štvrtok, 17 apríl 2014 20:13

Aj ja ťa chcem

Ak sa v dnešnej dobe rozhodnete otvoriť súčasný ženský román, musíte očakávať naozaj všetko. Pod touto nálepkou sa totiž môže skrývať hocičo. Od ulepenej a nereálnej romantiky až po vulgárne dialógy, pri ktorých sa červená aj tackajúci sa chlap vracajúci sa nadránom z krčmy. A potom tu tiež môžete nájsť nič. Áno, čítate dobre. Jedno veľké ničovité nič.

Aj ja ťa chcem na mňa v kníhkupectve zapôsobilo ako oddychovka. Ideálna na cesty, na obedné prestávky, na také nevinné čítanie si pod stolom, keď vaša šéfka práve hovorí o tom, že je potrebné zrýchliť pracovné tempo. Jednoducho celkom prostý ženský román. Anotácia na obálke trochu zahmlievala, neplytvala informáciami o deji, postavách ani hlavnej zápletke. Keď tak nad tým spätne premýšľam, už v tomto momente som mala niečo vytušiť.

Prvé strany som len potichu pretrpela. Rozháraný dej, skákanie z témy na tému, kapitoly boli rozkúskované na niekoľko malých častí, ktoré ako celok nedávali žiadny hlbší zmysel. Dúfala som, že sa v texte po čase zorientujem, že autorka popracuje na tom, aby čitateľom podsunula nejaký komplexnejší obraz. No dúfala som márne. Celá kniha sa niesla v tomto duchu, ktorý na mňa pôsobil ako jeden veľký neusporiadaný chaos. Jediným ako-tak uceleným záchytným bodom boli opisy priebehu liečby Bibinej chorej matky. Tento maličký svetlý element však nemá šancu rozžiariť tú tmu, ktorú autorka do textu zasiala.

Biba je obyčajná mladá žena, akých sú na svete milióny. Žije si svojím životom, prediera sa týmto svetom, ako len vládze. Do života jej vstupujú vzťahy, skúsenosti a prekážky, s ktorými sa vyrovnáva najlepšie, ako vie. Jej príbeh dokazuje hlavne to, že naše bytie na tejto planéte sa skladá z dobrých i zlých momentov. Súčasnosť je tu pretínaná spomienkami na detstvo a despotického otca.

Hoci som s postavou „prežila“ 250 strán, nemala som šancu spoznať ju. Profilácia jej charakteru bola nulová. Môžem odcitovať jej slová, rozpovedať pár nudných príhod z jej života, no nikdy nebudem vedieť, aká Biba v skutočnosti je. Autorka do textu nepodsunula žiadny moment, ktorý by mi odkryl jej vnútorný svet. Namiesto toho svoju pozornosť upriamovala na úplné zbytočnosti, ktorým sa venovala aj niekoľko strán.

„K susedovým psom, však to nie je ich prvý, sa správame vždy s úctou. Aj nám prišlo ľúto, keď im jeden vypadol z okna. Bol dosť malý na to, aby to prežil. Vzťahy so susedmi zasa nie sú také dobré, aby sme spoločne prežívali úmrtie psov, ale aj tak mi je to ľúto, ba dokonca možno sú to aj výčitky svedomia. Keď ešte žila moja zlá babka z Košíc, otec prežíval muky vždy, keď k nám prišla na návštevu.“

Chvíľami som mala pocit, že sa mi do rúk nedostala kniha, ale slohová práca dievčaťa, ktoré horko-ťažko ukončilo siedmy ročník na základnej škole. Emócie v texte takmer žiadne. Slovná zásoba hodná priemerného školáka. Opisy plytké a detinské. Prekvapenia? Zápletka? Nečakaný zvrat? Kdeže! O takomto luxuse radšej ani nesnívajte. Radšej svoj žalúdok pripravte na dialógy hmýriace sa vulgárnymi výrazmi. Ostré a štipľavé slová mi v knihách neprekážajú, pokiaľ sú použité funkčne. No tu plnili iba jedinú úlohu – odstrašiť slušného čitateľa.

„,Ale kedy tu sedela? Boha, ako dlho už nie ste spolu?´ zvyšovala som hlas.
,Čo vymýšľaš?´
,Neopakuj sa, kurva! Kedy tu sedela?´“

Myšlienka, ktorú autorka do príbehu chcela pravdepodobne zasadiť, nebola zlá. S troškou šikovnosti a chuti popracovať s písmenkami tu mohlo vzniknúť ľahké, mierne melancholické a hĺbavé dielo. V tomto prípade sme sa dočkali len jeho chabého a neostrého náznaku. Ak sa vám podarí knihu prečítať do konca, zistíte, že vo vás nezanechala žiadny dojem. Vaša hlava zostane úplne prázdna, presne taká, aká je táto knižka. Čítanie oddychovej literatúry si vo väčšine prípadov viem obhájiť. No pri Aj ja ťa chcem skutočne netuším, aký argument by som použila. Je mi ľúto, že to musím napísať, no táto kniha vám nedá nič. Iba smútok v duši. Pretože zistíte, že ste pri tomto príbehu stratili čas, ktorý ste mohli investovať do inej knihy. Oveľa emotívnejšej, možno humornejšej, možno dramatickejšej.

• Meno autora: Hana Leger
  • Počet strán: 254
Čítané 1510 krát