štvrtok, 05 jún 2014 11:23

Half Bad - Polozlý

(5 hlasov)

Dosť bolo Harryho Pottera, Pána Prsteňov či Twilightu? Zunovali sa vám Upírske denníky? Potom jednoznačne siahnite po románe Half Bad, ktorý je mnohými označovaný ako pokračovateľ úspešných fantasy románov (najmä) pre mladých.

Nadprirodzené bytosti so zvláštnymi schopnosťami, telesnými anomáliami a výnimočným charakterom odjakživa lákali svojou „inakosťou a nenormálnosťou“. Svet fantázie nepozná hraníc a o to viac to platí pri knižných či filmových spracovaniach. Vo všeobecnosti platí, že spisovateľ môže všetko – vymýšľať si alebo aj preháňať.

Half Bad alebo Polozlý vyšiel v roku 2014 a hneď bol prekladaný po celom svete. Agenti v mnohých vydavateľstvách jednoducho tomuto románu veria, pretože obsahuje všetko, čo dnešní mladí ľudia čítajú – fantáziu, lásku, napätie a ešte raz fantáziu.

Agenti v mnohých vydavateľstvách jednoducho tomuto románu veria, pretože obsahuje všetko, čo dnešní mladí ľudia čítajú – fantáziu, lásku, napätie a ešte raz fantáziu.

Nathan je totiž mladý chlapec – čarodejník. V tom by nebolo nič zvláštne, nebyť toho, že jeho otec je najtemnejší čarodejník všetkých čias a matka biela čarodejnica, čo z neho robí Polovičiaka. A práve tu je pes zakopaný, pretože svet Sally Greenovej je rozdelený nasledovne – biele čarodejnice, čierne čarodejnice a trúdi (to sme akože my, smrteľníci). Medzi bielymi a čiernymi čarodejnicami vládne odveký boj na život a na smrť, takže Nathan sa dostáva do nezávideniahodnej situácie. Každý ním opovrhuje, okrem jeho najbližšej rodiny, nikto ho nikam nepozýva a nikto sa s ním nebaví.

„Je mocný a nemilosrdný. Zabíja biele čarodejnice a osvojuje si ich dary. Útočí najmä na členov Rady, no nepohrdne ani lovcami a ich rodinami. Jeho jediný dar, ktorý neukradol inej čarodejnici, je schopnosť meniť sa, nadobúdať zvieraciu podobu. To značí, že môže zjesť srdce každej čarodejnice, ak zatúži po jej dare. Premení sa na leva alebo čosi také, zje jej ešte tlčúce srdce a ukradne jej dar.“

Začiatok románu je zvláštny, čitateľ najprv nevie, čo sa deje, avšak po prelúskaní sa pár stranami dej začne naberať jasné kontúry. Vy sa jednoduchou formou dozviete, kto, čo, kedy, kde a ako. Klasika. Half Bad sa číta veľmi ľahko, rýchlo a vy sa pristihnete pri tom, že chcete čítať viac a viac. Kde sa skrýva Nathanov otec Marcus a prečo sa zabila jeho mama? Ako to nakoniec všetko dopadne po úskaliach, ktoré Nathanovi pripravila nekompromisná Rada bielych čarodejníc? Aj tieto otázky si budete klásť a postupne spolu s hlavným hrdinom hľadať na ne odpovede.

Half Bad sa číta veľmi ľahko, rýchlo a vy sa pristihnete pri tom, že chcete čítať viac a viac.

Treba uznať, že počiatočný zvláštny štýl písania sa možno stretne s odmietavými názormi. Ten sa však po čase stratí a čitateľ sa veľmi rýchlo dostane k posledným stránkam. Nathan sa spolu s čitateľmi bude vnútorne hľadať a my sa dozvieme, na ktorú stranu sa nakoniec pridá. Nečakajte jemné zaobchádzanie ako v rukavičkách, miestami sú opisy temné a kruté, ale tými správnymi dávkami. Pri tomto románe netreba rozmýšľať, len sa nechať unášať fantáziou.

Niektorých Half Bad nadchne, niektorých odradí – presne pol na pol. Rovnako ako v názve knihy.

„Napne svaly na tvári ešte väčšmi, musím sa premáhať, aby som vystrašene nadskočil, keď znova vydá ten divý zvuk, smiech v jej podaní. Vietor hvízda, Mercury sa nakloní ku mne ponad stôl. Zdvihne ruky, opäť sa jej medzi prstami zjaví ihlica a začne sa krútiť. Mercury otvorí ústa, tvár mi ovanie mráz.“

Som zvedavá, aký ošiaľ vyvolá Half Bad u mladých čitateľov, keďže toto je len prvá časť tejto čarodejníckej ságy. Možno sa rodí nový Twilight alebo Hry o život. Uvidíme. Je to niečo úplne iné, s úplne inou zápletkou a s úplne inými problémami a nástrahami života, s ktorými sa hlavný hrdina musí popasovať. Niektorých Half Bad nadchne, niektorých odradí – presne pol na pol. Rovnako ako v názve knihy.

white-which-3black witch   omen by artmatrix-d4o6wpd

• Meno autora: Sally Greenová
  • Knihu vydalo: YOLi/Ikar