utorok, 06 január 2015 22:36

Búrka 2: Vo víre minulosti

Čo je najlepšie čítať na prelome rokov, keď starý rok odchádza a nový prichádza? Správne, knihu o cestovaní v čase. Pripravte sa na dávku rôznych časových línií, paradoxov a zopár vysvetľovačiek.

Len tak mimochodom, prvú poviedku o cestovaní v čase som čítala asi ako 9-ročná. Nerozumela som všetkému, ale doteraz si pamätám na ten pocit očarenia, čo som mala pri čítaní. Fascinovalo ma, že niekto dokáže ísť do minulosti či do budúcnosti. Odvtedy ma knihy s podobnou témou neskutočne bavia. Kam sa až dá zájsť pri cestách v čase? Ako ovplyvniť či zmeniť to, čo sa už raz stalo, alebo čo sa ešte len stane? A čo ak stretnete svoje iné ja? Toľko možností a toľko času!

Kam sa až dá zájsť pri cestách v čase? Ako ovplyvniť či zmeniť to, čo sa už raz stalo, alebo čo sa ešte len stane?

Práve na Silvestra som dočítala druhú knihu zo série Búrka od Julie Crossovej Vo víre minulosti. Prvý diel s názvom Búrka: Uväznený v čase už po ruke nemám a trochu to aj ľutujem. Teraz by sa mi hodil nejaký skok v čase, aby som sa vrátila a spravila si zápisky z prvej časti, lebo v dvojke sa príbeh vracia k minulým udalostiam zas a znovu. Či to ozaj tak bolo, to by som si chcela overiť. Pristihla som sa pri tom, že sa márne pokúšam spomenúť si na presný dej, a tak aspoň vám, milí čitatelia, odporúčam, aby ste oba diely čítali v čo najkratšom čase po sebe. Ale keďže milujem zamotané príbehy, nedala som sa odradiť.

Okolo hlavnej postavy Jacksona Meyera je rušno. Idú po ňom nielen Nepriatelia času, ale aj agenti z konkurenčnej divízie CIA. Vďaka svojej schopnosti skákať v čase nie je v bezpečí ani Jackson, ani jeho blízki. Svoju životnú lásku Holly síce zachránil, lenže za akú cenu... Pri jeho skokoch a polskokoch do minulosti a späť sa veľa vecí zmenilo a tieto zmeny sa odhaľujú postupne. Príbeh priamo nadväzuje na udalosti, ktoré boli opísané už v prvej časti. Ale Jacksonove citové trápenie je na istý čas odsunuté intenzívnym bojovým výcvikom. Áno, mladého zobrali do partie a začali ho cvičiť ako tajného agenta projektu Búrka!

Áno, mladého zobrali do partie a začali ho cvičiť ako tajného agenta projektu Búrka!

„Nikdy nedovoľte, aby ostatní videli, akí ste nervózni. Nikdy im neodhaľujte svoje myšlienky... veliteľovi Marshallovi, svojmu partnerovi ani ktorémukoľvek inému agentovi Búrky, a už vôbec nie Nepriateľom času. To bola jedna z troch najdôležitejších vecí, ktorú som si počas výcviku osvojil. Druhé dve sú tieto: Všetko je skúška.
Každý je sám.“

Táto časť príbehu je akčná a mohla by zaujímať aj chalanov. Na druhej strane, je to iba akýsi úvod do akcie, ale na navodenie atmosféry a na zoznámenie sa s novým prostredím či na stretnutia so staro-novými a úplne novými postavami to stačí. Niekto by mohol autorke vyčítať, že Jacsonove spomienky na stratenú lásku sú miestami až otravné, ale verte mi, majú svoj zmysel. Chalani, pretrpte to. Jackson je sympaťák a klaďas a má aj nejaké zvyšky humoru (schované za tými šiestimi jazykmi, ktoré sa práve naučil). Ženská grafomanská časť populácie môže ísť do mdlôb aj kvôli tomu, že si píše denník (a kvôli jeho nehynúcej láske k Holly). Nie je to síce žiadny Charlie (Charlieho malé tajomstvá), ani Adrian Mole (Tajný denník Adriana Mola), ale jeho písomný (a hlavne stručný) prejav a lá listy kamošovi sa mi páči. Textu to dáva novú dynamiku. Jackson celý čas spoznáva nové postavy, len si ich nechce bližšie pripustiť k telu.

„Automaticky som ju objal okolo pása keď som si uvedomil, čo som práve urobil, zasmial som sa.
‚My sa k sebe túlime? Myslel som si, že ak sa niekedy k sebe tak veľmi priblížime, budem buď ťažko ranený, alebo nahý.‘“

Trochu (no dobre, veľmi) mi prekážalo, že na čo siahol, to sa mu darilo... Vie strieľať, rýchlo sa učí jazyky a má skvelý orientačný zmysel a tak podobne. Bond sa môže schovať, aj keď mladý ho v pití zatiaľ netromfne, lebo fľaštička z minibaru plus pivo a neidentifikované drinky spravia svoje. Niee, ja ho nevychvaľujem, on sám si robí reklamu. Len má taký obyčajný supermanovský komplex pocit, že veď ja ich raz všetkých zachránim. Na rozdiel od iných hrdinov, Jackson si môže vybrať čas, kedy začne so záchránou, čo mu dáva istý nepatrný náskok pred zloduchmi. Ale je to naozaj také ľahké?

Ale nebojte, nie je to superhrdina a nakoniec je to aj dobre, že je len človek, lebo by sme prišli o pár zaujímavých scén s jeho kolegyňami. Ehm, stále majte na mysli, že je to žáner young adult, takže nemusí sa odohrávať všetko v spálni. Rozprávať sa môžu aj niekde inde.

Akonáhle sa však niečo objasnilo, nové tajomstvá zase pribudli.

Plusy knihy vidím najmä v spôsobe, akým som sa dozvedala nové veci. Čiže zároveň spolu s Jacsonom. To ma vtiahlo do deja a spolu s hlavným hrdinom som aj odhadovala, čo by sa asi tak mohlo ešte pokaziť. Udiať. Zmeniť. A veľakrát som bola prekvapená (okrem iného aj z toho, že mu tak dlho trvalo, kým pochopil, čo sa deje). Na druhej strane som sa konečne dočkala trochu detailnejších vysvetlení ohľadom cestovania v čase. Veď už bolo na čase. Akonáhle sa však niečo objasnilo, nové tajomstvá zase pribudli. Veľké tajomstvá.

A záver, ľudia, záver je najlepší. Síce navnadí na záverečnú časť trilógie, ale o tom má byť druhý diel. To najlepšie na koniec snáď prezradí všetky nezodpovedané otázky. Neviem ako vy, ale ja dúfam, že naň nebudeme musieť čakať dlhšie ako rok.

• Meno autora: Julie Cross
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 334