utorok, 21 január 2014 13:02

Lekcie z nenávisti

(5 hlasov)

Vraví sa, že nie všetko sa dá kúpiť. Lásku, zdravie ani šťastie predsa nepredávajú v supermarketoch. Tento román však hovorí o opaku. Každý máme svoju cenu. A je len na nás, aký vysoký cenník si nastavíme.

Už od prvej strany mi bolo jasné, že Lekcie z nenávisti nebudú sladkým románikom pre násťročné. Drámu, zúfalstvo aj strach by sme tu mohli prehadzovať lopatou. Dúfala som, že autorka nezvoľní tempo, prípadne nevymyslí klišéovitý a gýčový happy end. Neraz som si pri čítaní povedala, že presne takúto oddychovku som už dlho hľadala. Žiadne opisy prostredia, trápne úvahy, zaláskované rozhovory či siahodlhé kapitoly o tom, ako dvaja hlavní hrdinovia šantili v posteli. Iba pútavý dej a neustále pribúdanie nových faktov.

Irena Vikárová je manželkou v spoločnosti dosť váženého a známeho muža. Miro ju však jednu noc vyhodí z ich spoločného domu a ona sa ocitá na ulici. Bez peňazí, bez zázemia, s ranami na tele aj na duši. Jej muž začína ničiť každého, kto sa jej snaží pomôcť, preto sa jej všetci radšej vyhýbajú. Keď sa zdá, že je úplne na dne, príde zaujímavá ponuka. Stačí byť milenkou zazobaného chlapíka a on sa o ňu postará. Brali by ste takúto ponuku? Irena to chvíľami zvažuje a premýšľa nad tým, ako by sa Mirovi pomstila. Pri jeho nečistých hrách by to nemalo byť až také ťažké...

„Lenže tá malá drzaňa mi napokon odvetila, že práve preto, že som Irena Vikárová, musím okamžite odísť. Keď som sa nechcela dať vyhodiť, zavolali na mňa, na mňa!, strážnu službu – taká hanba! Pomaly som to rozdýchala na najbližšej lavičke a o hodinu som vyrazila do ďalšej firmy z môjho zoznamu. Ibaže v tej druhej, tretej aj vo štvrtej firme som dopadla ako cez kopirák: sebavedomo som nakráčala do firmy, kde mi nejaký poskok oznámil, že musím okamžite odísť.“

Otvoriť malý tenký paperback a nájsť v ňom niečo iné ako románik o láske, je dnes skôr raritou. Preto ma prekvapilo, že anotácia na obálke neklamala a kniha naozaj ukrývala príbeh, ktorý mal znaky krimi žánru, thrillera aj psychologickej drámy. Všetko tu bolo zastúpené len v malých mierkach, ktoré však úplne stačili na vytvorenie zaujímavého a pútavého príbehu.

„Lenže Mirov vplyv siahal evidentne omnoho ďalej, než som si myslela. A evidentne aj jeho pomstychtivosť. Nestačilo mu, čo mi až doteraz urobil. Chcel ma vidieť úplne na dne, chcel ma úplne zničiť, chcel ma doslova dostať do kanála, kde by ma nakoniec našiel mŕtvu.“

Nebyť konca, pri ktorom autorka trochu upustila od vyššie vymenovaných kladných znakov, povedala by som, že som bola s knihou úplne spokojná. Konečne nenáročný príbeh, v ktorom sa niečo neustále deje a vo vás sa prebúdza dychtivosť po poznaní, ako sa to bude vyvíjať ďalej. A v neposlednom prípade, je to veľká zmena oproti iným paperbackovým románom.

Lekcie z nenávisti by som teda zhodnotila ako jednu z tých príjemnejších a duši lahodnejších oddychoviek. Neotravuje, nenudí, a i keď v sebe skrýva dosť neoriginálny príbeh (psychický teror zo strany muža), autorka ho spracovala tak, aby boli nadšené aj trochu náročnejšie čitateľky. Tiež máte po krk príbehov o nešťastnej láske? Potom sa skúste začítať práve do tohto románu. Možno tu nájdete niečo, čo už dlho hľadáte.

• Meno autora: Martina Monošová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 255