utorok, 16 december 2014 13:12

Letopisy Vukogvazdskej družiny

Niečo na tých skupinkách, bratstvách a spolkoch je. Či už to bolo Sedem statočných, Spoločenstvo Prsteňa, alebo posádka Serenity, chémia medzi jednotlivými členmi je často esenciou skvelého príbehu.

Osadenstvo Vukogvazdskej družiny to vo veľkom štýle dokazuje. V mýtickom svete so slovanským nádychom sa stretáva zaujímavá, rôznorodá cháska. Kudúčka – liečiteľka, fešák s vlasmi ako ženská, trpaslík, ktorý hundre nielen na elfov, pôvabná citaristka, poloelfka s teľaťom veľkým ako pes (alebo to bolo naopak?!), zádumčivý lukostrelec a hláškujúci poloobor. No to stále nie je všetko! Členov, či dočasných členov spolku, sa postupne nazbiera viac. Každý má vlastné motivácie a hodnotové rebríčky, a tak konflikt na seba nenechá dlho čakať. A možno niekto dostane aj cez chrapu...

„,Raz flagnu ovčákovi a raz děvusce,´ měl jasno Borin. ,To by bylo, aby s náma nešmarovala ticho jako pěna.´
,Jak se to dozví Strúga, vytáhne bejkovec a na prdel si do zimy nesedneš!´
,Jo, to bych asi gazdovi struhnul třetí.´“

Sympatická a pomerne neznáma knižka vznikla podľa dobrodružstiev z hry s názvom Dračí doupě.

Česká obdoba role playingovej klasiky Dungeons & Dragons s priliehavým názvom Dračí doupě sa teší priazni aj v súčasnosti. Spoločnosť LCD obrazovky, skoliózy a karpálneho tunela môžete vymeniť za fantastické dobrodružstvá strávené s vašimi priateľmi. Stačí vám k tomu papier, pero, pár pekných hracích kocier s rôznym počtom strán (vysvetliť niekomu, čo je to dvadsaťstenka môže byť celkom sranda), nuž a ihriskom je faša fantázia.

Zo spisov sa dozvedáme, že družina Vukogvazdských hrdinov sa sformovala v maturitnom ročníku jedného pražského gymnázia roku 1996. Spoločne objavovali slasti, strasti a záhady sveta, ktorý čerpal z baltsko-slovanskej, no aj kauzazkej, škandinávskej či írskej mytológie. Dobrodružstvá pokračovali aj v univerzitných rokoch a vďaka trpezlivému zapisovaniu hráčov sa príbehy postupne začali objavovať na internetovej stránke letopisov. Netrvalo dlho, kým si našli svojich verných prívržencov. V roku 2010 vyšiel knižný zväzok s prvými tromi príbehmi. Jeho pokračovanie nasledovalo o tri roky neskôr.

„Co svět světem stojí, každý správný příběh začíná v hospodě.“

...a presne tam sa stretne banda cudzincov, aby čelila hrozbám epických rozmerov. Ale predtým musia jednému sedliakovi dotiahnuť za ucho jeho trucujúcu dcérušku, ktorá zdrhla s pastierom, bývalým vojakom. Niektorí členovia družiny chcú pomôcť, iným ide len o ľahký zárobok, prípadne veteránov povestný poklad. Motivácie, hodnoty a hlavne prístup k životu sa pri niektorých postavách výrazne odlišuje, a tak neraz dochádza až k životu nebezpečným výmenám názorov... a iných typov argumentov.

Šťastie je vrtkavé, krajina nehostinná a ľuďom sa nedá veriť. Holt, osudu sa utiecť nedá.

„Zyrgyr se jako jediný k vracení peněz neměl. Když si vílenka založila ruce v bok a tázavě pozvedla obočí, jen se uchechtl a řekl: ,Denary neseru. Nemam, nedam.’“

Ako už môžete tušiť, veľmi silnou stránkou príbehu sú práve postavy. Každá má totiž svojho vlastného stvoriteľa, a teda je riadne prepracovaná. Kapitoly sú tvorené striedavými výpoveďami jednotlivých členov skupinky. Sem-tam sa do rozprávania zapoja aj epizódne postavy, ktorých sa dej týka. Týmto spôsobom nahliadame nielen do názorov, ale aj do myšlienkových pochodov účastníkov.

Prvý zväzok tvoria tri príbehy, ktoré na seba viac-menej nadväzujú. Ľahko čitateľným spôsobom sa vám predostiera príbeh, ktorý skupinku spojil, utužil, ba ňou aj otriasol. Holt, keď sú slová ostré a čepele ostrejšie, často sa to skončí skôr, než sa dá všetko napraviť. Hrdinovia sa striedajú, možno častejšie než sme zvyknutí, George Martin by mal radosť. A my D&D-čkari len hádame, kto si hodil kritický a čo by robila naša postava na ich mieste.

Veľmi zábavné čítanie pre milovníkov fantasy, obzvlášť tej slovanskej.

Kto mal rád zaklínača z Rivie, a kto pozná Dračí doupě, preňho je to povinnosť. A potom do najbližšieho Brlohu na hracie kocky. Prajem príjemné čítanie a najmenej 18 na d-dvacke.

• Meno autora: Vukogvazdská družina