umenia a pod.) a tajomnej mágie, ktorú praktizuje len špeciálne spoločenstvo za neskutočné prachy prenajímateľných mágov. Ešte k tomu pridajte zvláštne architektonické pozostatky dávno vymiznutej civilizácie (žeby mimozemšťania vo fantasy literatúre?), zapasujte to do prostredia kriminálnikov a na svete je mesto/provincia Camorr, v ktorom sa pohybuje náš hlavný hrdina, vyššie spomínaný Locke Lamora.

Locke je sirota zachránená pred otroctvom akurát tak na to, aby sa stal najprv zlodejom v detskom gangu a následne bol pre jeho neobvyklý talent zverený do rúk neobyčajného kňaza, otca Chains. Chains tajne uctieva trinásteho neznámeho Bezmenného boha, ktorý je akýmsi prídavkom k panteónu Dvanástich a zároveň patrónom všetkých zlodejov. Locke a ďalších päť nadaných detí sú zasvätení do umenia prestrojenia, herectva, vyberaných spôsobov, mnohých jazykov a dokonca i do kulinárskeho umenia tak, aby mohli splynúť s davom v akejkoľvek spoločenskej vrstve a v akejkoľvek úlohe ukradnúť toho čo najviac.

so svojím šéfom v čele extrémne prešpekulovanými pascami oberú o majetok nejedného boháča či boháčku v Camorre.

Keďže je Locke zďaleka najctižiadostivejší a najvynaliezavejší (miestami by som povedala, že aj najtrafenejší) z nich, v dospelosti sa stáva vodcom Džentlmenských Bastardov. Do gangu patria vtipkárske dvojičky Calo a Galdo, bojovník (takisto náruživý čitateľ :)) Jean a mladé učňovské ucho Bug, ktorí so svojím šéfom v čele extrémne prešpekulovanými pascami oberú o majetok nejedného boháča či boháčku v Camorre. A veruže, chlapci majú štýl! Kniha si vás získa od prvých strán a kolotoč sa roztáča tak, že sa ani nenazdáte a nemáte šancu (a čo je lepšie, ani chuť) vystúpiť. Ako sa Bastardi dostávajú medzi kladivo a nákovu Camorrského kriminálneho podsvetia, autor pritvrdzuje a vám nebude všetko jedno.

Fantastické živé opisy, skvelá dynamika medzi členmi tímu, láskavý i uštipačný, ale hlavne „spot on“ humor, bezvýchodiskové situácie a celková autentickosť postáv aj deja vám ako na tácke predostrú priestor na smiech, plač, súcit, hanbu, túžbu po pomste. Sťa by ste tam boli.

„,Bug,’ povedal Calo, ,Locke je náš brat a naša láska k nemu nepozná hraníc. No štyri najfatálnejšie slová v therinskom jazyku sú: Locke by to ocenil.’
,Súťažiť s nimi môže iba fráza: Locke ma naučil nový trik,‘ pridal sa Galdo.
,Jediná osoba, ktorej prejdú hry Locka Lamoru...’
,...je Locke...’
,...pretože si myslíme, že bohovia pre neho majú prichystanú skutočne veľkolepú smrť. Niečo s nožmi a rozžeraveným železom...’
,...a päťdesiat tisíc divákmi.’“

Fantastické živé opisy, skvelá dynamika medzi členmi tímu, láskavý i uštipačný, ale hlavne „spot on“ humor...

Kniha je dostupná v češtine a počula som, že je to celkom kvalitný preklad, hoci anglický originál by som nevymenila za nič na svete. Ak sa chcete zasmiať na plné hrdlo, trošku si možno i ponadávať, nechať sa ohúriť vynaliezavosťou, ale hlavne ak stojíte o kvalitný čitateľský zážitok, nezaváhajte ani chvíľku! Požičiavajte, kupujte, učte sa anglický jazyk či burcujte slovenských vydavateľov! Locke a jeho banda za to určite stoja.

• Meno autora: Scott Lynch
  • Knihu vydalo: Gollancz
  • Počet strán: 544