pondelok, 05 január 2015 21:44

Hra o tróny

Intrigy, sex, nevraživosť, mágia, incest, boj o moc, krviprelievanie, sarkazmus... a draky. Fantasy Hra o tróny vniesla do žánru nové, originálne prvky, a preto jej autora vyniesla k spisovateľským výšinám. Ponorte sa do príbehu plného zvratov a prekvapení, v ktorom národy Siedmych kráľovstiev hrajú večnú hru o tróny.

Hra o tróny je prvá časť päťdielnej série Pieseň ľadu a ohňa, ktorej autorom je americký spisovateľ, autor fantasy, sci-fi a hororovej literatúry George R.R. Martin. V románe na pozadí mýtov, legiend a boja o Železný trón vykresľuje osudy desiatok rôznorodých postáv, ktoré sa odohrávajú v Siedmych kráľovstvách, rozdelených na sever a juh.

Prvá dejová línia sleduje osudy lorda Eddarda Starka a jeho rodiny žijúcej v Zimovrese. Lord Eddard opúšťa svoj domov, pretože ho Robert Baratheon povolá do Kráľovho prístavu, aby sa stal kráľovým pobočníkom. Jeho predchádzajúci pobočník lord Arryn bol zavraždený a všetky podozrenia smerujú k Lannisterovcom. Jedna z nich, Cersei Lannisterová, je dokonca Baratheonovou manželkou a kráľovnou. Eddard Stark je od začiatku svojho pobytu v Kráľovom prístave vystavený intrigám, klamstvám a pokrytectvu kráľovského dvora. Každý totiž sleduje iba svoje vlastné záujmy.

Na pozadí mýtov, legiend a boja o Železný trón vykresľuje autor osudy desiatok postáv

Druhá dejová línia nám predstaví lorda Jona Snowa, Starkovho nevlastného syna. Jon sa vydá na sever a pridáva sa k bratom z Nočnej hliadky. Ich úlohou je strážiť Múr, mohutnú ľadovú plochu, pred nebezpečenstvami a hrozivými kreatúrami, žijúcimi na ďalekom Severe. V tretej zložke sme vtiahnutí do príbehu o Daenerys, ktorá žije s bratom Viserysom vo vyhnanstve na druhej strane Úzkeho mora. Obaja pochádzajú z kráľovskej dynastie Targaryenovcov. Ich otec Aerys Targaryen, prezývaný aj ako Šialený kráľ, bol zvrhnutý zo Železného trónu počas povstania organizovaného Robertom Baratheonom. Daenerys sa vydá za vodcu divokých Dothrakov, khala Droga, ktorý disponuje početnou armádou. Jej cieľom je získať späť Železný trón.

„Pri tých slovách prebehli Jonovi po chrbte zimomriavky od vzrušenia. ,Za Múr?´ ,Počul si. Chcem nájsť Bena Starka, živého či mŕtveho.´ Prehltol. ,Nebudem tu len tak bezcieľne posedávať a čakať na sneh a severák. Musíme zistiť, čo sa deje. Tentoraz Nočná hliadka vytiahne v plnej bojovej sile proti kráľovi za Múrom, proti Iným, proti všetkému, čo je tam. Budem veliť ja osobne.´ Ukázal dýkou na Jona. ,Podľa zvyku je veliteľov komorník aj jeho zbrojnoš... ale odmietam budiť sa každé ráno s myšlienkou, či si nezdupkal. Takže mi teraz povedz, lord Snow, čo potrebujem počuť. Si brat Nočnej hliadky... alebo len pankhart, čo sa chce hrať na vojakov?´“

Viacerí čitatelia románu vyčítajú, že je príliš rozsiahly a komplikovaný a že po niekoľkých stranách zložitého rozprávania stratili záujem o dej. Avšak práve spôsob, akým je príbeh podaný, ho vyvyšuje nad klasické, predvídateľné diela. Žáner fantasy vo svojom primárnom motíve súboja medzi dobrom a zlom zvykne skĺznuť do klišéovitosti a obohratého delenia postáv na dobré a zlé. Hra o tróny nie je natoľko autorsky subjektívna. George R.R. Martin ani s jednou postavou nesúcití, nevyzdvihuje jej vlastnosti na úkor iných postáv, nemoralizuje a nehodnotí. Napríklad postava Eddarda Starka vo všeobecnosti pôsobí na čitateľa pozitívnejšie než ostatné, pretože z neho vyžarujú morálne zásady, čestnosť, odvaha a spravodlivosť. Napriek tomu ale podľahol svojim vášňam a splodil nemanželského syna. Jemu aj jeho synovi sa za to dostalo odsúdenia, čo náramne odráža skostnatené, konvenčné maniere stredoveku.

