streda, 16 júl 2014 17:40

Medzi nebom a zemou - Stratená duša

Zaseknúť sa medzi nebom a zemou a byť neviditeľný pre celý okolitý svet nie je ktovie čo. Stokrát horšie je, že až nad svojím vlastným hrobom zistíte, komu ste za čo v skutočnosti stáli. Čo sa týka Alony, pravda bola ako dýka zabodnutá hlboko do chrbta.

Nedá mi hneď na úvod nespomenúť obálku knihy. Štíhla vysoká blondína v úbore roztlieskavačky sedí pri čudákovi s kapucňou. Typicky americké. Prešla som očami nižšie a tam svietil nápis – Young Adults, čo znamená, že je kniha určená pre tínedžerov. Na malý moment mnou preblesol neblahý pocit veľmi zlého výberu. Nemám síce polstoročia života za sebou, no čítať knižky plné elitárstva a bohatých rozmaznaných detičiek vo mne absolútne nevzbudzovalo nadšenie. Na strane 216 mi však našťastie padol balvan zo srdca.

Nemám síce polstoročia života za sebou, no čítať knižky plné elitárstva a bohatých rozmaznaných detičiek vo mne absolútne nevzbudzovalo nadšenie.

Príbeh je veľmi jednoduchý. Hlavnou hrdinkou je študentka posledného ročníka strednej školy Alona Dareová, ktorá je okrem iného kapitánka roztlieskavačiek a niekoľkonásobná kráľovná krásy, proste dokonalá sexi kosť z amerických filmov. Čo však čert nechcel, umrie pod kolesami autobusu a zostane trčať vo svete živých. Nikto ju nevidí, nepočuje, necíti. Pozor, chyba, predsa sa nájde niekto, kto je s ňou schopný komunikovať – najväčší lúzer strednej školy Will Killian. To by ste mali vidieť Alonin výraz tváre, keď jej všetko docvakne.

Pozor, chyba, predsa sa nájde niekto, kto je s ňou schopný komunikovať – najväčší lúzer strednej školy Will Killian.

„Onedlho, už čoskoro, sa v diaľke rozžiari jasné svetlo a vtiahne ma do seba. Potom budem žiť život – alebo nejakú jeho napodobneninu -, v ktorom sa budem slniť BEZ opaľovacieho krému na pláži s bielym pieskom, piť alkoholické mojito a vymetať nekonečné množstvo obchodov s obuvou, kde je všetko zadarmo. To je nebo, nie? Než k tomu malo dôjsť, chcela som toho čo najviac vidieť. Človek totiž umrie len raz, viete?“

Na moje počudovanie bolo čítanie tejto tenkej knižky dosť svieže. V žiadnom prípade ju nemôžem zaradiť medzi tie najsladšie kultovky, pri ktorých sa mi prsty od toľkého cukru lepia na stránky. Žiadne trápne klišé a ani otrepané frázy. Dialógy sú napísané s nadhľadom a jednoduchým humorom. Kontrast medzi Aloniným bezchybným životom a beznádejným putovaním Willa Killiana ozvláštňuje celý dej. Po prvej polke knihy by ste Alonu najradšej zavesili za tričko na skriňu a nechali ju tam kričať a kopať až kým by nezaspala. Willa by ste zas zrejme mali chuť prefackať za jeho večné tajnostkárstvo. Príbeh je na striedačku rozprávaný z dvoch perspektív – raz z Aloninej a následne z Willovej, to len aby ste si od ich rozdielnych pováh nachvíľu oddýchli.

Po prvej polke knihy by ste Alonu najradšej zavesili za tričko na skriňu a nechali ju tam kričať a kopať až kým by nezaspala. Willa by ste zas zrejme mali chuť prefackať za jeho večné tajnostkárstvo.

„Pokrútil som hlavou. „Panebože, si stále rovnako povrchná. Ani umieranie ťa nezmenilo.“

Ďalšia vec, ktorá ma prekvapila pri tínedžerskom príbehu bol začiatok. Autorka Stacey Kade si zvolila in medias res, v preklade: vstup priamo do deja. Žiadne chodenie okolo horúcej kaše. Bez okolkov prišiel autobus, zrazil Alonu a premenil ju na ducha. Tu sa s nami Stacey zahrala na mačku a myš a vymyslela to veľmi dobre. Prinútila nás premýšľať a klásť si rôzne otázky o tom prečo sa napríklad hlavná hrdinka neunúvala pozrieť na obe strany a len si cez ňu prešla alebo čo sa v skutočnosti skrýva za tvárami oboch protagonistov.

Motív duchov a bieleho svetla nie je v dnešných časoch nič originálne ba ani zvláštne. Ibaže autorka to poňala z iného uhla a koncentrovala celú pozornosť na dve hlavné postavy. Knihu preto odporúčam nie len pre našich dospievajúcich, ale aj pre ľudí zbožňujúcich relax. Zovšeobecňujúci charakter knihy podčiarkuje použitie viacerých motívov: lásky, priateľstva, vtipu či života medzi nebom a zemou.

• Meno autora: Stacey Kade
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 216