sobota, 22 február 2014 08:12

Imidž šelmy

Zlúčiť fantáziu s realitou? Ak poznáte ten správny pomer, môže z toho vzniknúť celkom zaujímavá zmes. No čo ak to množstvo neodhadnete? Ponúknete čitateľom presýtený roztok?

O správne namiešanie dvoch prísad sa v tejto knihe pokúsila aj Ester Anaswah. Vo všetkých rozhovoroch priznala farbu a otvorene povedala, že v jej knihe Imidž šelmy nájdeme udalosti založené na skutočnosti a aj také, ktoré vznikli v jej myšlienkach. Pozorný čitateľ však toto priznanie potrebovať nebude. Z textu je jasne cítiť, ktorú časť napísal život a ktorú fantázia. Nelezú však tieto pasáže jedna druhej do kapusty?

Etela je sivá myška so sebavedomím nižším ako hraboš poľný a minulosťou, ktorá trochu bolí. Doteraz pracovala ako učiteľka, no o svoje zamestnanie náhle prišla. Pokusy nájsť si niečo iné jej veľmi nevychádzajú. Až raz príde ponuka, ktorá sa hodí skôr pre šarmantné vysokoškoláčky ako pre ňu – práca v audiotexovej službe. Aké služby sa tu ponúkajú? Hm, asi hádate správne. Na to, aby mohla cez správy odpovedať sexuchtivým mužom, je potrebné nahodiť si imidž šelmy. Dokáže to? A bude mať táto práca nejaký vplyv na jej súkromný život a vzťahy?

„Prehrabávala som sa medzi Čechovom, Zuzkou Zguriškou, ktorú som zdedila po mame, Freudom či Steelovou. Hm, to asi nie je najvhodnejšia inšpirácia, nič sa nedá robiť, musím ísť do mesta a kúpiť si nejakú knihu, ktorá vyplní moje medzery, povedala som si odhodlane. Keď niečo robím, nech to robím poriadne, hoc je to iba erotický esemeschat!“

Imidž šelmy mladšie čitateľky nadchne, staršie pobúri a znechutí. Autorka tu o sexe hovorí otvorene a bez akéhokoľvek zahmlievania. Najmä pasáže zo zákulisia smschatu budú poriadnou skúškou tolerancie. To čo sa niekomu bude zdať zaujímavé či zábavné, iného odradí a pohorší. Každý si teda na tento príbeh so šteklivým podtónom vytvorí vlastný názor. A čo vy? Budete sa červenať, baviť, privierať nad istými časťami oči, alebo so znechutením knihu odhodíte a začnete predstierať, že ste sa do takého niečoho nikdy nezačítali?

„Esemeschat sa rozbehol. Už nepísali iba primitívni úchyláci, ktorí chceli byť mojou záchodovou misou, ktorí písali najväčšie zvrhlosti na svete. Alebo masochisti, ktorí ma žiadali, aby som im penis privrela do dverí a zabuchla ich či aby som im poskákala po vajciach v topánkach s ihličkovými podpätkami... Nejakým zázrakom sa medzi nimi z času na čas objavili aj normálni muži.“

Príbeh okrem iného zachytáva aj vnútornú premenu hlavnej postavy a rozprávačky príbehu Etely. Jej sebavedomie sa pozviecha a skvalitnia sa aj vzťahy s mužmi. Všetko zrazu naberá úplne iný nádych, a práve tu prichádza časť, do ktorej autorka vložila niečo svoje. Môže sa zo ženy, ktorá po celý život mala z mužov strach, stať sexi šelma? Ako sa skončia alebo vyvinú jej partnerské vzťahy?

Zakončenie príbehu ma nemálo prekvapilo a vy na tom so svojimi pocitmi budete rovnako. Trochu to síce pokazilo hodnoverný a autentický dojem z celej knihy, no názor na túto „bodku“ si musí utvoriť každý sám. Niekomu sa zapáči, iný pocíti sklamanie. A tiež je tu veľmi vysoká pravdepodobnosť, že sa k nečakanému koncu ani nedostanete...

Pri otváraní tejto Evitovky čakajte nasledovné – jednoduchý, svieži a ľahko čitateľný jazyk, žiadne zbytočné opisy či vnútorné monológy a spomaľovače deja, kontroverzný príbeh, ktorý si vyžaduje iba čitateľov s otvorenou mysľou, a viac či menej nepredvídateľný priebeh. Tak ako, dáte tomuto príbehu šancu? Alebo ho nekompromisne odsúdite?

• Meno autora: Ester Anaswah
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 255