utorok, 20 máj 2014 21:06

Nový život bez chlapa

Nový život bez chlapa. To znie tak rozhodne. Zo slov prúdi sloboda, voľnosť, hlboký výdych, viera, nádej... Jednoducho nový začiatok, štart dôležitej etapy na púti životom. Ak očakávate sviežu a bláznivú spoveď ženy, ktorej rozchod navial nový vietor do plachiet, musím vás sklamať. Nový život bez chlapa je o úplne niečom inom.

Láska dokáže zaslepiť. To vie asi každý, kto sa nechal krátkodobo zmiasť hormónmi tohto citu a potom nečakane zo sladkastého opojenia vytriezvel. Na začiatku príbehu má Nina zaviazané oči a na jej vzťahu s Alexom síce vidí isté trhlinky, no dokáže si ich sama pred sebou obhájiť. Alex musí mať všetko pod kontrolou, Nininu vizáž a zovňajšok, oblečenie nevynímajúc. Občas na jej adresu utrúsi štipľavú poznámku, no obraňuje sa tým, že chce mať po svojom boku dokonalú krásku. Zatiaľ čo Nina hľadá ospravedlnenia, jej priatelia sa jej snažia otvoriť oči. Láska však vyprchá až v momente, keď je už takmer neskoro.

„Takmer rozrazil dvere, vbehol dnu ako zúrivý býk a ja som skoro stratila rovnováhu. ,Nedovolím, aby ma nejaká pošahaná, švacnutá Milena ponižovala!´ vyštekol na mňa. ,Robíš to naschvál, zoznamuješ ma s ľuďmi, ktorí mi nesiahajú ani po členky!´ Vykrikoval ako šialený. ,Nemysli si, že som neregistroval všetky tie jej narážky, hoci sa pri tom vycierala. No, čo pozeráš! Je to pravda!´“

Téma, ktorú si dvojica autorov zobrala na paškál, originalitou veľmi nehýri. Postava ženy, ktorá si nechá skákať po hlave od dominantného a v mnohých knižných prípadoch i psychicky narušeného muža, sa v dramatických príbehoch vyskytuje pomerne často. Niekto sa tejto skutočnosti teší, pretože aj takéto príbehy vlievajú nádej do žíl ženám, ktoré niečo podobné práve prežívajú. Niekto zasa vraví, že oživovať už toľkokrát vzkriesený motív domáceho násilia a psychickej manipulácie nemá význam a čitateľovi sa neponúka nič nové ani prevratné, len tisíckrát obohratá pesnička. Osobne nezastávam žiaden z týchto názorov, moje presvedčenie sa pohybuje niekde medzi nimi. Ak je téma spracovaná šikovne, prečo nie?

V tomto prípade sa však autori šikovným spracovaním pochváliť nemôžu. Čitateľský pôžitok tu zažijú len veľmi nenároční čitatelia, ktorí sú ochotní prehliadnuť aj niekoľko nedostatkov. Knižka sa síce číta veľmi rýchlo, dej sa stupňuje primeraným tempom, o šokujúce momenty tu tiež nie je núdza, no autori sa tak trochu zamotali do vlastných slov.

Tomu, kto má na literatúru aspoň priemerné nároky, do očí udrie hneď niekoľko skutočností. Mnoho vecí je tu podsunutých do príbehu len preto, aby vyvolali veľké haló, čitateľky ohúrili, no v konečnom dôsledku tieto situácie nie sú dovysvetľované. Ak sa autori rozhodli aj pre kriminálnu zápletku, prečo čitateľom na konci nepodali logické vysvetlenie? Príbeh sa skončil, posledná strana bola dočítaná, ale mne v hlave zostalo mnoho nezodpovedaných otázok.

Niekedy je dobré nechať vysvetlenie na fantázii čitateľov, no Nový život bez chlapa medzi tieto prípady nepatrí. Bolo mi síce jasné, kto mohol byť vinníkom, no zamlčanie súvislostí, pre ktoré sa dvojica autorov rozhodla, vyznieva veľmi laicky a neskúsene. Kniha je naozaj tenučká, viac strán by ju trochu osviežilo, preto nerozumiem, prečo sa spisovatelia rozhodli pre rýchle ukončenie.

„Zakomplexovaný muž túži všetkým ukázať, aký je veľký a silný... Arogantným a hrubým správaním prehlušuje svoje komplexy, ničí všetko okolo seba, ale i svoje vlastné vnútro. Takýto muž si veľmi málo verí. Týraním druhých uvoľňuje svoje napätie zo života, ktorý len s ťažkosťami zvláda.“

Dramatický príbeh plný ťažších životných situácií a rozhodnutí je podaný živo a napísaný jednoduchým jazykom. Aj vďaka tomu knihu zhltnete za veľmi krátky čas. Či však pri konci pocítite i pôžitok, to už závisí len a len na vás.

Do čítania sa však radšej púšťajte s minimálnymi očakávaniami. Ženy, ktoré sa v Nine spoznajú, nedostatky v príbehu určite prehliadnu a nedajú na knižku dopustiť. Ten, kto sa však do kapitol zahryzne s čistou mysľou, môže nad niektorými skutočnosťami krútiť nosom. Prvoplánový dej, zbytočne prehnaná snaha ohúriť čitateľa a detaily nedotiahnuté do konca sú oproti sviežemu jazyku a rýchlej gradácii deja priveľkým súperom.

• Meno autora: Buless
  • Počet strán: 152
  • Dátum vydania: piatok, 01 január 2010