utorok, 18 november 2014 21:22

Čistý

(5 hlasov)

Po Explóziách už nikto nikdy nebol ako predtým. Ľudia, čo prežili výbuchy bômb, splynuli s tým, čo bolo práve v ich blízkosti - s neživými vecami, so zvieratami, s inými ľuďmi, so zemou či budovami. Cudzorodé tkanivá sa stali sa ich neoddeliteľnou súčasťou. Pripomienkou minulosti zostal iba Dóm, kde žijú tí, čo sa stihli ukryť. Ich sa účinky biosyntetizujúcich nanotechnológií nedotkli, sú Čistí. A teraz jeden Čistý utiekol von.

V zmenenom svete nešťastníkov je jediným pravidlom prežiť, a to za akúkoľvek cenu. Nebezpečenstvo sa skrýva všade. Ľudia sú opatrní, tvrdí a krutí. V sutinách a ruinách si musia dávať pozor na prašivcov, bytosti, ktoré splynuli so zemou a prezradia ich iba oči v prachu. Nebezpeční sú aj ľudia, ktorí ak boli v skupine blízko pri sebe počas explózií, zrástli spolu, tzv. blíženci. Splynuli aj matky s deťmi v objatí, či súrodenci navzájom. Rastliny a zvieratá zmutovali tiež a nie je isté, či to, čo bolo jedlé pre jedného človeka, nebude jedovaté zase pre iného. Napriek všetkému život stále pokračuje. Pokrivený, zmenený, pretvorený. Čo je najväčším platidlom okrem jedla? Funguje tu čulý výmenný obchod – služba za služby alebo za jedlo, ale aj napríklad výmena spomienky za spomienku.

V zmenenom svete nešťastníkov je jediným pravidlom prežiť, a to za akúkoľvek cenu.

Niekedy sú spomienky a nenávisť to jediné, čo drží ľudí pri živote. Spomienky na rodinu, na šťastný život predtým. A samozrejme aj nenávisť voči Dómu.

Víme, že jste tady, naši bratři a sestry. Jednoho dne vyjdeme z Dómu, abychom se k vám připojili a žili spolu v míru. Prozatím na vás budeme s láskou v srdci zpovzdálí dohlížet."

Nenávisť voči vyvoleným, ktorí sa skryli pred katastrofou vonku, hraničí až s posadnutosťou. Nenávisť voči mocným, ktorí dopustili, aby vybuchli bomby, čo zmenili svet. Voči všetkým tým, ktorých pokožka nie je zjazvená a popálená. Voči Čistým.

Bradwell má veľa dôvodov nenávidieť Dóm a jeho obyvateľov. Organizuje tajné stretnutia, kde hovorí o histórii, o zamlčanej pravde, o lživej propagande Dómu. Partridge, mladík, ktorý z prísne regulovaného prostredia Dómu ušiel, ale sám vonku nemá veľa šancí na prežitie. Neprešiel genetickými úpravami v Dóme a jeho dokonalosť vo vonkajšom svete bije do očí. Je veľa lovcov, ktorí po ňom pôjdu, ale je húževnatý a má svoj cieľ, ktorého sa nechce vzdať. Pressia si na svoju zmenu zvykla a neberie ju ako hendikep. Je šikovná a vyrába jemné mechanické hračky z drôtov a kovu. Zbožňuje deduškove príbehy o tom, aké to bolo v minulosti. Keď však dovŕši šestnásť rokov, musí sa ukryť, aby ju neodchytila miestna polícia. Mladých po dovŕšení hraničného veku odvážajú preč a nikto nevie, čo sa s nimi deje.

Cesty troch úplne odlišných ľudí, Pressie, Bradwella a Partridga, sa spojili

Cesty troch úplne odlišných ľudí, Pressie, Bradwella a Partridga, sa spojili a mňa dej vtiahol tak, že som zabudla aj spať. Každý z nich má iný cieľ, iné pohnútky, napriek tomu začínajú spolupracovať. Jednoducho temné a fascinujúce. Čakajte miestami znechutenie, šok i dojatie zároveň, lebo tento postapokalyptický svet sa vám dostane pod kožu.

Čakajte miestami znechutenie, šok i dojatie zároveň, lebo tento postapokalyptický svet sa vám dostane pod kožu.

Vrastie do vás a zmení vás. Dva pohľady - na svet vonku a na svet v Dóme - sú tak odlišné, že nie je problém rozlíšiť, ktorá línia sa venuje Pressii a ktorá Partridgovi. Pozvoľný úvod má za úlohu nevyplašiť čitateľa, postupne však odhaľuje zákonitosti nového sveta, ale potom vás to zomelie. Nič pre slabšie povahy. Akcia bude striedať akciu, až kým... až kým to nedočítate. (Čo ste si mysleli? Že vám prezradím záver? Zlaté oči!)

Vážne, ak si máte prečítať hoci iba jednu-jedinú YA dystopickú knihu, siahnite po románe Čistý od Julianny Baggottovej. Prvý diel z trojdielnej série je relatívne ucelený. Aj keď po skončení chcete hneď a zaraz ďalšiu dávku adrenalínu, na pokračovania Splynutie a Oheň si ešte musíte chvíľku počkať, kým ich nepreložia (v angličtne, samozrejme, všetky tri časti už vyšli). Na romantiku medzi hlavnými postavami veľmi čas neostane, ale chémia zafungovala. Však zase sa tam nemusia hneď ostošesť cmágať už od dvanástej strany, láska sa objaví neskôr a vytvoria sa tak základy pre budúce vzťahy (a budúce knihy). Takže áno, toto je kniha aj pre chalanov aj pre baby. A pre mladých dospelých. Pre tých starých dospelých odporúčam skôr knihy od China Miéville (séria Svet Bas-Lagu) - tam si tiež pretvorov užijete dostatok, ale to je už iný príbeh...

• Meno autora: Julianna Baggottová
  • Knihu vydalo: Jota
  • Počet strán: 528