štvrtok, 25 september 2014 11:38

Strach múdreho muža

(5 hlasov)

Fascinujúci príbeh Kvotheho pokračuje... Zožne druhý diel populárnej trilógie Príbeh kráľovraha rovnakú slávu ako Meno vetra?

Strach múdreho muža je plynulé pokračovanie prvého dielu Meno vetra, ktorého recenziu môžete nájsť TU. V Mene vetra sme prežili s Kvothem jeho rané detstvo až do obdobia puberty. Teraz je čas dospieť a vybrať sa do sveta nazbierať nové životné skúsenosti.

V úvode knihy sa znova ocitáme na dobre známej univerzite. Z Kvotheho sa stáva zručný žiak, ktorý ale napriek svojej šikovnosti nestráca svoj typický talent robiť jednu nerozvážnosť za druhou. Kvothe však zanedlho univerzitu opúšťa a vydáva sa na dlhú cestu plnú dobrodružstva. Tým akoby aj opúšťal svoje detstvo a my stránku za stránkou sledujeme, ako sa z nášho malého Kvotheho stáva dospelý muž.

„Ak chcete zistiť, kto naozaj ste, kráčajte, až kým neprídete niekam, kde vás nikto nepozná po mene. Cestovanie stiera rozdiely, je to veľký učiteľ, trpký ako liek a nemilosrdnejší než zrkadlo. Dlhá cesta vás o vlastnom vnútre naučí viac než sto rokov tichého rozjímania.“

Patrick Rothfuss nám v druhom diele dovoľuje spoznať Kvotheho z rôznych uhlov pohľadu. Spoznávame ho ako neohrozeného vodcu výpravy bojujúcej s banditami, vidíme ho ako žiaka, ktorý neváha pre svojho učiteľa veľa vecí obetovať a taktiež máme možnosť vnímať ho ako gentlemana, ktorý bez váhania zachraňuje dámy z rúk zvrhlých únoscov. Áno, ja viem, Kvotheho v takomto svetle už dobre poznáme z prvého dielu. No dovoľte mi pokračovať...

Kvothe sa na jednej zo svojich výprav dostáva do područia nadprirodzenej Felurian, ktorú by romantik nazval dokonale krásnou vílou s telom bohyne, no pragmatik by jednoducho povedal, že je to krutá a neukojiteľná nymfomanka. Áaa, teraz mám vašu plnú pozornosť, však? To, či Kvothe odolá vlastným sexuálnym túžbam a situáciu ustojí ako vzorný panic, alebo sa nechá zaučiť skúsenou Felurian do tajov nespútaného sexu, vám neprezradím. Ale môžem povedať, že sa zavalitý Rothfuss rozvášnil už len pri popise dokonalého tela mladej divožienky a určite tak potešil hlavne mužskú časť čitateľskej základne.

Napriek tomu, že Kvothe prežil rôznorodejšie dobrodružstvá ako v prvom diele, tak Strach múdreho muža miestami stráca na dynamickosti. Opisy niektorých scén sú akoby zaseknuté a nie a nie sa pohnúť ďalej. Spoznávame nové postavy, no tie prichádzajú a odchádzajú bez toho, aby sa nám mohli vryť pod kožu. Celkovo druhému dielu chýba ucelenosť a napriek tomu, že trilógia Príbeh kráľovraha bude vždy patriť medzi moje obľúbené, tak v niektorých častiach knihy som sa pristihla, že čítam už tak nejako mechanicky v nádeji, že na ďalšej strane príde niečo, čo ma preberie.

Mojou najobľúbenejšou postavou bola vždy záhadná Auri, ktorá ale v tomto dieli nedostáva veľa priestoru. Žien sa točí okolo Kvotheho až-až, no tajomnosť a krásu myšlienkových pochodov, ktorou si ma Auri získala, nedosahuje žiadna z nich.

Dialóg Kvotheho a Auri:

„,Prečo si bola na vrchu sveta?´ Vedel som, že je to nebezpečná otázka, položil som jej ju už hádam tisíckrát.
,Pozorovala som blesky,´ potiahla nosom. ,Jeden vyzeral ako strom.´
,Čo sa v ňom ukrývalo?´
,Galvanická ionizácia,´ odvetila a po chvíli dodala: ,A riečny ľad. A mávnutie mačacieho chvosta.´
,Aká škoda, že som ho nevidel!´
,A prečo si bol na vrchu sveta ty?´
,Hľadal som vhodné miesto pre svoju krv.´
,Väčšina ľudí ju necháva v tele,´ poznamenala. ,Je to jednoduchšie.´
,Zvyšok si nechám v tele,´ vysvetlil som. ,No bojím sa, že ma niekto hľadá.´“

Aj keď trilógia Príbeh kráľovraha patrí do žánru fantasy, jej základ je veľmi reálny a dej je postavený viac na vývoji charakteru hlavného hrdinu než na magických stvoreniach. Rothfuss študoval chemické inžinierstvo a jeho svet mágie vychádza hlavne z poznatkov chémie, fyziky a biológie. Preto by som tento titul bez váhania odporučila aj tým, čo sa s fantasy žánrom ešte len zoznamujú a nechcú byť rovnými nohami hodení medzi síru pľujúce monštrá a okrídlené tátoše.

Cez celé svoje dielo vyzdvihuje Rothfuss hodnotu, ktorú môže ponúknuť obyčajný príbeh. Príbeh kráľovraha akoby niesol podtext či poslanie o tom, že každý z nás je boháč, len nie každý si to uvedomuje. Všetci máme totiž svoj príbeh, ktorý môžeme vyrozprávať a obohatiť tak životy iných.

• Meno autora: Patrick Rothfuss
  • Počet strán: 840
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012