sobota, 03 január 2015 14:33

Korisť

Vo Fukudovej knihe sa lovci živia ľudským mäsom. Skupina mladých ľudí pred nimi uteká a vydáva sa tak na cestu hľadania zasľúbenej zeme. Počas bojov s lovcami a dlhých krvilačných nocí je ťažké nestratiť nádej, že ešte niekde na Zemi žijú ľudia a keď ich nájdu, budú už navždy v bezpečí.

Hneď v úvode nás kniha vtiahne doprostred deja. Začína sa útekom pred lovcami. Keďže ide o trilógiu (Lov, Korisť, Pasca) a mne sa do rúk dostal zatiaľ iba druhý diel, na začiatku som trochu tápala. Nevedela som, kto sú lovci, že človek a glupan sú synonymá a nevedela som ani nič o minulosti hlavných postáv. Jednou z nich je Gene – ľudský chlapec, ktorý dlhé roky spolu so svojím otcom žil medzi lovcami a preto pozná všetky ich vlastnosti, ako je neprejavovanie emócií, neschopnosť prežiť na priamom slnku, ktoré ich doslova roztopí alebo to, že nevedia plávať. Vie tiež odhadnúť, ako premýšľajú a predvídať ich ďalšie kroky. Lovci sú inteligentní a veľmi vyspelí, ich jedinou slabinou je to, že nepredstaviteľne silno bažia po ľudskom mäse a krvi.

Ich jedinou slabinou je to, že nepredstaviteľne silno bažia po ľudskom mäse a krvi.

„Lovci sa zhromažďujú na brehu – desať silných, napriek tomu groteskne pôsobiacich postáv obalených roztaveným mäsom a spálenými vlasmi. Nespoznávam ani jedného z nich. Nie je tam Karmínová, Kulturistka, Vychrtlík ani riaditeľ – ale žiadostivosť v ich očiach je mi dôverne známa. Je to silnejšie ako chuť. Je to neovládateľná túžba po glupaňom mäse.“

Ďalšou z hlavných postáv je Sissy alebo Sis, odvážne dievča, obratná bojovníčka a milujúca sestra. Spolu s nimi dvoma uteká aj niekoľko mladších chlapcov. Ako sa táto skupinka postáv

„dala dokopy", zistíte pri čítaní prvej knihy, preto vám to tu teraz neprezradím. Dôležité je, že utekajú z Ústavu pre výskum glupanov a chcú sa dostať do zasľúbenej zeme mlieka a medu, o ktorej im hovoril ich učiteľ a priateľ – Vedec. Ten im taktiež na ceste za ostatnými ľuďmi nechal niekoľko indícií, pomôcok, člnov a odkazov.

„Znova čítam ten nápis:
ZOSTAŇTE NA RIEKE. Vedec
Glupani sa však pozerajú na zadnú stranu dosky. Ich oči, ktoré vidia niečo, čo ja nie, sa v šoku dvíhajú od dosky ku mne.
,Čo je?´
Pomaly otočia dosku zadnou stranou ku mne, aby som na ňu videl.
Tri slová! Sú tam tri slová, ktoré navždy ostanú vryté do mojej pamäti, rovnako ako do tej kamennej dosky.
NENECHAJTE GENA ZOMRIEŤ“

Fukuda vytvoril svet, ktorý má inú hierarchiu, pravidlá, vlastný systém i terminológiu.

Korisť drží čitateľa stále v napätí, keďže hlavné postavy často utekajú i bojujú. Fukuda vytvoril vo svojej knihe úplne nový svet, ktorý má inú hierarchiu, ako poznáme, funguje podľa iných pravidiel, má vlastný systém i terminológiu a to bolo veľmi zaujímavé postupne objavovať. Mohol sa s tým vyhrať ešte viac do detailov, prisúdiť lovcom viac špecifických vlastností a tým urobiť boje s nimi skôr strategické ako krvilačné, ale keďže je kniha označená ako YOUNG ADULTS – teda určená pre mládež a adolescentov, pravdepodobne je žiadúce, aby neobsahovala len túto bojovú líniu. Preto v nej nachádzame aj náznaky romantiky a onej povestnej absolútnej lásky, ktorá vzniká z niekoľkých pohľadov a vedie k ochote obetovať za druhého život. Táto romantická línia bola veľmi predvídateľná a preto nazaujímavá, čo sa však o zvyšku knihy nedá povedať. Fukuda pre nás totiž pripravil zopár ozaj nečakaných zvratov a neodhalených tajomstiev. Môže sa však stať, že pri čítaní knihy budete mať pocit, že sa až príliš podobá iným sci-fi a fantasy knihám a nie je dostatočne originálna, akoby autor stavil na istotu a jednoducho napísal knihu o tom, čo je aktuálne medzi mladými ľuďmi populárne - či už v knižnej alebo filmovej podobe.

„Pozerá sa na oblohu. Putujú po nej ťažké temné mračná, z ktorých sa náhle uvoľní hustý dážď a vzápätí bičuje zem zlovestnými prúdmi vody. Obloha je čierna ako kŕdeľ havranov o polnoci. Lov sa iba začal. Lov, ktorý sa nikdy neskončí.“

Dobrodružstvo, priateľstvo, vzťahy v rodine a k tomu štipka romantiky.

Kniha obsahuje veľa dialógov a hoci opisy v nej sú niekedy trochu zdĺhavé, zväčša sú funkčné a poskytujú dôležité informácie – či už ide o opis krajiny, ktorou postavy putujú; opis miestnosti, kde sú zavretí; alebo spomienka opisujúca zážitok z minulosti, ktorý obsahuje informácie dôležité pre prítomnosť a tak nás posúva v deji dopredu. Počas svojho putovania sa skutočne dostanú medzi ľudí, ale nebude to také, ako si predstavovali. V tejto zvrátenej dobe aj ľudia fungujú podľa pokrivených zákonov a tak musia stále ostávať v strehu. V druhej polovici knihy na vás čaká poriadna dávka informácií a záver je napínavou pozvánkou k prečítaniu poslednej časti trilógie. Na tú si však budeme musieť ešte do apríla počkať.

A ako sa dostali lovci na Zem? Sú to mimozemšania, upíri, vlkolaci...? Sú ešte niekde na Zemi ľudia? Na tieto otázky v knihe dostanete odpovede, ale pravdivé budú len niektoré z nich. Kniha má označenie YOUNG ADULTS a to je presne jej cieľová skupina. Dobrodružstvo, priateľstvo, vzťahy v rodine a k tomu štipka romantiky i žiarlivosti – spolu tak tvoria príbeh, ktorí ocenia milovníci podobných kníh, v ktorých dôležitú úlohu zohrávajú nejakým spôsobom „iné" bytosti. Ak máte radšej hlboké príbehy, o ktorých premýšľate ešte dlho po dočítaní, siahnite radšej po inej knihe. Ak však hľadáte iba jednoduchý pútavý príbeh na voľné chvíle a navyše máte slabosť pre príbehy o upíroch a spol., Korisť by sa vám mohla páčiť.

Trailer ku knihám nájdete tu.

fukuda

• Meno autora: Andrew Fukuda