pondelok, 21 júl 2014 18:53

Zber kostí

Budúcnosť roku 2059. Spolovice vymyslený svet riadi nebezpečná organizácia Scion, ktorá likviduje tzv. jasnovidcov. Nie sú to však cigánski kočovníci, ale ľudia s rôznymi darmi, ako napríklad vidieť auru či dokonca z nej vyžiť a vysať ju. Naša hlavná hrdinka Paige je vzácny typ jasnovidca, ktorý sa nabúrava do snových krajín a je akýsi haker. Príbeh hovorí, do akých rozmerov sa dokáže zhoršiť budúcnosť a ako by to vyzeralo.

Kniha Zber kostí rozhodne vyniká svojím grafickým spracovaním. Už krásna tajomná obálka vie zaujať, nehovoriac o tom, čo vás čaká vo vnútri. V knihe nájdete hneď niekoľko zaujímavých príloh, ktoré celému príbehu ešte dodávajú na tajuplnej atmosfére. A verte, že príbeh je už dostatočne tajuplný sám osebe.

Paige má možnosť „nabúrať sa“ do mysle iných ľudí a získať informácie.

Dej je ľahko zamotaný. Jasnovidci sa rozdeľujú na rády ako napríklad Veštci, Média, Fúrie či Vykladači. Každý príslušník týchto kategórií má špeciálne vlastnosti, ktoré dokáže ovládať a používať proti ľuďom. Hlavná hrdinka Paige Mahoneyová, pracujúca v zločineckom podsvetí Scionského Londýna ako súčasť tajnej bunky, je nezvyčajný a vzácny typ jasnovidca menom Tuláčka po snoch. Paige má možnosť „nabúrať sa“ do mysle iných ľudí a získať informácie. Keď Paige ale chytia a uväznia, pretože sa dopúšťa velezrady Scionu už len tým, že dýcha, dostáva sa do väzenia pre jasnovidcov v dávno zhorenom centre univerzity Oxford a konečne je medzi svojimi.

„Vonku na Širokej bol pokoj. Väčšina kaukliarov začala skúšať na oslavu dvojstoročnice. Povrávalo sa, že príde samotný hlavný inkvizítor.“

Pri tejto knihe ide o celkom „neokukaný“ a jedinečný námet. Samantha Shannonová sa dala na ťažkú cestu, no vytvorila neskutočnú budúcnosť nášho sveta, čo sa mne osobne veľmi páčilo a hlavne to bolo reálne. Najprv som pociťovala z príbehu v budúcnosti menšie obavy, keďže mám k niektorým dystopickým knihám menšiu averziu a nie som sama, no Samantha sa s tým popasovala výborne a vytvorila desivú a tajuplnú budúcnosť Londýna plného smogu, ktorý atmosféru knihy krásne zlepšil, no je mi ľúto, že sme sa tam nezdržali dlhšie. Keď som si prečítala anotáciu, nemala som nejakú konkrétnu predstavu a čakala som všetko, len nie toto. Autorka prišla s niečim jedinečným, skombinovala prvky dystópie, fantasy, sci-fi, steampunku, urban fantasy a týmto žánrom dala celkovo nový rozmer. Vytvorila úplne odlišný svet podľa seba a premyslela si ho do detailov.

vytvorila desivú a tajuplnú budúcnosť Londýna

Čo by sa taktiež patrilo spomenúť, je to, že ku knihe je priložené rozdelenie rádov jasnovidca, mapa Oxfordu a slovník pojmov, námet je teda rozšírený v plnej miere so všetkými potrebnými prvkami.

Od prvých strán vás kniha do seba vtiahne. Je plná akcie, nudiť sa nebudete. Jediné, čo by som tejto skvelej knihe vytkla, je to, že sa čitateľ počas prvých päťdesiatich strán môže strácať a byť zmätený. Však prečo aj nie, keď nám autorka dala nahliadnuť do úplne iného sveta, než je ten náš (teda len spolovice), a potrebovali sme trochu času zorientovať a usadiť sa. Zo začiatku dokážu taktiež robiť problém nové pojmy ako amaurotici, éter, falant, éterobarón a podobne. Ale to je len malý detail, pretože s týmto vám pomôže slovník nových pojmov vzadu a taktiež čítavý štýl písania Samanthy Shannonovej, pretože začiatok knihy nie je nejaký „sek“, pri ktorom sa musíte spamätať a dej si poňať podľa seba. Samantha nám pekne vysvetlila, o čo ide, a toto pomohlo zorientovať sa v autorkiných myšlienkach, ktoré chcela dať na papier.

Od prvých strán vás kniha do seba vtiahne. Je plná akcie, nudiť sa nebudete.

„Sklonila som sa nad ponúkaný tovar. Väčšinou to boli numiná: prasknuté zrkadielka, sklené fľaše s vodou, misky a hrnčeky, perly, vrecúška so zvieracími kosťami, karty a veštecké kamene. A potom byliny. Astra, divá ruža, šalvia, tymian a ďalšie, čo sa dá páliť.“

Ak si to teda zhrnieme, autorka knihy Zber kostí vytvorila úžasný dystopický svet, úžasnú odvážnu postavu a ešte úžasnejší dej. Kniha si vás podmaní úžasným štýlom rozprávania a myšlienkou. Autorka nepotrebovala do knihy vtesnať romantiku a vyplniť tým prázdne miesta, dokázala si udržať akciu, napätie a na každej strane sa niečo dialo. Knihu odporúčam určite všetkým, ktorí by radi zažili maximálny čitateľský zážitok a plnohodnotný relax, pretože to všetko a ešte viac táto kniha ponúka.

• Meno autora: Samantha Shannonová
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Tatran