štvrtok, 03 júl 2014 18:15

Húrinove deti

V Tolkienovom románe Húrinove deti sa vraciame späť do prostredia úchvatnej Stredozeme, šesťtisícpäťsto rokov pred udalosťami opísanými v legendárnom Pánovi prsteňov. Do obdobia, kedy elfovia a ľudia bok po boku bojovali proti hrozivému Sauronovmu pánovi Morgothovi.

Nenapodobiteľné kúzlo Tolkienových fantasy svetov, množstvo magických bytostí, dokonale opísané krásy Stredozeme a jej jednotlivých krajov, tragické osudy postáv či znamenite poprepletaný dej. To sú elementy, na ktorých Tolkien stavia svoje príbehy. Koncepcia Húrinových detí sa v rôznych variáciách objavila už v Silmarillione, v Nedokončených príbehoch a v Dejinách Stredozeme, skôr, ako vznikla Tolkienova najslávnejšia trilógia Pán prsteňov. Tolkien na tomto príbehu pracoval celý život, avšak v komplexnej podobe ho prepracoval až jeho syn Christopher, pridŕžajúc sa otcových materiálov.

Nenapodobiteľné kúzlo Tolkienových fantasy svetov

Tolkienova fantázia nepozná hraníc a svedčí o tom aj toto dielo. V románe predostiera bohatú paletu rôznorodých i vnútorne rozpoltených postáv, oplývajúcich nadprirodzenými schopnosťami, nekonečný súboj medzi dobrom a temnými silami zla, ktorý je doménou každej fantasy.

Tolkien čitateľa ponorí do deja plného mýtov a legiend z Dávnoveku, keď elfovia a ľudia bojovali proti rozmáhajúcemu sa zlu zo severu, Morgothovi. Stránky knihy sú presýtené opismi bojov a snahou Morgotha podmaniť si kráľovstvá elfov i územia ľudí. Do tohto kontextu Tolkien zasadil príbeh Húrina, pána z Dor-lóminu, ktorého Morgoth po neúspešnej bitke zajme vo svojej desivej pevnosti Angband. Keďže sa Húrin odmietol pred Morgothom pokoriť, zaklial celú jeho rodinu: ženu Morwen, syna Túrina a dcéru Niënor.

Morgothova kliatba uvalí tieň na Húrinovu rodinu, najmä na jeho syna Túrina. Ten utečie z rodného kraja, Dor-lóminu a stane sa chovancom elfského kráľa Thingola v jeho kráľovstve Doriath. Túrin celý život bojuje proti ohyzdom, Morgothovým služobníkom, zaberajúcich stále väčšie územia. V románe je zaujímavé sledovať, do akej miery Morgoth podrobil Túrina svojej nadprirodzenej moci a do akej miery Túrin koná z vlastnej pýchy a komplikovanej povahy. Napriek tomu, že sa vyznamená v boji proti Glaurungovi, Otcovi drakov a hlavnému Morgothovmu služobníkovi, všetky jeho úmysly, akokoľvek dobre mienené, vypália opačným smerom. Všetky Túrinove činy sa na seba postupne navrstvujú a najtragickejšie, najabsurdnejšie vyznieva, keď sa krutou Morgothovou hrou ožení s vlastnou sestrou.

,Zlé boli všetky tvoje cesty, Húrinov syn,´ povedal. ,Nevďačný chovanec, štvanec, priateľov vrah, zlodej lásky, uchvatiteľ Nargothrondu, bezhlavý veliteľ a zradca vlastného rodu. Ako otrokyne žijú tvoja matka a sestra v Dor-lómine, v biede a nedostatku. Ty si vystrojený ako princ, a ony chodia v handrách. Túžia po tebe, no tebe je to ľahostajné. Poteší sa tvoj otec, keď sa dozvie, akého má syna. A dozvie sa to.´ A Túrin, zakliaty Glaurungovým čarom, počúval tie slová a videl sa ako v zrkadle, pokrivenom zlobou, a znenávidel, čo videl."

Túrin sa krutou Morgothovou hrou ožení s vlastnou sestrou

Fantasy žáner môže vyvolávať mylnú predstavu, že svet postáv v ňom sa striktne delí na kladné, ktoré majú vždy pozitívne vlastnosti a záporné, vždy s negatívnymi vlastnosťami. Tolkien však stvoril postavy (bez ohľadu na to, či bojujú na strane dobra, alebo zla) mnohorozmerné, komplikované, rozorvané, s nevyhnutne tragickým osudom, utkaným Morgothovou nenávisťou. Nezmyselne pôsobí, že hoci Túrin udatne bojuje proti zlu, čiže ho možno zaradiť ku kladným postavám, je to temná postava plná kontrastov, čo dielu dodáva neobyčajný ráz. Perfektne je vykreslená aj postava samotného vládcu zla Morgotha. Tolkien na jeho charakterizáciu využíva priam náboženské symboly. Opisuje ho ako jedného z najmocnejších Valarov, čo boli veľkí duchovia, ktorí vstúpili do sveta na počiatku času. Silou svojej vôle Morgoth dokáže preniknúť do vnútra človeka a ovládať ho.

Kniha Húrinove deti je dynamická, dobrodružná a výpravná s neočakávanými zvratmi, ako stvorená pre milovníkov osudových epických príbehov, ktoré disponujú napätím a dejovými slučkami. Majstrovstvo Tolkiena tiež spočíva v tom, že do 170 strán dokázal vtesnať osudy množstva postáv, ktoré sa vzájomne prelínajú. Príbeh je tak hutný a preniknutý myšlienkami, až som mala pocit, že čítam 400 stranový román. Reč samotných postáv Tolkien prispôsobuje obdobiu Dávnoveku, čo ešte väčšmi približuje atmosféru časov dávno minulých. Dialógy postáv sú patetické, štylizované, mnohokrát vedú dlhé monológy, čo pripomína skôr drámu vhodnú na javiskovú inscenáciu.

Výpravný, myšlienkovo výpovedný román

Finduilas vstala a vyzerala vskutku kráľovsky. ,Zahmlili sa ti oči, Gwindor,´ povedala. ,Nevidíš alebo nechápeš, čo sa tu stalo. Vari sa musím vystavovať dvojnásobnej hanbe, aby som ti odhalila pravdu? Lebo ja ťa milujem, Gwindor, a hanbím sa, že ťa nemilujem väčšmi, ale mám ešte väčšiu lásku, ktorej nemôžem uniknúť. Nehľadala som ju a dlho som ju potláčala. Ak mám však súcit s tvojou bolesťou, ty maj súcit s mojou. Túrin ma nemiluje, a ani nebude milovať.´

Ak patríte k priaznivcom výpravných, myšlienkovo výpovedných románov s poriadnou dávkou čarokrásnej fantázie, kniha je určená práve vám. Nemôžem sa zbaviť túžby po tom, aby hollywoodski producenti zobrali knihu do rúk a urobili z nej gigantický filmový projekt, akým bol práve Pán prsteňov. Potenciál totiž rozhodne má.

chihurin 2Turin-and-Glaurung

• Meno autora: John Ronald Reuel Tolkien
  • Počet strán: 208