sobota, 03 január 2015 16:33

Bohovia Olympu – Znamenie Atény

Putovanie gréckych a rímskych polobohov na lodi, ktorá vie lietať, do pôvodného Ríma, aby predišli skaze sveta – ingrediencie tejto knihy sú doplnené o ešte bláznivejšie dobrodružstvá, zúfalé plány a schizofrenických bohov bájneho Olympu. To bude jazda!

Tretia časť knihy o gréckej a rímskej mytológii – príbeh zo súčasnosti, keď sa v Amerike rodia deti bohov a bohýň Olympu a bojujú so všetkým možným, aby zabránili najsilnejšej bohyni – Gai, bohyni Zeme, zobudiť sa a zničiť svet. V predchádzajúcich dieloch Proroctvo a Neptúnov syn si dvaja hrdinovia vymenili miesto v táboroch, ktoré odnepamäti viedli medzi sebou krvavé vojny. Percy Jackson sa ocitol v tábore Rimanov a Jason Grace v tábore Gréckych polobohov. Táto výmena začala cestu za spoločným priateľstvom medzi oboma tábormi, keďže podľa proroctva sa museli obe spoločenstvá zjednotiť, aby spoločne zachránili svet. Náhoda je ale sviňa a vinou duchov prevtelených do jednej z hlavných postáv, Lea, sa situácia skomplikovala, keďže ten začal po Rimanoch páliť z dela vlastnej lode – Arga II.

„,To nie sú Giganti.´ Reyne sa očiach zablýskal hnev. ,Zradili ste našu dôveru.´
,Čo? Nie!´
Len čo to povedala, spustila sa z Arga II ďalšia salva.“

...aj tu nás autor vtiahne do pletiek bohov Olympu, avšak teraz v nich budete mať dokonalý chaos...

Namiesto spojenectva sa chystajú jatky

Takže spolupráca sa nekoná, našťastie niektorí z rímskych polobohov to nepochopili zle a spoločne s Grékmi sa sedem polobohov (Percy, ktorý chodí s Annabeth, Jason, ktorý chodí s Piper, Hazel spolu s Frankom a Leo) vydáva na cestu, kde musia okrem záchrany sveta oslobodiť ešte dieťa smrti, sochu bohyne Atény a navyše musia vysvetliť naštvaným Rimanom, aby nezrovnali tábor Grékov so zemou. Celkom dosť položiek v zozname „čo treba urobiť“, nie?

Ako v predchádzajúcich knihách, aj tu nás autor vtiahne do pletiek bohov Olympu, avšak teraz v nich budete mať dokonalý chaos, lebo grécke a rímske názvy a vlastnosti týchto pyšných i mierne arogantných bohov sa budú prepletať, až z toho vznikne poriadny chaos. A to nemyslím boha Chaosa, ktorý má toho na rováši určite dosť. Ale o tom nie je táto kniha.

Taký grécko-rímsky guláš, ale výborný

Rick Riordan to jednoducho s nami vie, a preto od prvej kapitoly nebudete stránky znechutene prehadzovať a čakať, kedy bude koniec. Akcie je v každej časti požehnane, ale tu sa zároveň prepletá s malými príbehmi hrdinov, ktorí si rozprávajú o svojom živote a minulosti, takže si osviežite, o čom boli predchádzajúce časti. Ako sa tak kniha podstatne rýchlo a plynule rozbieha, tak koniec vás úplne zničí, lebo sa toho stane veľa a zároveň nič, pretože Znamenie Atény nie je posledným dielom zbierky Bohovia Olympu.

Ako sa tak kniha podstatne rýchlo a plynule rozbieha, tak koniec vás úplne zničí, lebo sa toho stane veľa a zároveň nič...

„Po Bakchusovej pravici sa ukláňal satyr a ponúkal sladké oriešky a hrozno. Boh zdvihol plechovku diétnej pepsi a dav úctivo stíchol. Percy doňho zabodol pohľadom. ,Vy si tam budete iba tak vysedávať?´
,Ten poloboh má pravdu!´ zaburácal Efialtés. ,Bojuj s nami sám, zbabelec! Bez polobohov.´
Bakchus sa lenivo usmial. ,Juno tvrdí, že dala dokopy schopnú skupinu polobohov. Dokážte mi to. Pobavte ma, hrdinovia Olympu. Dajte mi dôvod urobiť viac. Má to svoje výhody, byť bohom.´
Otvoril si plechovku a dav sa rozjasal.“

Celkom príjemným osviežením bolo zamontovanie lásky do deja. Ten chodí s tou a tá s tým, veď to poznáte. Všetci sa bláznivo ľúbia a sú ochotní dať za seba život. Avšak tu to nepôsobí presladene, keďže väčšinou naozaj ide o život a postavy sú odkázané len na to, čo im napadne, prípadne na to, čo napadne tomu druhému. A aj keď príbeh rozprávajú siedmi hrdinovia, nie je rozbitý, práve naopak – aj keď si na to treba zvyknúť, po čase už viete, čo od ktorej postavy v jej rozprávaní očakávať. Keď bude príbehom sprevádzať Leo, nasmejete sa, aj vám bude liezť na nervy, pri Piper si trošku zafilozofujete a s Annabeth sa spoľahnete len na vlastnú hlavu.

Po dočítaní som si uvedomila, aká som rada, že moja mama nie je bohyňa múdrosti alebo že na mňa nemusí dozerať satyr...

Naopak s Percym či Jasonom budete v koži vodcov, ktorí občas sami nevedia, čo si počať. A tak sa vám odkryje príbeh plných zahrávaní sa s osudom, desivých predpovedí, od ktorých neviete, čo čakať, ale nahliadnete aj do citových záležitostí postáv a ich rodinných príbehov. Po dočítaní som si uvedomila, aká som rada, že moja mama nie je bohyňa múdrosti alebo že na mňa nemusí dozerať satyr a osud môjho brata nezávisí od siedmich jadierok z granátového jablka.

„Leo vstal. Na čele mal prilepenú špagetu v tvare trojky.
,Vyšlo to?´
,Vyšlo,´ vydýchla Piper a cítila, že je to naozaj tak. ,Podľa mňa sa už nevrátia.´
Jason zažmurkal. ,To znamená, že ma už nikto nebude trieskať do hlavy?´
Piper sa zasmiala a striasla zo seba všetko nervozitu. ,poď, ty hromovládca. ,Trošku sa vyvetráme.´“

Tento príbeh je dobrý preto, lebo sa vždy niečo deje a aj keď je to často o tom, že po zdolaní prekážky sa objavia ďalšie dve, vy viete, že sa máte na čo tešiť. A ja sa teším na ďalšiu, predpokladám, že záverečnú časť.

390abs--1207940726--okstranka--2006-05-29images

• Meno autora: Rick Riordan
  • Knihu vydalo: Fragment