utorok, 29 júl 2014 22:42

Mrazivý bozk (Upírska akadémia 2)

(13 hlasov)

Druhý diel Upírskej akadémie, série o morojoch, dampíroch a strigojoch, prináša viac akcie, romantiky a strhujúcejšie finále!

O Lissinu psychiku je konečne postarané, fyzická hrozba za mrežami, má nového starostlivého priateľa Christiana, no bez toho, aby si to uvedomovala, vytláča Rose do úzadia. Zato Rose spoznáva Lissu na úplne inej úrovni, akoby chcela. Čoraz častejšie sa totiž nedobrovoľne ocitá v jej mysli počas intímnych chvíľ s Christianom. To jej veľmi nepomáha preniesť sa cez Dimitriho odmietnutie (ten má najnovšie blízko k morojke Tashi), takže jej dobre padne nezáväzne flirtovať s Masonom, ktorý ich vzťah – na rozdiel od Rose – ale nevníma ako kamarátsky.

Mimo Akadémie sa začína dochádzať k útokom na kráľovských morojov a všetko nasvedčuje tomu, že za nimi stoja strigoji. To spôsobí paniku i v škole, preto sa z nej stane miesto s nadštandardným počtom strážcov, ktorí prišli na pomoc. Medzi nimi sa objaví aj Janine Hathawayová, vynikajúca strážkyňa, a akoby len do počtu aj Rosina mama. Strážcovské povinnosti boli na rebríčku oveľa vyššie ako výchova dcéry, a tak jej prítomnosť Rose spôsobuje len ďalšiu úzkosť. Musí sa však čo najskôr zmobilizovať, na obzore sú smrteľne rýchli a zákerní strigoji, s ktorými prichádza pre našu Rose doposiaľ najväčšia skúška...

„Ocitla som sa v obývačke. Bolo tu všetko, čo do typickej obývačky bežne patrí: pohovky, televízor, hojdacie kreslo.
A telo.
Bola to žena. Ležala na zemi pred televízorom a tmavé vlasy sa rozprestierali okolo nej. Veľké oči mala vyvrátené dohora a tvár bledú – aj na morojku príliš bledú. Na moment som si pomyslela, že jej dlhé vlasy zahalili aj krk, ale potom som si uvedomila, že jej krk pokrýva krv – zaschnutá krv. Hrdlo mala roztrhané.“

Mrazivý bozk sa v mnohých ohľadoch akoby snažil poprieť prvý diel. Všetko, vďaka čomu som sa zaľúbila do Upírskej akadémie, sa mi v prvých kapitolách tohto dielu vysmialo do očí. Priateľstvo morojky a jej strážkyne viditeľne stagnuje, Lissa nehľadá spôsob, ako sa vídať s Rose aj Christianom zároveň. Frajer je zjavne na prvom mieste. Preto ma dojímali reči, aké sú si blízke a čo všetko by pre tú druhú urobili, najmä keď si Lissa nevie urobiť ani čas na priateľku. Navyše si stále nevšimla, že vo vzťahu inštruktor – žiačka u Dimitriho a Rose nie je všetko s kostolným poriadkom. A Rose to vskutku neskrýva tak dobre, aby prešli bez povšimnutia. No a druhá vec je, že inak silná hlavná postava sa v Mrazivom bozku často správa detinsky a žiarlivo ako malá školáčka, keď príde na Dimitriho, prípadne jej matku. Možno som na ňu trochu tvrdá, bolo toho na ňu naozaj veľa, ale charakterom by som ju zaradila inam ako medzi dievčatá, čo balia chlapcov, aby sa cítili lepšie.

Ešteže je Rose napísaná tak, aby nás bavilo o nej čítať, i keď krútime nad jej počínaním hlavou. Meadová nás vtiahne tak hlboko do jej psychiky, že sa nezvládnete na ňu hnevať pridlho. A jej detinské správanie v konečnom dôsledku len dáva vyniknúť zmene k lepšej, vyrovnanejšej a dospelejšej Rose. Mimochodom, množstvom a kvalitou bojov má dvojka navrch a práve Rosin posun najvýraznejšie zachytáva záverečný boj. Tvorí paralelu s tým z jednotky, a keď si uvedomíte, že autorka svoje postavy teda vôbec nešetrí, s čistým svedomím jej môžete odpustiť všetky hlúposti. Hlavne finále ma presvedčilo o tom, že chcem sériu čítať ďalej.

„Pery sa mu vykrútili do jedného z jeho typických zatrpknutých úsmevov, ktoré mu išli tak ľahko. ‚Rose, my sme sa nikdy nemali príliš v láske. Ak musím niekoho zabiť, potom to môžeš byť aj ty.‘ Jeho slová boli ľadové a presné. Dalo sa im uveriť. ‚A pokiaľ viem, aj tak to chceš.‘“

Rozpačité elementy nakoniec nestiahli román dolu, stále patrí medzi lepšie fantasy knižné série a isto nie som jediná, kto sa teší na pokračovanie.

• Meno autora: Richelle Mead
  • Počet strán: 312