piatok, 08 august 2014 16:10

Pán Prsteňov I. - Spoločenstvo prsteňa

Je veľa kníh, ktorých bezprostredné čaro po nejakom čase vyprchá. A potom sú knihy, ku ktorým sa môžete vrátiť aj po niekoľkých rokoch a daný príbeh – v tomto prípade temný, vzrušujúci, megalomanský – nestráca nič na svojej pôsobivosti. Pán Prsteňov je jedna z nich.

Tvorcom Pána Prsteňov je anglický spisovateľ J. R. R. Tolkien, ktorý na tejto trilógii pracoval trinásť rokov, a to počas druhej svetovej vojny, konkrétne od roku 1936. Pán Prsteňov, označovaný aj ako „kniha storočia“, je zrejme tiež najväčší zástupca fantasy žánru, spĺňajúci do detailov všetky jeho atribúty. Tolkien totiž čerpal z viacerých mytológií a stvoril fiktívny, dokonale premyslený svet legiend, mýtov a nehynúcich príbehov, zasadených do Stredozeme, jeho vysnenej ríše, v ktorej osudy postáv počas ubiehajúcich stáročí, ba dokonca tisícročí na seba úžasne nadväzujú.

Tolkien stvoril dokonale premyslený svet legiend, mýtov a príbehov

Ťažisko príbehu spočíva v nekonečnom boji proti Temnému pánovi Sauronovi, ktorý si chce podmaniť všetky slobodné národy Stredozeme. Na začiatku Sauron daroval zástupcom jednotlivých národov Stredozeme 19 čarovných Prsteňov moci, no potajomky ukoval ešte jeden, Vládnuci prsteň, ktorý mal ovládnuť zvyšných nositeľov prsteňov a zároveň aj celú Stredozem. V jednej osudovej bitke však Isildur, syn kráľa Elendila, Sauronovi ruku s mocným Prsteňom odťal. Sauronova moc bola rozdrvená a jeho duch sa dlhé roky skrýval, kým v končinách Temnohvozdu opäť nezačal nadobúdať podobu.

Vplyvom zvláštnych okolností Prsteň moci našla tá najmenej pravdepodobná bytosť na svete – hobit. Bilbo Bublík si ho strážil ako oko v hlave, no po mnohých rokoch ho zanechal svojmu synovcovi Frodovi, neuvedomujúc si jeho silu a moc. Prsteň však má svoju vlastnú vôľu a netúži po ničom inom, ako vrátiť sa k svojmu pánovi. Na malého plachého hobita Froda však padne neľahká úloha. Prsteň je totiž možné zničiť len na jedinom mieste, v hrozivej Sauronovej pevnosti Mordor, konkrétne v ohni Hory osudu, kde bol ukovaný. V čarovnej elfskej ríši Vododol sa utvorí družina s názvom Spoločenstvo prsteňa, ktorá má pomôcť Frodovi niesť toto ťažké bremeno a dopraviť Prsteň do Mordoru.

„,To je strašné!´ vykríkol Frodo. ,Oveľa horšie ako to najhoršie, čo som si predstavoval z tvojich narážok a varovaní. Och, Gandalf, priateľ môj najlepší, čo si mám počať? Teraz sa už naozaj bojím. Čo mám robiť? Nevýslovne ľutujem, že Bilbo toho zlopovestného tvora neprebodol, keď mal možnosť!´ ,Ľutuješ? Práve ľútosť mu zadržala ruku. Ľútosť a milosrdenstvo – neudrieť, keď netreba. A dočkal sa za to odmeny, Frodo. Buď si istý, že zlo mu tak málo uškodilo a nakoniec vyviazol preto, že keď sa zmocnil Prsteňa, na počiatku bolo práve toto. Ľútosť.´“

Prsteň moci má svoju vlastnú vôľu a netúži po inom, ako vrátiť sa k svojmu pánovi

Filmový Pán Prsteňov ma uchopil do svojich pazúrov ešte skôr, ako som sa vôbec oboznámila s knižnou predlohou. A hoci horliví zástancovia kníh spravidla zastávajú názor, že knihy sú lepšie, pri Pánovi Prsteňov to neplatí. Zatiaľ čo v knižnej verzii mi vďaka Tolkienovej ohromnej predstavivosti boli predložené detaily príbehu, ktoré sa do filmu, prirodzene, nezmestia, vo filme som sa mohla kochať nádhernými novozélandskými scenériami a audiovizuálnym majstrovstvom. Preto považujem obe verzie za plnohodnotný a jedinečný prínos do filmového a knižného sveta.

