utorok, 04 november 2014 18:09

Ľavá ruka Boha

Po dočítaní záverečného dielu trilógie Ľavá ruka Boha Pod krídlami smrti ma opantal veľmi zvláštny pocit. Akoby mi niečo odrazu chýbalo. A veru aj chýbalo. Ten pocit, ktorý autor tohto skvostného diela dokáže vyvolať v čitateľovej fantázii. Pocit úniku veľmi ďaleko z našej každodennej reality. Pocit, že sa nachádzate za siedmimi horami, za siedmimi dolami... prepáčte, to je iný príbeh, nechal som sa trošku uniesť.

Hlavným hrdinom celého príbehu je Thomas Cale. Na to, že „má štrnásť, možno pätnásť rokov“, zvládol túto úlohu bravúrne. V prvej časti trilógie s názvom Ľavá ruka Boha sa zoznámime s Thomasom a jeho najvernejšími priateľmi, ktorých mená sú nevšedné ako samotný príbeh. Posúďte sami – Henri Zahmlievač, Kleist, Idris Pukke. Spoznáme tiež jeho úhlavných nepriateľov – Cale vyrastá v útulku spasiteľov na Shotoverskom zráze.

„Volá sa Cale. Predpovedali mu, že jedného dňa zničí svet. Možno sa mu to podarí.“

Akoby mi niečo odrazu chýbalo. A veru aj chýbalo. Ten pocit, ktorý autor tohoto skvostného diela dokáže vyvolať v čitateľovej fantázii. Pocit úniku veľmi ďaleko z našej každodennej reality.

Spasiteľ Bosco v Caleovi odhalí Anjela skazy – človeka predurčeného na vyhubenie ľudstva na planéte Zem. Bosco a tvrdý režim výchovy v útulku z Calea urobia dokonalého vojenského stratéga, schopného ľstivými svojskými metódami poraziť akékoľvek nepriateľské vojsko. Cale sa v tejto časti príbehu zamiluje aj do svojej lásky s menom Arbell Labutia Šija, ktorá ho stihne zákerným spôsobom zradiť a zároveň Cale stihne z útulku utiecť, na neveľkú radosť spasiteľa Bosca.

V druhej časti príbehu, pod názvom Posledné štyri istoty, Thomasa spasitelia chytia a v ich sprievode sa vracia do útulku. Po svojom odvážnom čine úteku (útulok sa javí ako miesto, z ktorého niet úniku, Cale to napriek tomu dá) sa stavia na čelo armády a tiahne do boja proti odporcom, ktorých vďaka svojej vlastnej bojovej taktike porazí naozaj nečakaným spôsobom.

„Nemusel si lámať hlavu, či je spravodlivý, veľkorysý, alebo láskavý. Títo muži boli podľa cirkevných zákonov mŕtvi, poprava bola už len drobnou technickou záležitosťou.“

Záverečný diel Pod krídlami smrti prináša maximálne pútavé dianie z kláštora na Cypre, v ktorom sa Cale lieči zo záhadnej choroby duše aj tela. Za pomoci spriaznených duší Cale z tejto liečebne uniká, stretáva sa so svojimi priateľmi, vybuduje tentokrát svoju vlastnú armádu a s ňou sa chystá na boj proti spasiteľom, svojim niekdajším „chlebodarcom“.

Záverečný diel prináša maximálne pútavé dianie z kláštora na Cypre, v ktorom sa Cale lieči zo záhadnej choroby duše aj tela.

„Život je ako potok. Obyčajný, bezvýznamný potok plný drobných vírov, protiprúdov a kaskád. Víry a protiprúdy však postupne obnažujú jeden koreň za druhým, až podomelú breh pod stromom a ten sa zvalí do koryta.“

Ako to celé dopadne, k tomu sa oplatí prečítať sa celou trilógiou.

Bravúrne rozprávanie príbehu, v ktorom sa spočiatku možno budete strácať, ale nakoniec sa určite nájdete, vtipné dialógy miestami okorenené o prekvapivé, no určite stráviteľné vulgarizmy, pútavé opisy fyzického a duševného rozpoloženia nespočetného množstva hrdinov (nie, nie je to paródia na Búrlivé šampanské), k tomu kde-tu stráviteľný opis nevšednej krajiny – to všetko je zárukou výborného čítania, ktoré je vhodným vybočením z bežných žánrov dostupných vo svete kníh. V tomto príbehu sa objavíte vo fantasy svete, ktorý si autor miestami vymyslel, miestami zmenil a prispôsobil skutočné miesta na svete a reálne fakty.

Ak teda hľadáte na čítanie niečo nové, mimo váš obľúbený žáner, ak hľadáte nejakú plnohodnotnú bokovku, táto séria kníh je pre vás ako stvorená.

Mal som možnosť zúčastniť sa na besede s Paulom Hoffmanom na Obchodnej v Kníhkupectve Martinus a napriek tomu, že ide o fantasy príbeh kde-tu založený na reálnom podklade (autor bol sám v detstve niekoľko rokov vychovávaný v kláštore nie príliš ľudským spôsobom), príbeh, vďaka štýlu akým je podaný, je uveriteľný a autor svojím vystupovaním a prejavom naozaj vzdialene pripomína hneď niekoľkých hrdinov z príbehu.

Ak teda hľadáte na čítanie niečo nové, mimo váš obľúbený žáner, ak hľadáte nejakú plnohodnotnú bokovku, táto séria kníh je pre vás ako stvorená. A pritom v nej nájdete akciu, romantiku, rôzne zápletky a prekvapivé rozuzlenia. Dočítania, priatelia.

• Meno autora: Paul Hoffman
  • Počet strán: 336+318+424
  • Poznámka: Slovenské preklady jednotlivých častí trilógie Ľavá ruka Boha vydalo vydavateľstvo IKAR v rokoch 2010,2011 a 2013.