štvrtok, 24 júl 2014 20:37

Vlčí dar

Chceli by ste nahliadnuť do kvalitnej fantasy literatúry a z tohto žánru vyskúšať zase niečo nové? Ak áno, nech sa páči, vstúpte a nechajte sa unášať prúdom vlkolačieho života do poslednej bodky.

Áno, počuli ste dobre, reč je o Vlčom dare od Anne Rice. Kniha na Slovensku nezožala taký veľký úspech, napríklad ja sama som sa o nej dopočula až v neskorších mesiacoch. Avšak tu si dovolím použiť obľúbené slovné spojenie celkom opačne - málo kriku pre veľa.

S Anne Rice ste sa už mohli stretnúť s Piesňami Serafov, ktoré u nás mali vcelku dobrý ohlas. O necelé tri roky prišla autorka s knihou úplne odlišnou od jej predošlých diel, a to s vlkolačou tematikou a nielen s tým. V knihe sme sa stretli s úplne iným štýlom písania, čím nás Anne presvedčila, že u nej je naozaj možné všetko a netýka sa to len spomínaného štýlu.

O necelé tri roky prišla autorka s knihou úplne odlišnou od jej predošlých diel, a to s vlkolačou tematikou

Pamätáte si na vlkolaka Jacoba a ostatných z tak často spomínaného Twilightu, ktorý na porovnanie rada používam aj ja? Vo Vlčom dare sa od tejto tematiky nedostaneme ďaleko, pretože ju autorka rozobrala celkom podobne, ako pred šiestimi rokmi Meyerová.

Dostaneme sa do hlavy Ruebena Goldinga – mladučkého novinára v San Franciscu. Keď má napísať článok ohľadom jedného sídla, po zoznámení s jeho majiteľkou, ktorá mu to tam má poukazovať, ho na druhý deň pohryzie akési zviera, ktoré si Rueben len matne zapamätá, no po zotavení mu zmení život. V nemocnici sa začne rýchlo uzdravovať, narastú mu vlasy, zmenia sa mu oči a fyzicky aj psychicky sa úplne pomení tak, že ho nespozná ani vlastná rodina. A neskôr – keď nastane noc, sa (dobre tušíte) zmení na vlkolaka.

Annin štýl písania bol chytľavý a zaujímavý, no miestami aj zvláštny a pojašený.

„Strčil si mobil do vrecka županu a rozhliadol sa po veciach v izbe. Neuveriteľné poklady, očividne nahádzané bez ladu a skladu a v rámci možností poutierané od prachu. Tabuľky. Áno, boli tam, krehké tabuľky z pálenej hliny, stačí jeden jeho dotyk a môžu sa rozsypať.“

Annin štýl písania bol chytľavý a zaujímavý, no miestami aj zvláštny a pojašený. No to nemenilo nič na tom, že počas čítania stránky ubiehali rýchlosťou svetla a jej slovo bolo doslova hltané. Autorke sa podarilo opísať celý vývoj vlkolaka od odtieňov srsti po hŕstku chlpov. A či to boli opisy dynamické alebo statické – nedokázali čitateľa unudiť.

Ak si ale odmyslíme podarený námet, sympatickú postavu a zaujímavé opisy, spracovanie nebolo až tak na jednotku. Počas celej knihy som nadobúdala pocit, že v knihe niečo chýba čoraz častejšie a prísť na to sa mi podarilo až na konci. Anne Rice síce dostala talent omieľať dookola tie isté situácie, v ktorých len nahradila postavu inou a zmenila zopár detailov, čím sa stali Ruebenove vlkolačie zachraňovacie výpravy ešte lepšími, ale knižku tieto obmeny moc neobohatili a celý čas som bohužiaľ márne čakala na nejaký zvrat či situácie intenzívne vyťažené zo zápletky.

„Preštudoval všetku literatúru o vlkolakoch, knihy, správy od svedkov z celého sveta, ktorí videli vlkočloveka, tibetského yetiho či kalifornského bigfoota. Po celom svete hľadal nejaké informácie o ctihodných džentlmenoch z fotografie, no nič nenašiel.“

očakávajte trochu bláznivejší štýl písania a slovnej zásoby

Vlčí dar nie je jedna z tých „tínedžerských“ kníh, kedy sa hlavná postava (väčšinou prekvapujúco tínedžer) z ničoho nič premení na vlkolaka alebo žije v nejakom fantazijnom svete a celú knihu fňuká, prečo práve on. Reuben to riešil inou cestou, a to inteligentnou a šikovnou. Sám sa s tým zmieril, naučil sa s tým žiť a využívať to nielen pre seba, ale aj v prospech celého mesta. Reuben svojou múdrosťou dokázal čitateľovi jednoducho prirásť k srdcu.

Ak si však odmyslíme obmeny spomínané v predchádzajúcom odseku, Vlčí dar bez pochýb patrí medzi svetové bestsellery a ani tu nás autorka nesklamala. Ukázala svoj talent a spracovala ho do obyčajnej podoby – avšak neobyčajnej knihy, ktorá čitateľa stopercentne zaujme svojou originalitou a využitím umeleckých prostriedkov. Ak sa pre Vlčí dar rozhodnete, očakávajte trochu bláznivejší štýl písania a slovnej zásoby, avšak to nič nemení na kvalite knihy. Obľúbite si množstvo jedinečných postáv a budete chcieť viac.

• Meno autora: Anne Riceová
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 388