utorok, 23 december 2014 17:55

Ranč na Červenom vrchu

Ako to dopadne, keď sa autorka pokúsi spojiť na prvý pohľad nespojiteľné žánre? Zombie apokalypsu a sladučkú romanťárnu"? Vtedy vznikne Ranč na Červenom vrchu...

Každý z nás má nejakého spisovateľa, čo je pre neho TOP. Numero uno. Spisovateľský pánboh. Nazvite si ho ako chcete. Máte naštudovanú jeho tvorbu, v poličke zbierku jeho kníh a telo vám zaplavia endorfíny, len čo sa dozviete, že čoskoro mu vyjde nejaká novinka. A v neposlednom rade – viete, čo máte od neho čakať. V praxi to vyzerá takto – keď si kúpite Nicolasa Sparksa, nachystáte si balíček vreckoviek v očakávaní megadávky romantiky. Ak zbierate Dana Browna, viete, že prostredníctvom jeho kníh budete objavovať záhady, ktoré tak nutne potrebujete k svojmu knihomoľskému životu, že vám ani nebude vadiť, keď po dočítaní zistíte, že máte nechty ohryzené až po lakte. Teraz si skúšam predstaviť, aký šok museli zažiť fanynky Jamie McGuireovej, keď sa dozvedeli, že táto autorka romantických príbehov vydala katastrofickú knihu. Plnú násilia, krvi, smrti a... ZOMBIEKOV. A na druhej strane – sánky zo zeme si museli dvíhať fanúšikovia zombies (medzi nimi aj ja) keď sa dozvedeli, že sa do tejto témy púšťa práve autorka Krásnej katastrofy.

A ako sa jej to podarilo?

Hlavná hrdinka Scarlet pracuje ako sestrička v nemocnici, čiže v čase vypuknutia nákazy je priamo v centre diania: „Väčšina slov bola primalá, takže som ich nevedela prečítať, ale jedno som videla jasne: PANDÉMIA."

Väčšina slov bola primalá, takže som ich nevedela prečítať, ale jedno som videla jasne: PANDÉMIA."

Keď si uvedomí závažnosť situácie, je rozhodnutá zobrať svoje malé dcéry, ktoré trávili víkend u svojho otca a odísť do bezpečia:

„V zástupe ma upútal pár šialených očí. Bola to pani Sisneyová. Ponáhľala sa k náhliacej sa mase tiel. Prešla cez cestu a nako­niec dobehla k Drewovi, ktorý stále ležal na zemi. Načiahla sa po jeho členku. Zdesene som sledovala, ako ho napadla. Vrhla sa naňho, schmatla ho za drahý oblek a doširoka roztvorila ústa. Drew ju odtláčal, ale bola to veľká žena. Nakoniec jej telesná hmotnosť pomohla pritlačiť Drewove ruky k chodníku a z pleca mu vyhryzla kusisko mäsa. Jeho výkriky upútali pozornosť syna pani Sisneyovej a ďal­šej ženy v nemocničnej uniforme. Zhŕkli sa okolo Drewových kopúcich nôh a začali sa kŕmiť.“

Nathan je otec a manžel. Vlastne je viac otec ako manžel, keďže v čase vypuknutia apokalypsy zisťuje, že manželka ho nadobro opustila. Útočisko teda hľadá vo dvojici – len on a jeho malá dcéra Zoe. Miranda a jej priatelia sú študenti, ktorých najväčšou starosťou v týchto dňoch je vyhodiť si z kopýtka v čase pred blížiacimi sa skúškami. Osudy tejto nesúrodej partičky sa v jednom momente pretnú. Všetci sa totiž utiekajú k jednému z mála bezpečných miest, čo zostali – k ranču na Červenom vrchu.

Hlavnou prednosťou románu je jeho čítavosť.

Hlavnou prednosťou románu je jeho čítavosť. Autorka je vynikajúca rozprávačka, ktorá čitateľa ani na chvíľu nenudí. Dej odsýpa svižne a kniha vás tak pohltí, že ju dokážete prečítať za jeden večer. Zo začiatku som dokonca voči nej pociťovala výčitky svedomia, že som sa na ňu odhodlávala tak dlho. Prvá polovica románu je naozaj výborná.

Potom však prišla druhá polovica knihy a.k.a. postapokalyptické Beverly Hills. OK. Chápem, že autorka musela zostať verná svojej povesti a pravdepodobne chcela dosiahnuť, aby si knihu aj napriek námetu kúpili aj jej verné fanúšičky, no ja som na romantické zápletky typu „dva dni sa veziem s niekým v aute a už som presvedčená, že som našla lásku svojho života“ alergická. Pripadá mi to prehnané, nereálne (áno, nereálnejšie ako zombies) a pritiahnuté za vlasy. Následne si však autorka spomenula, že píše katastrofický román a bolo by fajn, keby pozabíjala zopár hlavných postáv. Tak aj spraví.

„Zúčastnil som sa na dvoch misiách. Videl som odtrhnuté končatiny, trčiace kosti... rozmliaždené, roztrhané telá, ktoré som nakladal do helikoptéry a vykladal z nej. Bol som svedkom toho, ako človeku trčali črevá z tela, oči viseli z jamôk, ako dospelí muži plakali a volali na svoje matky, aby ich zachránili pred istou smrťou. Videl som hrozné veci. Žena, s ktorou som chcel prežiť zvyšok života, mi umrela v náručí, a potom som jej vystrelil mozog. To bolo skurvene strašné!“

Pokiaľ máte v úmysle v tomto momente začať vyťahovať vreckovky – zadržte! Nebudete ich potrebovať. Tieto smrti sú totiž väčšinou nielenže nelogické, ale aj bez akejkoľvek emócie.

Ranč na Červenom vrchu tak trocha doplatil na popularitu zombie žánru.

Ranč na Červenom vrchu tak trocha doplatil na popularitu zombie žánru, ktorá sa v posledných rokoch rapídne zvyšuje. Sám o sebe nie je pre túto tému žiadnym prínosom. Nie sú tu výnimočne superrýchli zombies ako vo Svetovej vojne Z. Nie je tu ani sympatická hlavná postava, s ktorou by sa čitateľ mohol zžiť, ako Rick Grames v The Walking Dead. Všetko, čo román ponúka, tu už bolo. V rôznych farbách a odtieňch. Napriek tomu však knihu odporúčam ako oddychové a rýchle čítanie pre nenáročných. Ale pozor – ak ste skalným fanúšikom zombies, berte ju, prosím, s rezervou!

• Meno autora: Jamie McGuireová
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 328