Chyba
  • JUser: :_load: Nemôžem načítať užívateľa s ID: 581
  • Go to Perfect Ajax Popup Contact Form configuration panel and correct your site errors.

piatok, 21 december 2012 22:36

Hobbit

(8 hlasov)

Keď som mala osem rokov, rodičia mi k narodeninám sľúbili rozprávkovú knižku. V katalógu som prstom ukázala na knihu viazanú v tmavej zelenej koži s obrázkom lesa, tečúcej rieky a malého škriatka na sude. Hobbit. Netušila som, čo tento zlatý názov znamená, ale bola som presvedčená, že to bude tá najlepšia kniha pre malé dievča s veľkou fantáziou. Nemýlila som sa.

Každý večer sme s bratom poslušne vliezli do postelí, zabudli na otrepaných bratov Grimmovcov a nedočkavo čakali, kedy nám mama začne čítať čarovný príbeh zo Stredozeme o dobrodružstvách odvážneho hobita Bilba Lazníka (v novšom preklade Bilbo Bublík).

Anglický spisovateľ J. R. R. Tolkien vytvoril nový svet. Svet plný tvrdohlavých a hrdých trpaslíkov, vznešených a nesmrteľných elfov, chamtivých ľudí, mocných čarodejníkov a hobitov. Hobit, poločlovek, je zaujímavá bytosť nízkeho vzrastu, s chlpatými a vždy bosými nohami a zašpicatenými ušami. Vždy sa stará o svoje plné brucho, vyhľadáva pokoj a pohodlie a najradšej sa vo svojej útulnej nore nenechá ničím rušiť.

V prípade Bilba Lazníka to nebolo inak. Spokojne si pofajčieval, užíval si pohodu a čakal vzácnu návštevu. Starého priateľa - čarodejníka Gandalfa. Okrem neho sa však v jaskyňke ocitli aj trpaslíci. Presnejšie trinásť trpaslíkov. Oin, Gloin, Dori, Nori, Ori, Bifur, Bour, Bombur, Dvalin, Balin, Thorin, Kili a Fili. Táto hlučná spoločnosť narušila Bilbovi idylu v rodnom Kraji, no zároveň mu otvorila dvere na ceste k životnému dobrodružstvu. Spoločne sa vydávajú na nebezpečnú výpravu k Osamelej hore s cieľom premôcť hrôzostrašného draka Smauga, zmocniť sa pokladu a znovu vybudovať trpasličie kráľovstvo.

„Ďaleko za hory, strmé a nehostinné, v tajomné rokliny, v pradávne jaskyne musíme doraziť, skôr než noc pominie, za zlatom čarovným, ukrytým v hlbine.“

Každá kapitola vám prináša nové zážitky plné napätia a nebezpečenstva, stretnutie s elfami, trolmi či ohyzdami, a v neposlednom rade s Gluchom, slizkou kreatúrou žijúcou v podzemí pod Hmlistými horami. Práve v jeho príbytku objaví Bilbo prsteň. Áno, presne ten prsteň.

Hobbit je predlohou k Pánovi Prsteňov, no hlavná dejová línia je postavená na dobrodružnej ceste k nedobytnému pokladu a prvotnom stretnutí s bytosťami Stredozeme. Ak už máte plné zuby pretechnizovanej a zložitej modernej spoločnosti, ponorte sa do príbehu plného mágie, priateľstva, oddanosti a dobrodružstva, a straťte sa na moment v Tolkienovom svete. A možno sa z neho už nikdy nebudete chcieť vrátiť.

„Nekonečné cesty diaľavám v ústrety vedú strminami, cez doliny, hory, okolo jaskýň, kam slnko nesvieti, k potokom, ktoré nestretnú sa v mori, popri večných snehoch na ľadových poliach, cez lúčiny z jari pestro rozkvitnuté, po kamennom štrku, kotlinách i holiach, po sviežej pažiti vedú diaľne púte.“

• Meno autora: J.R.R. Tolkien
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 213