utorok, 05 august 2014 09:12

Tieňom pobozkaná (Upírska akadémia 3)

Ak si myslíte, že z predchádzajúcich dielov Upírskej akadémie viete, čo prináša človeku byť tieňom pobozkaný, zvážte to znova. Rosine teórie o tom, čím vlastne je, totiž visia na vlásku podobne ako jej zdravý rozum. Navyše je tu tajomná veštba pre Dimitriho: „Stratíš to, čo si ceníš najviac, takže si to opatruj, kým môžeš.“

Tak sa zdá, že Viktora Daškova, moroja, čo chcel zneužívať Lissinu moc, ešte stále neodsúdili. Vynikajúca správa v čase Masonovej tragickej smrti a Rosiných rozpoltených pocitov zo zabitia prvých strigojov. Schyľuje sa ku koncu štúdia, ale predtým musia dampíri absolvovať šesť týždňov praxe, počas ktorej chránia určeného moroja pred fingovanými strigojmi. Rosin moroj však nie je celkom podľa jej gusta... Navyše je čoraz viac agresívna a náladová, presahujúc i jej bežný štandard. Keď však začne vidieť duchov, medzi ktorými je i Mason, Lissa už nie je jediná, kto musí vyhľadať odbornú pomoc.

Presvedčená o tom, že jej vidiny sú skutočné, ale predsa s ňou nie je všetko v poriadku, si uvedomuje, že je načase zistiť viac to tom, aké následky môže mať osoba tieňom pobozkaná. A informácie sa skrývajú i na miestach, kde by ich sama nehľadala.

Rose vždy sedí na dvoch stoličkách a chce mať všetko, avšak prichádza moment, keď si musí bezodkladne vybrať...

„Christian sa na mňa pobavene pozrel, potom sa sklonil a vnoril svoje zuby do jej krku. Celá sa uvoľnila a reči o podmienkach, či o čom tom vlastne hovorila, sa rozplynuli, kým z nej pil. Žila som s upírmi tak dlho, že zvyčajne som ich očné zuby ani nevnímala. Väčšina morojov ich vlastne celkom úspešne skrývala. Len v okamihoch ako tento som si spomenula, akou mocou upíri vládnu.“

Tretia kniha Upírskej akadémie tvorí prelomovú časť, v ktorej Rose ukončuje svoje detské časy. Doslova, pretože mesiac, počas ktorého sa dej knihy odohráva, je mesiac do jej osemnástych narodenín, no tiež pred ňou stojí dospelé rozhodnutie, ktoré by nebol schopný urobiť každý. Ak by to ale malo znamenať, že už viac nebude robiť hlúposti, to by už nebola kniha o nej. Vlastne v jej živote takmer nič nie je o nej. Vďaka výchove vždy uprednostní niekoho, kto potrebuje pomoc. Ale teraz, keď je v ohrození jej psychické zdravie, potrebuje zistiť, že i na nej záleží. Myslím si, že je to pekné posolstvo – ak chceš pomáhať iným, musíš najprv mať pod kontrolou vlastný život.

Som rada, že som neprestala pri druhej časti, pretože trojka predstavuje zlepšenie v mnohých ohľadoch. Rose je zrelšia po tragických udalostiach z dvojky, snaží sa pobiť so svojimi problémami, a hoci sa jej to nie vždy darí, nezostáva fňukať na mieste. Rovnako ma potešilo, že v Tieňom pobozkanej Lissa prejavuje záujem opäť sa zblížiť s Rose. Bolo načase, Lissa prestávala mať potuchy, čo sa deje v priateľkinom živote. Taktiež si niekoľko morojov konečne začína uvedomovať, že za pomoci ich mágie by sa životy chránili oveľa jednoduchšie.

Ani v tejto časti sme sa nevyhli nadbytočným ľúbostným trojuholníkom a štvoruholníkom a podobným kazičom dojmu, snáď sa to už v nasledujúcich podarí. Chápem, že kniha je písaná hlavne pre kategóriu 15+, kde (najmä v dievčenskej časti čitateľov) ide romantika vo fantasy na dračku, no u mňa to spôsobilo akurát toľko, že som si nemohla plne obľúbiť celkom dobre napísané postavy.

„Bežala som. Neobzerala som sa. Nepýtala som sa, čo chce urobiť, lebo som to vedela. Pokúsi sa zastaviť toľko strigojov, koľko bude môcť, aby som mohla zohnať pomoc.“

Vďaka všetkým plusom teda možno prižmúriť očko nad nedokonalosťami. Kniha v sérii pôsobí ako individualita, nie ako príbeh do počtu, a ak ste pochytili autorkin štýl písania, isto už tušíte, že vám opäť zaborí kolík hlboko do srdca.

• Meno autora: Richelle Mead
  • Počet strán: 384
Čítané 3815 krát