utorok, 19 august 2014 18:18

Piata vlna

PO PRVEJ VLNE OSTALA LEN TMA. Druhej unikli len šťastlivci. Pred Treťou sa zachránili iba nešťastníci. A po Štvrtej vlne platí jediné pravidlo: nikomu never.

Boli tu od nepamäti. Dávali pozor a striehli na moment, aby zhrabli všetko, čo bolo odjakživa ich. V štyroch vlnách prichádzajúcich od veľkej striebornej lode vyhubili 7 miliárd pozemšťanov. Prvá vlna bola elektromagnetickým impulzom, ktorý nás oddelil od všetkých elektronických pomôcok, spotrebičov a dopravných prostriedkov. Druhá vlna bolo cunami, ktoré zaplavilo a vyhubilo všetky mestá na pobreží. Tretia vlna napadla vtáky, ktoré rozniesli infekčnú chorobu pochádzajúcu od Tých druhých a tá nepekne zabíjala. Štvrtá vlna prišla v podobe samých mimozemšťanov, avšak v ľudskej podobe, ktorí mali za úlohu zlikvidovať posledných pozostalých. Tí sa boja, čo pre nich „zelení mužíčkovia“ prichystali v Piatej vlne.

V štyroch vlnách prichádzajúcich od veľkej striebornej lode vyhubili 7 miliárd pozemšťanov.

Jednou zo skrývajúcich sa je Cassey, s ktorou sa život naozaj nemaznal. Vďaka narušiteľom jej každodenného stereotypu prišla o väčšinu svojich kamarátov a o rodinu. Situáciu predtým a potom nám priblíži v jej pohľade: čo sa stalo, keď sa jej počas hodiny biológie z ničoho nič vypol mobil a keď následne videla spadnúť lietadlo? Čo sa stalo s jej láskou Benom Parishom? Dozvieme sa i to, čo sa stalo jej rodičom či malému šesťročnému bratovi a ako zmenili nevítaní hostia ich obyčajné životy.

„Pri tretej ceste som na pušku nezabudla. Zastrčila som si Luger za opasok, ale v nijakom prípade by sa mi nepodarilo vystreliť z vojenskej zbrane s plyšovým medvedíkom v ruke, a tak som ho nechala ležať na chodníku.“

Piata vlna je rozdelená na trinásť kapitol a 90 podkapitol, ktoré sú plné hlbokých myšlienok a úvah o mimozemšťanoch. Autor navyše strieda pohľady rôznych postáv, zistíme, ako si počínal Casseyin braček Sam, avšak chyba je v tom, že ho autor vykreslil nereálne a príliš inteligentne na to, ako zvyčajne uvažuje 6-ročné dieťa. A to je problém číslo jeden. K tomu sa pridala veľká podobnosť postáv, pretože aj keď sme sa dočkali rôznych uhlov pohľadov postáv, dostali sme pomerne rovnaké informácie a názory o mimozemšťanoch a takmer identický celkový pohľad na vec.

Akcie sa v knihe nájde neúrekom, avšak najviac sa jej vyskytuje v jej druhej polovici.

Prenikneme napríklad do duše Zombieho, mladého vojaka, ktorý musí dennodenne cvičiť a pripravovať sa na boj proti Tým druhým. Spoznáme i Casseynho malého bračeka a v neposlednom rade samozrejme Cassey, ktorá bola múdra, trošku tvrdohlavá (čo mi liezlo podstatne na nervy, no musela som sa cez to preniesť), inteligentná dievčina. Ja osobne som si najviac obľúbila sebavedomého a pohľadného vojaka Zombieho.

„Za dobrého počasia všetci ostávali vonku, až kým neprišiel čas ísť spať. V spustnutom baraku boli negatívne vibrácie. Z dôvodu, pre ktorý ho postavili. Pre jeho existenciu. Pre to, čo ho priviedlo rovnako ako nás – do týchto lesov.“

Akcie sa v knihe nájde neúrekom, avšak najviac sa jej vyskytuje v jej druhej polovici. Na prvých 150 stranách je písané skôr o živote predtým, o živote teraz, o minulosti Casseynej rodiny a dohromady o všetkom, čo sa ľudstvo dozvedelo od toho osudného dňa. Tak vás autor neukráti o nič a prinesie vám detaily každej maličkosti.

Rickovi Yanceyovi nejde všetko od ruky a na vykreslenie postáv taktiež nie je expert, ale treba uznať, že už samotná myšlienka a spracovanie stojí za to.

Rickovi Yanceyovi nejde všetko od ruky a na vykreslenie postáv taktiež nie je expert, ale treba uznať, že už samotná myšlienka a spracovanie stojí za to. Okrem toho, že autor vie skvelo narábať s písaným slovom a udržať nás v napätí, s každou končiacou kapitolou nás i prinúti obracať stránky až do konca, aby sme zistili, čo sa stane s jej malým bratom a či vôbec všetku tú skazu zvládnu, alebo nie. Jeho komunikácia s čitateľmi bola na vysokej úrovni a mňa si získal na plnej čiare. Táto kniha však nesadne každému. Ten, kto si dá záležať na tom, aby boli postavy prepracované, nedočká sa, pretože narazí akurát na autorovu slabú stránku. Ak vám naopak tieto chyby neprekážajú, prosím, neváhajte a hor sa do čítania Piatej vlny – dokonale nedokonalej knihy plnej skvelých myšlienok, nielen o mimozemšťanoch.

• Meno autora: Rick Yancey
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 376