streda, 30 júl 2014 23:11

Meno vetra

(11 hlasov)

Volajú ho Kvothe. Nie je to žiadny čarodejník, škriatok či upír. Len celkom obyčajný človek, ktorý však vyniká v sympatike a mágii. Túla sa po Tarbeane a dokonale hrá na lutne. Bojuje proti zlu a nástrahám každodenného života. A snaží sa zistiť meno vetra.

Poznáte ten pocit, len tak sa flákať po kníhkupectve s vedomím, že nič nekúpite? A potom tu zrazu narazíte na jednu knihu, ktorá sa od ostatných niečím odlišuje. Vyrazí vám dych a vás už nezaujíma, či táto kniha skutočne stojí zato, prosto ju musíte mať. Za každú cenu. A presne to sa stalo už aj mne. V rade pedantne pozasúvaných kníh bola jedna jediná, ktorá vytŕčala nie len svojou veľkosťou, tajomným obalom, ale aj veľmi sľubným obsahom. Volala sa Meno vetra a rozhodnutie kúpiť si túto knihu som nikdy neoľutovala.

Hoci kniha Meno vetra od Patricka Rothfussa patrí k menej známejším fantasy, som si istá, že po jej sfilmovaní, by sa stala rovnako slávnou (ak nie slávnejšou), ako už komerčný Harry Potter či Pán prsteňov. Naozaj musím podotknúť, že nejde o jednu z tých lacných, tuctových fantasy kníh, ktoré rovnako rýchlo ako prídu, upadnú aj do zabudnutia, ale ide o jednu veľmi hodnotnú a dôkladne premyslenú knihu, ktorá by jednoznačne žiadnemu fanúšikovi, ale aj nefanúšikovi fantasy, jednoducho čitateľovi, nemala chýbať na poličke. Musím vzdať hold Patrickovi Rothfussovi, pretože sa mu skutočne podarilo niečo, čo sa nepodarí takmer nikomu. Vymyslel úžasný príbeh, ktorého podstatou je však niečo úplne iné, ako by ste čakali a na to „niečo“ prichádzate počas celej knihy. Vymyslel príbeh, ktorý vás núti otáčať stranu za stranou. Vymyslel príbeh, pri ktorom nabiehajú zimomriavky, pri ktorom máte chuť plakať, či smiať sa. Je ťažké vyjadriť všetky dojmy z tejto knihy. Jednoducho, stojí zato. Avšak niet dobrej knihy bez dobrého hrdinu...

„Volám sa Kvothe. Mená sú dôležité, pretože vám o človeku veľa prezradia. Mal som viac mien, ako si ktokoľvek zaslúži. Adem ma volal Meadre. Podľa toho, ako sa to vysloví, to môže znamenať buď plameň, Hrom, alebo Zlomený strom. Môj prvý mentor ma volal E'lir, pretože som bol bystrý a dobre som si to uvedomoval. Moja prvá skutočná milenka ma volala Dulator, pretože sa jej páčilo, ako to slovo znie. Volali ma Shadicar, Ľahký prst a Šesť strún. Nazývali ma Kvothe Nekrvácajúci, Kvothe Tajomný a Kvothe Kráľovrah. Každé z týchto mien som si zaslúžil. Kúpil som si ich a ťažko za ne zaplatil.“

Čo sa mi veľmi páči na Kvotheovi je, že nejde o typického zidealizovaného hrdinu, ktorý koná len dobro, všetko sa mu darí a ak aj nie, zástup ľudí, ktorí ho milujú, stojí za ním. Práve naopak. Aj keď je Kvothe istým spôsobom výnimočný, jeho život nie je až taký jednoduchý. Musí bojovať s mnohými prekážkami ako s chudobou a predsudkami, s ktorými si nemôže poradiť inak ako sám, no nie vždy sa mu to podarí. Potom sa musí jednoducho znova postaviť a ísť ďalej. A hoci aj na úkor iných, pretože nie každý je bezchybný.

„Zrejme najvýznamnejšou schopnosťou našich myslí je schopnosť vysporiadať sa s bolesťou.“

Kvothe mal šťastné detstvo, prežité na cestách v spoločnosti svojej rodiny – kočovných umelcov, ktorí ho mnohému naučili. Od hudobníkov sa naučil hrať, od hercov predvádzať a od svojho mentora Bena sa priučil základom mágie a sympatiky. Za normálnych okolností by pokračoval v štúdiu, avšak osud to zariadil inak. Jedného dňa našiel celú svoju rodinu, všetkých svojich blízkych mŕtvych. Niekedy sa neoplatí spievať piesne o ľuďoch, ktorých mená sa nahlas nevyslovujú... A tak sa z Kvotheho zo dňa na deň stal tulák, ktorého hlavným cieľom bolo prežiť. No on sa jedného dňa rozhodol, že pôjde na univerzitu. Nevedno ako, ale tento chlapec sa stal legendou a rovnako veľkolepý je aj jeho príbeh.

„Len vo svetle mesiaca som vstúpil na cesty, o ktorých sa iní báli rozprávať aj za bieleho dňa. Rozprával som sa s Bohmi, miloval som ženy a skladal piesne, pri ktorých trubadúri plakali. Možno ste o mne už počuli.“

• Meno autora: Patrick Rothfuss
  • Počet strán: 639
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2008