streda, 02 júl 2014 20:29

Shift

O kryospánku, ktorý vás zmrazí na desaťročia, o nanočasticiach, ktoré vás zbavia akejkoľvek chorej bunky v tele a pilulkách, ktoré vymažú spomienky na všetko nepríjemné. O svete, ktorý je mihom oka odsúdený k záhube.

Shift je pokračovaním svetového bestselleru Wool (na Slovensku známeho pod názvom Silo) a hoci je to druhá časť trilógie, časovo dej predbieha jednotku, keďže rozpráva príbeh počiatku. I napriek posunu v čase kniha dáva väčší zmysel, ak sa číta ako druhá v poradí, a teda aj táto recenzia obsahuje „spoilery“ pre tých, ktorí sa ešte len plánujú vrhnúť na jednotku.

Tí, ktorí naopak podľahli čaru tohto fantastického sci-fi majú určite v hlave plno otázok. Ako boli silá vybudované a prečo vlastne existujú? Kto konkrétny je zodpovedný za premenu vonkajšieho sveta na vražedne nehostinné prostredie? Ja osobne som po prečítaní Wool vrela od nedočkavosti. Možno aj preto som Howeyho knihy hltala ako hladný človek jedlo – potreba poznať odpovede (aj keď niekde v podvedomí sídli podozrenie, že poznanie pravdepodobne nebude z kategórie najpríjemnejších) je jednoducho prisilná ako pre hlavné postavy, tak aj pre čitateľov.

Ako boli silá vybudované a prečo vlastne existujú?

„Troy sa zapotácal, hmatajúc rukou po studenej rakve pre udržanie rovnováhy, zatiaľ čo sa mu v hrdle dvíhala žlč spolu s rozpamätaním sa. ... Kto bol? Čo tu robil? Čo tu všetci robili? Toto nebola Helen. Jeho meno nebolo Troy. Prirútili sa rýchle kroky. Meno mal už na jazyku, keď sa mu ihla zabárala do ramena.“

Howey je skutočným majstrom charakteru a myslím, že jeho talent spočíva takisto v neuveriteľnom „zhmotňovaní“ atmosfér a pocitov. Predstaví vám postavu, ktorá o celkovom dianí vie menej ako vy (čitatelia majú výhodu, keďže v podstate poznajú ďalekú budúcnosť), no bez toho, aby to bolo nudné či postava vyznievala spomalene alebo hlúpo, vás vtiahne do mrazivého deja, v ktorom ako divák sledujúci thriller s napätím očakávate, či sa vaše najhoršie predtuchy vyplnia.

Howey je skutočným majstrom charakteru...

Všetko sa začína v roku 2049, kedy je mladý kongresman a vyštudovaný architekt Donald poverený senátorom skonštruovať plán na núdzový podzemný bunker pre stredisko ničenia rádioaktívneho odpadu. Pomedzi to, ako sledujeme nič netušiaceho Donalda tápať, ohrýzame si nechty a v zápale čítania iracionálne nahlas kričíme, aby sa prebral a uvedomil si, do čoho sa dostáva, takisto nahliadame do roku 2110. Tu sa zasa zoznamujeme so Silom 1, riadiacim strediskom ostatných štyridsiatich deviatich síl. V tomto sile žijú len muži a zdá sa, že kedysi bývali súčasťou „normálneho“ sveta nad zemou. I tam je však háčik, keďže ani oni nevedia všetko.

„- Sú to len tie zlé veci,- povedal Hal pozerajúc mimo, smerom k výťahom. - Všimol si si? Len zlé veci nám unikajú. Všetko nepodstatné si pamätáme dobre. -“

Ani priaznivci technického pokroku v literatúre nebudú sklamaní.

Okrem spoznávania nových postáv sa nám naskytne možnosť pozrieť sa na niektorých starých známych. Menšími či väčšími časovými skokmi sledujeme minulosť Sila 17 i 18 a postupne spájame dieliky skladačky do čohosi pripomínajúceho celistvý obraz. Ani priaznivci technického pokroku v literatúre nebudú sklamaní. Veď ktorý dobrý fanúšik či fanúšička sci-fi by nechcel čítať o realite, kde možnosť nechať sa zamraziť na dekády či nadopovať sa život predlžujúcimi látkami je na bežnom poriadku? Musím vás však varovať. Shift prichádza s výstražným prstom a mrazivou pripomienkou, že i pokrok má svoju cenu. Možno aj vy po prečítaní budete nakoniec vďační za našu nudnú realitu bez lietajúcich áut a kryotankov. Pravda, kniha patrí medzi skvelé sci-fi, no je to i pravá vzorka „dystophy“ literatúry – je opakom utópie a ozaj definuje dobu a spoločnosť, v ktorej by som žiť nechcela. Na druhej strane, ak máte aspoň polovicu mojej zvedavosti a takisto sa vám zapáči autorov štýl písania, nedá vám to a budete chcieť vedieť, ako to nakoniec s tým svetom a postavami dopadne. Ja sa už neviem dočkať posledného dielu trilógie!

• Meno autora: Hugh Howey
  • Knihu vydalo: Arrow Books
  • Počet strán: 592