nedeľa, 20 júl 2014 17:05

Upírska akadémia

(5 hlasov)

Vraj konečne dobrá upírska séria. Žeby...?

Rose síce ešte nie je kvalifikovanou strážkyňou, ale už dva roky ukrýva upírsku princeznú Lissu vo svete ľudí. Musí ju chrániť pred strigojmi, upírmi, ktorí lovia upírov, ale aj pred strážcami z Akadémie sv. Vladimíra, odkiaľ ušli za hmlistých okolností. Ak na chvíľu nebudú dávať pozor, buď ich jedni zabijú, alebo druhí odvlečú naspäť do akadémie. V jednom momente sa však musí táto hra na mačku a myš skončiť, pretože schopnosti trénovaných strážcov a dospelých upírov už zďaleka presahujú dve stredoškoláčky.

„Viac už nič nepovedala a opäť som pocítila, ako jej dôvera vo mňa náhle vzrástla. Takto to medzi nami fungovalo od začiatku. Ja som bola vždy ta rozhodná, ktorá sa o všetko postará, niekedy možno trochu unáhlene. Ona bola skôr ten rozumnejší typ, ktorý všetko najprv premyslí a dopodrobna preštuduje a až potom koná. Oba štýly mali svoje uplatnenie, ale v tomto momente bola na mieste bezhlavosť. Na zaváhanie sme nemali čas.“

Našťastie sú to práve strážcovia, ktorí ich odhalia ako prví a prinútia vrátiť sa. Návrat je zložitý, škola náročná, no vôbec nie do takej miery, aby bolo badať objektívny dôvod na útek. Aby Rose dobehla zameškané, musí okrem vyučovania absolvovať aj mimoriadne tréningy práve s jedným zo strážcov, ktorý ju priviedol naspäť, Dimitrim. Hodiny a hodiny úmorných tréningov medzi nich vnesú náklonnosť a porozumenie, no Rosinou prioritou číslo jeden je Lissa. Majú medzi sebou vytvorené puto, vďaka ktorému dokáže Rose vyčítať Lissine nálady, stavy, dokonca sa občas nekontrolovane vhupne do jej mysle a vidí jej očami.

Lissa sa začala zbližovať s Christianom, synom upírov, ktorí sa dobrovoľne stali strigojmi. To sa, prirodzene, nepáči jej strážkyni, snažiacej sa eliminovať akúkoľvek potenciálnu hrozbu. Christian však nie je na rebríčku obáv najvyššie. U Lissy sa začne čoraz výraznejšie prejavovať doposiaľ nepreskúmaná schopnosť, ktorá pôsobí katastroficky na jej psychiku. A v srdci akadémie sa stále skrýva niečo, kvôli čomu boli obe nútené utiecť...

Prvá vec, čo odlišuje Upírsku akadémiu od ostatných upírskych príbehov, je sila čistého nesebeckého priateľstva dvoch dievčat, ktorá vychádza z budovania si pevného puta, sebaobety a zotrvania v ťažkostiach. Naozaj je osviežujúce pozorovať neromantický vzťah založený len na vôli zostať, aj keď je to najťažšie. A druhá vec je výborná hlavná ženská postava Rose. Tá si je vedomá svojich predností i slabostí, čo vie náležite využiť a autorka ju, ako i ostatné ženské postavy, zobrazuje schopnosťami rovnocennú mužským postavám strážcov. Navyše sa Rosina snaha pomôcť Lissinej psychike veľmi približuje realite, no ani takto pevné puto nie je garant okamžitého úspechu, takže čitateľom pripomína a podčiarkuje závažnosť psychických problémov. Zaujímalo by ma či autorka vychádza z vlastných skúseností – viaceré prvky tomu totiž nasvedčujú.

Kniha je písaná v prvej osobe a Rose je jej rozprávačkou. Často je možné sa s ňou stotožniť, hoci asi ani jeden z nás po nociach nenaháňa zlých upírov, aby ochránil tých dobrých. Popri jej ľudských stránkach je ľahké zabudnúť na hrdinské správanie, pretože sa ako hrdinka necíti, iba robí všetko pre to, aby ochránila svoju priateľku.

Za zamyslenie stojí i mentalita nadradenosti istej vrstvy, v tomto prípade upírov, ktorí majú osobných strážcov, hoci sami ovládajú jeden zo živlov. Vynára sa dávna otázka: je jeden život dôležitejší ako druhý? V tejto knihe je skrytých viac naliehavých tém, ako by si človek mohol myslieť.

Upírsku akadémiu odporúčam zaradiť do zoznamu kníh na prečítanie všetkým, ktorí sa snažia orientovať v sfére young adult fantasy, naozaj patrí k lepším literárnym počinom. A okrem iného, určite nebude na škodu zamyslieť sa nad nutnosťou pevných priateľstiev, pretože kto nájde priateľa, nájde poklad. Viem o tom svoje.

• Meno autora: Richelle Mead
  • Počet strán: 360
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012