streda, 05 február 2014 13:33

Dostanem ťa!

Viem, že kupovať knihu na základe obálky nie je práve najzodpovednejšie. Ale tento paperback vyzeral tak štýlovo, moderne a nenáročne. Obalom pripomínal všetky tie lesklé a voňavé časopisy, ktoré mesiac čo mesiac pridávajú zbytočné dekagramy ženskej kabelke. Dokopy v nich nič nie je, no len už ten pocit, že jeden výtlačok máte... Bude to s touto knihou rovnaké?

Dej budú prepletať Tibor, Táňa a Adrián. Tibor je Tánin manžel, Adrián Tánin kamarát, ktorý jej pomôže v ťažkých chvíľach. Kedy napríklad? No práve vtedy, keď Tibor chytí svoj amok a Táni neváha ublížiť. Po čase sa zisťuje, že je dokonca podozrivý z vraždy, do úvahy pripadá aj nejaká psychická porucha. Táňa sa za ten čas ukrýva v Adriánovom byte a obrovský dom, ktorého je spoluvlastníčkou, zatiaľ znáša Tiborovo vyčíňanie. A čo Adrián? Ako sa k tomuto stavia on? Začne to medzi ním a Táňou trochu iskriť?

„Povedala som si, že vydržím všetku tú bolesť, lebo krik by mi aj tak nepomohol. Nikto ma nepočuje. A ak náhodou počujú, nič s tým neurobia. Pretože sa boja. Boja sa rovnako, ak nie ešte viac, ako ja. Boja sa, že Tibor zaklope aj na ich dvere a potrestá ich záujem o pomoc. Boja sa o svoje deti, psy, autá. Boja sa, že Tibor sa pomstí. Lebo to on rád.“

Knižka svojím obsahom dokonale pripomína všetky tie nablýskané časopisy. Po pár stranách mi bolo jasné, prečo vydavateľstvo zvolilo takúto obálku. Obsahovo kniha neprináša do nášho sveta nič, čo by dokázalo ohúriť či prekvapiť. Príbehov, v ktorých figurujú nikdy sa nevzdávajúca žena a muž-tyran, je na trhu niekoľko desiatok. Každá z nich sa potom ukrýva v náručí iného muža, z ktorého priam srší dokonalosť, nežnosť a galantnosť. Strach sa tu tak prelína s romantikou a s očakávaním, ako sa to celé skončí. No nájde sa v Dostanem ťa! niečo špecifické?

Za osviežujúci prvok by sme mohli považovať kriminálnu zápletku. Mladá žena, ktorá bola predtým znásilnená, skončila ako potrava pre strážneho psa v jednom objekte. Bola zavraždená ešte predtým alebo zomrela na mieste? A prečo všetky dôkazy smerujú k Tiborovi? Žila Táňa po celý ten čas s kriminálnikom a vrahom?

„Z práce som poslala jednoduchý a stručný mail. Pre Karin. Prosila som ju o pomoc pri vyriešení Tiborovho prípadu. Prosila som ju o mlčanlivosť. Diskrétnosť pred Adriánom. Prosila som ju o stretnutie v meste alebo kdekoľvek, kde jej to bude vyhovovať. A trúsila som pritom na klávesnicu omrvinky z bagety.“

Na zhrnutie mojich dojmov postačí len toľko – knihu nebudete chcieť po jej prečítaní vyhodiť z okna ani si nebudete búchať hlavu o stenu kvôli zbytočne vyhodeným peniazom. Nájdete v nej obyčajný, priemerný príbeh, ktorý vás nijako neurazí ani nenahnevá. Trošku sa možno zamyslíte nad trápne vyznievajúcim vzťahom, ktorý sa začne vyvíjať medzi Táňou a Adriánom, no aj napriek tomu si pri Dostanem ťa! trochu oddýchnite. Je písaná nenáročným štýlom a autorka sa posnažila o to, aby dej príliš nezaostával. Nie je to teda žiadna katastrofa, no ani dych berúci príbeh, ku ktorému by ste sa po čase chceli vrátiť.

• Meno autora: Evelin Červienková
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 256