piatok, 13 december 2013 10:50

Pavučinové pančušky

Poznáte ten pocit, keď sa začítate do knihy, ktorej obálka sľubuje obrovskú drámu, emočnú explóziu, prípadne poriadne zamotanú zápletku, a vy len čítate a čítate a drámy, emócií ani zápletky nikde? Pocítili ste v tomto prípade hnev alebo sklamanie? Oboje? Tak potom máme niečo spoločné!

Preháňať, zveličovať, prikrášľovať a z bežných čŕt urobiť niečo fantastické či nadpriemerné? To si môžu dovoliť predajcovia elektroniky alebo kuchynských doplnkov. No prečo musia hyperbolizovať aj knižní vydavatelia? Boja sa snáď, že keby priznali skutočnosť, nikto po ich knihách nesiahne? V tomto prípade nám bol sľúbený príbeh niekoľkých žien, ktoré kvôli jednému mužovi zažili obrovskú potupu. V skutočnosti sme sa však dočkali len nemastnej neslanej omáčky, ktorú zjete celú len s poriadnym sebazaprením.

Valéria, Michaela, Jana a Oto sú v príbehu tými, do koho budete vkladať nemalé nádeje. Valéria býva so svojou chorou matkou a pritom pokukuje po Jánovi. Je tichá, ostýchavá a hanbí sa za to, v akých podmienkach je nútená žiť. Michaela je mladá smelá kočka, s ktorou však jej priateľ Róbert neustále zametá. Trojicu žien uzatvára Jana. Tú pre istotu trápi vzťah s otcom a tajomstvo, ktoré uchováva pred svojím adoptívnym synom. Kruh dotvára Oto, ženatý muž, ktorý nevie čo od dobroty, a preto sa jedného dňa posadí k počítaču. Píše si s viacerými ženami, spočiatku je témou číslo jeden sex, no neskôr sa zameriava na krehké pocity prežívajúce v ženských dušiach.

Namiesto sľúbenej zápletky vás v knihe budú čakať nezáživné opisy mnohých životov. Mnohokrát som sa pri čítaní zastavila a pýtala, k čomu je táto scéna dobrá, koho to v skutočnosti zaujíma? Mala som možnosť nahliadnuť do tanierov hlavných postáv, zistiť, čo robia vo voľnom čase, občas sa priplietol nejaký ten náznak ich myšlienok. Stále som však stískala knihu v rukách a priala si jediné – aby si postavy konečne sadli za počítač, prihlásili sa na sociálnu sieť a dej sa tak posunul o kúsok ďalej. Veď obálka knihy to sľubovala...

„Hovädzia alebo slepačia. S domácimi rezancami. Rozmýšľal, prečo nemôžu mať napríklad paradajkovú alebo držkovú. Hlúpa úvaha. Keby sa spýtal svojej ženy, zmätene by zdvihla obočie a odpovedala: "My sme doma vždy mávali takú!" A tak jedával jedlá, ktoré varievala svokra - fazuľku na spôsob leča, hoci on mal rád fazuľku na smotane, žemľovku s jablkami, hoci on mal rád s tvarohom, a ku každému mäsu ryžu, knedľu alebo cestoviny, hoci u nich sa jedávali najviac zemiaky.“

Keď Oto konečne objavil čaro internetu, myslela som si, že sa to celé spustí. Ale nie, príbeh sa stále odvíjal v rovnakom tempe ako na začiatku. Pomaly, rozťahane, bezfarebne. Veľakrát ma už kniha sklamala, no Pavučinové pančušky sa stali úplným rekordmanom. K postavám som nepocítila žiadne sympatie, v deji ma nešokovali nijaké situácie, autorkin jazyk ma neohúril. Po prečítaní som si však musela utrieť pot z čela. Pretože zvládnuť túto knižnú mačku vo vreci si vyžiadalo nemalé úsilie.

„Len včera som objavil tvoje príspevky. Veľmi dobre sa dokážem vžiť do tvojej situácie, tiež ma priateľka podvádza. Ak som to správne pochopil, máš podobný problém s priateľom. Neviem, či je to ešte aktuálne, ale nechceš sa mi zdôveriť?“

Aby ste sa vyhli zbytočným negatívnym pocitom, nečakajte od tejto knihy nič. Lebo len vtedy vás to minimum, ktoré kniha ponúka, trošku prekvapí a poteší. Alebo ju vezmite do rúk len vtedy, keď budete chcieť vypnúť. Tu si to môžete dovoliť, pretože aj keď budete pri dvadsiatich stranách mysľou inde, nič dôležité vám neujde.

• Meno autora: Anna Adamová
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 278