nedeľa, 22 november 2020 15:14

Modlitba za krutých

Milovať a tvoriť. Heslo mnohých duchom nespútaných umelcov, ktorí v živote hľadajú lásku.

Laura Večerná je mladá novinárka, ktorá spolu s kamarátom z detstva založila a vedie časopis v hlavnom meste. S prácou je spokojná, darí sa jej. S Radom a jeho manželkou sú dobrí priatelia, je krstnou mamou ich dcéry. Rado s Gabikou a kolegovia v práci sú jej druhou rodinou. Za toto je veľmi vďačná.

Jedinou osobou, od ktorej sa takejto náklonnosti nikdy nedočkala, bola jej matka. Laura vyrastala na Orave so starými rodičmi a mamou. Kam jej pamäť siaha, viac sa o ňu starali a vychovávali babka s dedkom, nie mama. Tá si užívala život, výchovu jedinej dcéry nechala na iných. Laura bola starkým za všetko vďačná, ale nevedela pochopiť, prečo je k nej mama taká chladná. Matku nikdy nezaujímalo, ako sa jej darí v škole, neprišla na jej školské predstavenia, nerozprávala sa s ňou v období puberty o dospievaní, chlapcoch, na jej promócie prišla neskoro... Skrátka, matka roka.

Mama si užívala život, výchovu jedinej dcéry nechala na iných.

Nikdy si jej správanie nevedela vysvetliť. Pátrala po svojom otcovi, ktorý matku opustil, keď mala Laura štyri roky. Myslela si, že práve po rozchode s jej otcom matka na ňu a celý svet zanevrela.

„Pre mňa boli rodinou mama, starí rodičia, teta Milena s mužom a ich decká, ktoré som z duše nenávidela, pretože ma večne ponižovali. Nebolo nič viac. Môj život je otvorený a netuším, ako sa bude vyvíjať. Myslím si však, že som schopná lásky práve preto, lebo sa mi jej veľa nedostalo.“

Mama potrebuje pomoc

Keď si jej mama zlomila nohu, bola to Laura, ktorú prosila o pomoc. Po dlhom zvažovaní Laura pristúpila k dohode – štyri dni v týždni bude pracovať z domu, tri dni bude u matky a pomôže jej. Sama nevie, prečo s týmto nápadom súhlasila. S matkou vždy komunikovali len stroho, iba cez telefón. Čo bude celé tie dni robiť? Maľovať! Jej vášeň z detstva. Kvôli vyťaženosti v práci nemaľovala už niekoľko rokov. V podkroví rodičovského domu si teraz vytvorila tajný ateliér. Matka jej nikdy nedovolila doma kresliť. Teraz sa so zlomenou nohou na povalu nedostane, môže si tu robiť, čo chce. Po prvej hádke, plná emócií, vytvorí nový obraz. Nazve ho - Prázdna váza.

Nájdu si k sebe cestu?

Ako sa ukáže, návšteva mamy možno nebude stratený čas. Laura v sebe znova objaví túžbu tvoriť. Pomocou farieb dať zo seba von potláčané pocity. Stretne aj spolužiaka Viktora, ktorý jej čas na Orave urobí znesiteľnejším. Potláčané túžby ale na povrch po mnohých rokoch vyplavia aj potrebu zistiť, kto bol jej skutočný otec a prečo ju opustil.

Po prvej hádke, plná emócií, vytvorí nový obraz.

Nový muž v jej živote

Viktor ju zoznámi so svojím strýkom, slávnym maliarom Krištofom Gažom. Ten je očarený jej obrazmi a navrhne jej spoluprácu. Laura sa cíti ako vo sne. Necíti sa ako umelkyňa, a predsa bude mať čoskoro vo Viedni svoju prvú autorskú výstavu. Keby sa tak s ňou mohla tešiť aj mama...

„Bolo mi jasné, že moja čerstvo rozídená a zlomená priateľka nevidí teraz žiadnu z možností, ktorá sa jej naskytla vďaka získanej slobode. Nebolo fér, že problémy iných sme vedeli vždy hravo komentovať, hodnotiť, a dokonca  aj vyriešiť, ale s vlastnými sme si často nedali rady. Takto to skrátka bolo a ja som verila, že si na všetky moje dobre mienené slová podpory raz Sandra spomenie a vtedy jej ukážem tento obraz.“

Príbeh o hľadaní

Rodinné príbehy sú nekonečným námetom na knižné a filmové spracovania. Príbeh o Laure je rozprávaním o detstve bez materinskej lásky, o hľadaní vysvetlení, čakaní na otca, ktorý sa nikdy nevrátil, o potláčanej túžbe maľovať, ale aj o snoch a túžbach žiť v dospelosti naplnený a spokojný život.

Celým príbehom sa nenápadne a veľmi okrajovo vinie aj druhá dejová línia. O vrahovi. Je to vždy iba zopár riadkov. Nijako to zatiaľ nezapadá do Laurinho príbehu, ale neriešite to. Oproti iným autorkiným príbehom, kde viac či menej paralelne rozvíjala dva príbehy, ktoré sa pretínali, tu je hlavnou líniou príbeh Laury. Pripomína mi to pletenie vrkoča z vlasov – do vrkoča priberáte pramene ďalších vlasov, čím sa vrkoč stáva pevným. Až kým ich nepretne jeden strih nožnicami. Pravda o Laurinom otcovi je presne tým pohybom nožníc vo vlasoch. Laure prevráti život hore nohami. Život jej dá na chvíľu nádej, že jej rodina bude zas kompletná. Ľudské osudy sú ale nepredvídateľné.

Život jej dá na chvíľu nádej, že jej rodina bude zas kompletná

„Chcela som jej poďakovať a vtedy som za ňou zbadala Ohnivý tanec. Bol zavesený medzi jeho dvoma najobľúbenejšími obrazmi. Zistila som, že vedľa mňa zrazu stojí Viktor. Nepočula som ho, iba si všimla, ako naprázdno otvára ústa. Nezaznamenala som žiaden zvuk. Videla som, že sa dotýka môjho ramena, ale necítila som nič. Potom všetko pohltila čierna tma a viac si nepamätám.“

Príbeh precítite

Kniha vo mne vyvolala veľa pocitov – od radosti, cez hnev, nádej, až po veľké prekvapenie a smútok. Neviem si predstaviť, aký chaos citov by vo mne vyvolala táto kniha prečítaná za 5 hodín. Čas, aký uvádza kníhkupectvo pri každom knižnom titule. Zakaždým som sa na knihu tešila. Je to príbeh zo života, ale nečakajte umrnčanú a uplakanú hrdinku. Laura bojuje so životom a spomienkami, ktorými ju neustále bombarduje. Rozhodla sa ale, že bude v živote šťastná. Preto maľuje a miluje.

• Meno autora: Andrea Rimová
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 352