pondelok, 26 máj 2014 16:17

Mapa a územie

Čo musí obsahovať dobrá kniha? Sex? Búrlivé vzťahy? Neuveriteľne zamotanú zápletku? Nie. Dobrá kniha sa hlavne musí dobre čítať.

A takou knihou Mapa a územie jednoznačne je, aj keď neobsahuje takmer nič z vyššie spomenutého. Dostala som sa k nej náhodou, nevyhľadávala som ju, a predsa si ku mne našla cestu. Kniha francúzskeho spisovateľa Michela Houellebecqa je trochu iná ako „tie bežné“. Na začiatku neviete, čo od nej máte očakávať, po čase si myslíte, že už viete, o čom je, a na konci vás vráti k pôvodným pocitom. S niečím takým, som sa ešte nestretla.

Na začiatku neviete, čo od nej máte očakávať, po čase si myslíte, že už viete, o čom je, a na konci vás vráti k pôvodným pocitom.

Dej sa začína celkom obyčajne - pokazeným kotlom na Vianoce. (Aké ťažké je na Štedrý večer zohnať v Paríži inštalatéra?) Jed Martin je osamelý čudák, introvert ak chcete. Umelec. So svojím otcom sa každý rok stretáva na Vianoce v reštaurácii, aby spoločne strávili aspoň jeden deň v roku. Z Jeda sa postupom času stáva bohatý maliar s krásnou Ruskou po svojom boku. Vy tak spoznáte osud jedného z mnohých umelcov od začiatkov jeho kariéry, až po jeho smrť... A napriek tomuto všetkému nečakajte žiadne klišé. Jed čitateľom postupne predostiera svoje názory, respektíve Houellebecq vyjadruje svoje predstavy a stanoviská cez postavu Jeda Martina.

Pri čítaní ma zaskočila jedna vec. Autor „sa použil“ vo svojom románe. Jed Martin sa totiž stretáva so spisovateľom Michelom Houellebecqom, aby s ním prebral text, ktorý má napísať k jeho výstave. Zoznamujeme sa tak so spisovateľovým alter egom, ktoré je čudné, nepríjemné a napriek tomu vám nebude ani trochu prekážať. Autor sám seba vykreslil ako náladového, geniálneho umelca so sklonmi k alkoholizmu a cynizmu. Neviem však, či tento počin mám považovať ako autorovu samoľúbosť alebo umelecký akt neuveriteľnej originálnosti.

Autor „sa použil“ vo svojom románe.

„Odzbrojujúci úsmev je výraz, s ktorým sa ešte aj dnes stretávame v niektorých románoch, z čoho vyplýva, že by mal niečomu zodpovedať aj v skutočnosti. Ale Jed sa, žiaľ, necítil dostatočne naivný na to, aby ho niekto mohol odzbrojiť úsmevom, a predpokladal, že s Houellebecqom to nebude inak.“

Mapu a územie by som označila ako intelektuálny román, jednoducho ako niečo, čo vo mne zanechá viac, ako len dojem. Počas obracania jednotlivých stránok som mala pocit, že ma tieto písmená neohlupujú, že čítam niečo, o čom by som sa pokojne mohla baviť na umeleckej vernisáži so smotánkou v Louvri. Dej zasadený do čarovného Paríža, prostredie maliarov, fotografov a spisovateľov, a napokon neočakávaný posun v príbehu robia z tejto knihy artefakt, na ktorý budem v dobrom spomínať. Svojský štýl Houellebecqa si ma získal a ja som si hovorila, ako dobre, že si ma tento román našiel.

Mapu a územie by som označila ako intelektuálny román, jednoducho ako niečo, čo vo mne zanechá viac, ako len dojem.

Miestami možno budete musieť viac uvažovať o tom, čo ste prečítali alebo sa dokonca vrátiť o odsek späť. Ak obľubujete radšej ľahké kabelkové čítanie s predvídateľným „zvratom“, Mapa a územie vás absolútne neosloví. Ak však od literatúry čakáte „niečo viac“, máte všetkých mojich desať prstov ako svedkov môjho odporúčania. Houellebecq sa totiž neuveriteľným spôsobom dokázal vcítiť do pocitov a úzkostí maliara, akoby ním skutočne bol.

„A to je kto, ten Pollock? Prepáčte mi moju nevzdelanosť!“ „Jackson Pollock bol povojnový americký maliar. Abstraktný expresionista, dokonca jeden z vodcov hnutia. Bol veľmi ovplyvnený šamanizmom. Zomrel v roku tisícdeväťstopäťdesiatšesť.“ Jesselin sa zrazu naňho pozrel s náhlym záujmom. „A čo sú to vlastne za fotky?“ spýtal sa Jed. „Teda, čo vlastne majú v skutočnosti predstavovať?“

Michel-Houellebecq-001meet-the-artist-4

• Meno autora: Michel Houellebecq
  • Národnosť: francúzska