George R.R. Martin ani s jednou postavou nesúcití, nevyzdvihuje jej vlastnosti na úkor iných postáv, nemoralizuje a nehodnotí

Zaujímavou postavou je aj trpaslík Tyrion Lannister, ktorý si trpasličí vzrast a s tým súvisiace výsmešky okolia kompenzuje neustálym čítaním, duchaplným úsudkom a bystrým myslením. Jeho všadeprítomný sarkazmus a triezvy pohľad na udalosti oživujú stránky románu. Zaujali ma aj protikladné charaktery dvoch sestier Starkových, Sansy a Arye. Sansa je naivná, romantická dáma, bláznivo zamilovaná do detinskej ilúzie, ktorú si vytvorila o budúcom despotickom kráľovi Joffreym. Arya je, naopak, energická, prudká, ale aj dôvtipnejšia a pohotovejšia.

Dokonale napísanou postavou je aj kráľ Robert Baratheon. Martin kompletne vyvracia utkvelú, rozprávkovú predstavu o kráľoch ako o milosrdných, múdrych a odvážnych vládcoch. Robert Baratheon je oplzlý, nemravný a zvrhlý, vyžíva sa v sexuálnych radovánkach a vojnových víťazstvách. Sex, zabíjanie a despotizmus patria, mimochodom, medzi hlavné črty románu, a aj preto je dielo pre súčasného čitateľa príťažlivé. V Martinovom pojatí nadobudol žáner fantasy úplne nový rozmer. Jediným negatívom diela je skutočnosť, že veľa hlavných (najmä detských) postáv neuvažuje adekvátne k svojmu veku. Vyznieva trochu banálne, ako 14-roční chlapci rozmýšľajú nad vojnovými stratégiami. Ich celkové vyjadrovanie skôr zodpovedá mentálnej úrovni 20-ročných ľudí. Takisto 9-ročná Starkova dcéra Arya je na svoj vek prehnane vyspelá.

„,Conn má pravdu,´ súhlasil Gunthor. ,Tvoje striebro je naše. Tvoje kone sú naše. Tvoja drôtená košeľa a nôž, čo máš na opasku, tiež patria nám. Nemáte nám čo dať, len svoje životy. Ako by si rád zomrel, Tyrion, syn Tywinov?´ ,V osemdesiatke, vo vlastnej posteli, s bruchom plným vína a s dievčenskými ústami na mojom vtákovi,´ odvetil.´“

Sex, zabíjanie a despotizmus patria medzi hlavné črty románu

V románe mi však veľmi imponovalo, ako autor zobrazil rozličné civilizácie, ktoré v mnohom pripomínajú reálne historické obdobia. Pasáže s Daenerys, ktorá sa vžila so zaostalou dothrackou kultúrou svojho manžela, sa ponášajú na krutý a brutálny starovek bez akýchkoľvek ľudských práv. Sedem kráľovstiev sa zase so svojimi kráľmi, lordami, rytiermi, septami a uctievaním bohov ponáša na náboženský, ale rovnako surový stredovek. Čerešničkou na torte je nekonečný les za Múrom. Ten je podľa bájí plný živých mŕtvol, obrov a ďalších bytostí s nadprirodzenými schopnosťami, pričom opis týchto častí v románe je príjemne strašidelný a mýtický.

Martin teda stiera hranice medzi historickými obdobiami, medzi realitou a fantastickými svetmi, medzi faktami a bájmi. Podáva nadčasový, viacrozmerný, drsný realistický príbeh o nekompromisnej ceste mocných rodov za získaním Železného trónu, prešpikovaný históriou, legendami a fantastikou. Kniha, ktorá vás maximálne pohltí.

daeneryned-on-throne

• Meno autora: George R.R. Martin
  • Knihu vydalo: Tatran