1. časť s podnázvom Spoločenstvo prsteňa ma uchvátila už od prvých stránok. Od narodeninovej oslavy Bilba a jeho záhadného zmiznutia, postupného objasňovania histórie okolo Prsteňa čarodejom Gandalfom cez napínavé dobrodružstvá spojené s útekom, keď je Frodo prenasledovaný hrozivými Čiernymi jazdcami z Mordoru (i keď musím priznať, že vo filme je táto pasáž omnoho hororovejšia). Nehovoriac o pôvabne vykreslených krásach elfských kráľovstiev, Vododolu a Lothlórien (kto by tam aspoň na chvíľu nechcel zavítať?), či o desivej ceste cez trpasličie bane v Morii, lemovanej prítomnosťou nepríjemných ohyzdov a iných príšer.

Plusom románu je aj množstvo hrdinov, ktorí si zachovávajú svoju individualitu. Spoločnosť nám robia čarodeji, hobiti, trpaslíci, elfovia, ohyzdi a čitateľ je tak súčasťou mnohorozmerného príbehu plného dobra, lásky, priateľstva, oddanosti, ale aj zla a túžby po moci. Pozdávalo sa mi zobrazenie nekompromisného zla, temnoty a pokušenia v súvislosti s mocou Prsteňa, ktorý ovládne a opantá takmer každého, nevynímajúc kladné postavy.

Najväčšie pozitívum vidím v celkovom kontraste medzi dobrom a zlom, medzi dvoma rozdielnymi svetmi, čo je dôvod, prečo ma žáner fantasy nikdy neprestane fascinovať. Pri bezmedznej honbe Čiernych jazdcov (ľudských kráľov, ktorí upadli do temnoty) na Froda alebo pri stiesňujúco podanom opise prechodu cez Moriu som cítila napätie, strach a bola som maximálne pohrúžená do diania v príbehu. Avšak keď družina Spoločenstva prsteňa dorazila do lesnej ríše elfov, Lothlórienu, upadla som zas do príjemnej melanchólie a predstáv, aké by to bolo, keby som mohla na chvíľu nazrieť do prostredia, v ktorom elfovia žijú idylicky a v harmónii, spätí s prírodou a kúzlami.

Čitateľ je súčasťou mnohorozmerného príbehu plného dobra, lásky, priateľstva, ale aj zla a túžby po moci

„,Prečo si taký neprístupný?´ udrel naňho Boromir. ,Som čestný muž, nie som nijaký zlodej ani špeh. Potrebujem tvoj Prsteň. Už to vieš. A dávam ti svoje slovo, že si ho nechcem nechať. Nedovolíš mi aspoň vyskúšať môj plán? Požičaj mi ho!´ ,Nie! Nie!´ vykríkol Frodo. ,Mne uložila rada, aby som ho niesol!´ ,A vďaka tvojej hlúposti nás Nepriateľ porazí!´ zvolal Boromir.“

Pán Prsteňov I. - Spoločenstvo prsteňa je kniha, ktorá svojmu žánru neostala nič dlžná. Je to nesmrteľný príbeh plný dobrodružstiev, myšlienok, zaujímavých postáv, odvekého súboja medzi dobrom a zlom, ktorý poznačil niekoľko generácií a rozhodne ho len tak niečo neprekoná.

movies lotr fellowship of the ring 3still-of-sean-astin-and-elijah-wood-in-the-lord-of-the-rings--the-fellowship-of-the-ring-2001-large-picture

• Meno autora: J. R. R. Tolkien
  • Počet strán: 456