streda, 08 október 2014 18:25

Neferetino prokletí

Už dávno tu nebola postava, ktorá tak uchvátila knižný svet. Mnoho fanúšikov sa pýtalo, aká bola vlastne Neferet, než sa pridala na stranu Temnoty? Odpoveď na túto otázku priniesla už tretia novela k Školy noci - sídla, kde sa Nyxini vyvolení stávajú tvormi noci.

Tentokrát sa však presunieme o pár storočí dozadu, k obyčajnému životu ľudí. Presnejšie do sídla v Chicagu, kde vyrastá šestnásťročná Emily Wheilerová, budúca Temná veľkňažka a nič netušiac čaká na svoju premenu.

„Toto nie je denník. Protiví sa mi už len samotná predstava, že by som si spisovala svoje myšlienky a činy do zamknutej knihy, skrývala ich ako nejaké vzácne klenoty. Viem, že moje myšlienky žiadne vzácne klenoty nie sú. Začínam mať podozrenie, že moje myšlienky sú celkom šialené. A preto cítim potrebu ich zaznamenať. Snáď, až si ich raz, niekedy v budúcnosti, budem opäť čítať, prídem na to, prečo sa mi dejú tak strašné veci.“

Dcéra bez matky, hviezda bez svetla, Temná veľkňažka, odvrátená strana mesiaca. Tí z vás, ktorí už mali to potešenie so Školou noci, vedia, aký osud čaká a neminie našu Neferet. Prevraciate stranu za stranou a vkrádate sa do najhlbších myšlienok šestnásťročného dievčatka, ktoré len nedávno prišlo o matku a na jej plecia padla obrovská zodpovednosť. Otec v nej čím ďalej, tým viac vidí svoju bývalú manželku a núti ju, aby ako nová pani domu zaplnila miesto svojej zosnulej matky. Spaľujúce pohľady svojho otca, ktoré cíti na každom kroku, ju vedú k tým najhorším obavám. Jej jediná možnosť úniku sa javí v manželstve s miestnym boháčom, Arthurom Simptonom. Bude však pre ňu tento zväzok spasením alebo ešte väčším prekliatím?

Neferetino prekliatie je pre mňa jedna z najočakavánejších kníh minulého roku. Ako ste si už asi všimli, na rozdiel od Školy noci, je písaná vo forme denníka. Nie som práve nadšenec podobného štýlu, ale musím uznať, že autorky si dali nemalú námahu, aby vás dostali k našej hrdinke čo najbližšie. Jazyk je omnoho inteligentnejší než u Zoyinej série. V charakteroch nečakajte žiadne prevratné bum. Každá z postáv vám so seba ukáže len to najzákladnejšie, aby mohla aspoň do akej, takej miery existovať.

Čo by som vytkla je, že od samotnej knihy som očakávala trochu viac. Keďže zápletka bola prezradená už v prvom diely Školy noci, dúfala som v niečo šokujúcejšie. Na druhej strane, kniha je veľmi dobre čitateľná a vďaka svojej dĺžke a plynulosti je vhodná aj pre menej skúseného čitateľa. Najzaujímavejšie bolo pre mňa sledovať vývoj Emilynej osobnosti. Zo strany na stranu sa stávala nie len ženou, ale aj novým človekom. Nevinnosť sa postupne premieňa na tvrdú schránku ctižiadosti a odhodlanie získať si postavenie v dobe, ktorá ženám nepriala. Behom niekoľkých mesiacov dospela tak, že by jej mnohé dnešné dievčatá mohli závidieť. Okrem toho knihu dopĺňajú nádherné ilustrácie, čo je v literatúre pre mládež celkom príjemná novinka.

Ak aj nie ste práve fanúšikom tejto upírskej série, radila by som vám dať jej šancu, aspoň na oddychové večerné čítanie. S pôvodnou sériou toho nemajú veľa spoločné, takže verím, že by ste si v nej dokázali nájsť to svoje. Naopak, verní fanúšikovia budú určite nadšení. Celé dielo je totiž aj akýmsi introm Odhalenej, ktorá vyšla začiatkom tohto leta, takže sa určite máte na čo tešiť.

• Meno autora: P.C. Castová, Kristin Castová
  • Knihu vydalo: Knižný Klub
  • Počet strán: 176