pondelok, 02 jún 2014 20:25

Wool

(5 hlasov)

Čo robiť v prípade, ak je zemský povrch i ovzdušie zamorené zabíjajúcimi toxínmi? Táto kniha vás vtiahne práve do takéhoto sveta a predstaví vám život posledných ľudí v podzemnom sile, kde sú kamery jediným prepojením s vonkajškom.

Silo je obrovský kovový cylinder so 144 podlažiami zarytý hlboko v zemi. Jeho centrom sa vinie točité schodisko, ktoré je tepnou napájajúcou všetky podlažia. Konštrukcia sila v podstate reprezentuje i organizáciu spoločnosti, ktorá v ňom žije. Čím vyššie sa nachádzate, tým je vaše postavenie dôležitejšie. Navyše, čím ste vyššie, tým rýchlejšie a ľahšie sa dostanete k obrazovkám umiestneným úplne hore. Obrazovkám, ktoré dennodenne ukazujú zdevastovanú vonkajšiu krajinu plnú mračien prachu a bezútešnej šedej.

Konštrukcia sila v podstate reprezentuje i organizáciu spoločnosti, ktorá v ňom žije.

Autor šikovne ponúka prierez sila, keď čítame o niekoľkodňovom zostupe primátorky a zástupcu šerifa z ich kancelárií na najvrchnejšom poschodí. Cez stredné poschodia, ako sú IT či ošetrovňa, klesáme a zoznamujeme sa s farmami, kde telá mŕtvych sprostredkúvajú výživu pre dôležité poľnohospodárske plodiny, až sa dostávame úplne nadol, do prostredia údržby, kde mechanici získavajú ropu, prečerpávajú podzemnú vodu a istým spôsobom udržiavajú silo pri živote.

„ –Udržujú celé toto bohomzabudnuté miesto v chode!– vyhlásila Juliette. –Kyslík, ktorý vdychujete? Ten tu dole recyklujeme. Toxíny, ktoré vydychujete? My ich pumpujeme späť do zeme. Chcete po mne aby som vám napísala zoznam všetkého, čo sa vyrába z ropy? Každý kúsok plastu, každá unca gumy, všetky rozpúšťadlá a čističe a to ani nespomínam všetku energiu, ktorú vygeneruje a ostatné veci!–“

Tu vyvstáva otázka: v čom je vlastne háčik? Veď si v podstate spokojne nažívajú, tak načo sa obťažovať písaním (čítaním) o tom, ako sa pestujú paradajky z mŕtveho strýčka Joeyho? Nie je všetko zlato, čo sa blyští a inak tomu nie je ani v tejto knihe. Do tuhého zachádza, keď zistíme, že obyvatelia sila sú prísne kontrolovaní. Možnosť mať deti je riadená akousi lotériou, vzťahy „mimo oficiálny rekord“ sa netolerujú a najviac si musíte dávať pozor na to, čo poviete. Otázky o vonkajšom svete, vyslovenie túžby ísť na povrch, teórie o vzniku sila či akékoľvek novátorské myšlienky o revolúcii a slobode sú absolútnym tabu. A trest za jeho porušenie? Navlečú vás do skafandra a vyšlú na zemský povrch zomrieť. Predtým však máte za úlohu vyčistiť objektívy kamier, ktoré sú jediným zdrojom informácií o vonkajšku. Preto sa tento kapitálny trest volá čistenie. A aj keď čitateľom spočiatku napadne, že opak bude pravdou, doposiaľ všetci odsúdení túto úlohu splnili. Prečo?

Do tuhého zachádza, keď zistíme, že obyvatelia sila sú prísne kontrolovaní.

„ –Každý, kto sa ocitne vcele, sa vzpiera, no napokon kamery vyčistí. Zvykli sme si na to.Každý, kto sa ocitne v cele, sa vzpiera, no napokon kamery vyčistí. Zvykli sme si na to.– “

„ –Prečo si myslíš, že čistia?– spýtala sa Allison. –Prečo zodvihnú to klbko vlny a dajú sa do práce bez zaváhania?– "

Kniha sa mi veľmi páčila a už sa teším na pokračovanie. Číta sa veľmi rýchlo, keďže kapitoly nie sú ani dlhé, ani krátke a samozrejme, že sa vždy končia v tom najnapínavejšom bode priam kričiac, aby ste otočili stranu a pokračovali v čítaní. Pútavým faktorom je i variabilita pohľadov na zápletku - veľmi mi sadlo spoznávať svet Sila očami rôznych postáv.

Číta sa veľmi rýchlo...

Najviac zo všetkého ma však na knihe priťahuje jej odkaz. Pozorní čitatelia a čitateľky si všimnú, ako sa na nás z deja a celkového nápadu mrazivo usmieva možnosť reality. Pripomienka toho, ako sa všetko môže v okamihu zvrtnúť a ako môže ľudstvo podľahnúť katastrofe či masovej manipulácii, nám na stranách tejto knihy dýcha poriadne na krk a na druhej strane natíska plno otázok: je lepšie žiť v sladkej nevedomosti za cenu úplnej kontroly alebo je lepšie žiť s vedomím risku, prekonávajúc všetky prekážky, no v pravde a slobode? Koniec koncov, i veta na obálke knihy vás vystríha - ak vás nezabijú lži, pravda to urobí.

• Meno autora: Hugh Howey
  • Knihu vydalo: Arrow Books
  • Počet strán: 576