piatok, 02 január 2015 21:48

Krídla

Boli tu čarodejníci, upíri, elfovia, trpaslíci, draci a teraz tu máme víly. Ale počkať! Prečo to osud nedal napísať niekomu inému? Niekomu, kto by využil potenciál tejto rasy? So smútkom v duši, dámy a páni, som toto dielo zaradila do kategórie fantasy.

Našou hlavnou hrdinkou je Laurel. Autorka sa od začiatku snaží skryť fakt, že je víla, tým, že nám opisuje Laurel ako bledunkú, svetlovlasú, modrookú dievčinu so zálubou v dlhých sukniach a pestrých farbách. Na obed zje polovicu broskyne a vlasy si nemusí umývať šampónom. Čistou náhodou nikdy nebola chorá. Nikomu by ani vo sne nenapadlo, že s ňou nie je niečo v poriadku. Naozaj nie.

„Otočila sa, aby si to lepšie obzrela. Z miesta, kde predtým rástol hrb, teraz vyrastali pásy pripomínajúce lupene kvetu a vytvárali na jej chrbte pekne vykrojenú štvorcípu hviezdu.“

Ale vy si budete musieť počkať na odhalenie tohto tajomstva veľmi dlhú dobu. Autorka má proste talent prekvapovať. Najviac ma dostal moment, kedy si Laurel išla do skrinky vymeniť učebnicu biológie za učebnicu dejepisu. Najväčší zvrat v prvých 50tich stranách knižky. Nepreháňam.

Najviac ma dostal moment, kedy si Laurel išla do skrinky vymeniť učebnicu biológie za učebnicu dejepisu.

Áno, dej je opäť zaradený do školského prostredia. Laurel má z toho slušné depky, keďže celý svoj doterajší život bola vzdelávaná doma svojou matkou. Vlastne nie svojou, naša víla je adoptovaná a jej rodičia ju našli v košíku pred domom, čo len tak mimochodom prehodí medzi rečou svojmu novému spolužiakovi v tureckom sede na trávniku pred školou. Tento opis trval autorke 10 strán. Ale nakoniec vyjadrila pointu. Zaslúži si potlesk, nie?

Naša víla je adoptovaná a jej rodičia ju našli v košíku pred domom...

„Tlačil pred sebou kosačku, ktorá s hukotom sekala hustý trávnik. Mal na sebe len rifle a na nohách staré tenisky. Jeho trup a ruky boli dlhé a štíhle, no rysovali sa mu na nich svaly. Na jeho opálenej pokožke sa v mäkkých ranných lúčoch leskli drobné kvapky potu.“

Neviem prečo autorka považovala za vhodné zakaždým opisovať v rozsahu jednej strany v akej polohe sa postava nachádza. To už radšej pretrpím 20 stranové opisy krajiny pri iných autoroch. Nenapadlo ju, že oveľa zaujímavejšie než toto by bol nepriamy opis ich charakterov? No vážne, žiadna postava, aj keď ich je (možno chvalabohu) málo, sa vám nedostane pod kožu aj napriek tomu, že viete, či má prehodenú pravú nohu cez ľavú, alebo ľavú cez pravú. Vskutku divné.

Aby som nebola až príliš kritická, Krídla môžu zaujať. Pokiaľ ste k fantasy ešte nikdy nepričuchli a potrebujete veľmi pomalý rozbeh k tomuto žánru a máte menej ako 15 rokov, kniha je pre vás. Vtedy môžete sledovať ten najokatejší a najviac klišé ľúbostný trojuholník, aký môže v knihe vzniknúť. Okorení ho fakt, že jeden z Laureliných vyvolených nebude z tohto sveta, presne ako ona sama.

Na posledných dvadsiatich stranách sa dostanete aj k nejakej zápletke. Odhliadnuc od kvality, budete radi, že aspoň k nejakej vôbec prišlo. Môžete jasať, že knihu prečítate za veľmi krátky čas. Aj keď sa unudíte k smrti a budete si viazať slučku pri neprirodzených dialógoch bezo zmyslu. Zachráni vás veľkosť písmen a rozloženie strán. Keď už sme pri tých stranách, dalo by sa to vcucnúť do piatich s ponechaním toho istého „umeleckého zážitku“ a nevyničili by sme pri tom toľko stromov.

Čo sa týka zápornej postavy, budete o nej vedieť už od počiatku, a teda budete múdrejší než Laurel, ktorá to zistí až keď bude neskoro. (Pikeová, veď ty si predsa určite nechcela zo svojej hlavnej hrdinky urobiť hlupaňu!) Urobila z nej romantickú chodiacu bábiku, malú vílu Amálku, a to je všetko veľmi zlaté, ale nestačí na knihu. Stephenie Meyerová síce tvrdí, že je to pozoruhodný debut, ale kto by od nej bral tieto slová vážne?

Urobila z nej romantickú chodiacu bábiku, malú vílu Amálku, a to je všetko veľmi zlaté, ale nestačí na knihu.

Prvý diel tejto kvatrológii čitateľovi načrtne, že Laurel sa bude musieť rozhodnúť pre jeden (vílí) svet alebo druhý (ľudský). V jednom vyrastala a do druhého prosto patrí – ktorý si vyberie? Neviem ako vy, ale podľa môjho názoru to bude úzko súvisieť s tým, ktorému chlapcovi sa hodí do náručia. Takže ostatné tri knihy nemusím a nebudete tomu veriť, ani nechcem čítať.

Možno sa však autorkino písanie po čase zlepšilo a na ostatných knihách to bude vidieť. Nejde ani tak o Pikeovej štýl, ale o to, že nevie, čo čitateľ potrebuje. Čitateľ fantasy (keď už sa rozhodla písať tento žáner) potrebuje výrazné postavy, zmysluplnú zápletku a dajme tomu, že kúsok romantiky ako doplnok, nie ako zdroj cukrovky. Nič z tohto Krídla nemajú.

• Meno autora: Aprilynne Pikeová
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 304