sobota, 15 február 2020 14:58

Vyhnanie Gerty Schnirch

V našich súčasných dejinách je viacero vecí, ktoré ostali nevypovedané, ktoré sa ututlávajú a s ktorými sme sa nevyrovnali. Čo neurobia politici, to často nahrádzajú spisovatelia. Otvárajú témy, o ktorých je dôležité hovoriť.

Román Vyhnanie Gerty Schnirch je iba druhým románom českej spisovateľky Kateřiny Tučkovej, no tak za túto, ako aj za románovú prvotinu Žítkovské bohyne, získala viacero cien. Bohyne som čítala a veľmi sa mi páčili, práve preto som siahla aj po Gerte. Autorka písať vie, lebo hoci romány má zatiaľ dva, kníh na konte má oveľa viac. Buď sú niekde na pomedzí histórie a krásnej literatúry, alebo sú to odborné diela z výtvarnej oblasti.

príbeh Nemcov v povojnovom Československu

Kniha Vyhnanie Gerty Schnirch je príbehom nemeckých obyvateľov Brna v povojnovom Československu. Zachytáva obdobie, kedy museli Nemci opustiť z hodiny na hodinu mesto, ktorom doposiaľ žili a ktoré bolo ich domovom, zbaliť sa do príručnej batožiny a proste odísť. Niekam. Hocikam. Preč.

„Domov nie je tam, kde človek vyrástol, nemysli si. Domov je tam, kde ťa vítajú, keď vstúpiš.“

Gerta na vlastnej koži trpko zisťuje, že koniec druhej svetovej vojny vôbec neznamená koniec útrap a okamžité nastolenie mieru, pokoja a súdržnosti medzi ľuďmi. Útrapy nezmizli, len sa transformovali. Presun odrazu nežiaducich obyvateľov, ktorí mali v tom momente zrazu nevhodnú národnosť, z jedného mesta do iného, z jednej krajiny do inej, bez zázemia a akejkoľvek istoty v budúcnosti, vôbec neznamenal, že v tej druhej krajine budú žiaducimi. Doma nechcení, v cudzine nevítaní. Prišelci.

koniec druhej svetovej vojny vôbec neznamená koniec útrap

Po mame Češka, po otcovi Nemka. Celý život sa cíti byť viac Češkou, na rozdiel od brata, má však nemecké meno a to spečatí jej osud. Ľudia, ktorých stretávala celý život a voči ktorým boli slušná, sa jej na ulici obracajú chrbtom. Je pre nich špinou. Chcú sa pomstiť za prežité príkoria, Nemci predsa prehrali vojnu, tak nech trpia. Na všetkých padá kolektívna vina, indivíduum prestalo existovať.

Človeka mrazí. Opäť raz. Zo surovosti, zverstiev, neľudskosti. Nenávisť a zloba postihuje dokonca aj deti, ktoré počas vojny ešte ani len neboli na svete. Čím sú vinné ony?

„Vtedy mi bolo všetko jedno, všetko okrem zimy, tá bola hrozná, a hladu, ktorý sa nedal vydržať. Človek sa stal telom, čo nemyslí, len zovretý žalúdok až to bolí a nedá ti spať. Bola som pri zmysloch azda len vtedy, keď sme stáli vo fronte na polievku alebo keď sme zohnali zemiaky a uvarili si ich v plechovke na ohni v parku.“

Ako človek dvoch národností nie je vlastne poriadne ani jednou. Ani Nemkou (pre Nemcov), ani Češkou (pre Čechov). Vždy ju jedna z týchto skupín odsudzuje a odmieta. Ako sa dá v takom svete žiť? Situácia sa nezlepší ani niekoľko rokov po vojne. Keď sa zdá, že sa veci ako-tak utriasli, Gerta je stále občiankou druhej až tretej kategórie. Všetci mocipáni totiž potrebujú vlastných obetných baránkov...

V priebehu deja je príbeh obohatený o ďalších rozprávačov. Prichádzajú nenápadne, zjavia sa a zasa ako keby zmizli, no ich príchod a ich pohľad rozprávanie obohacuje. Kniha je napísaná veľmi dobre, čítanie človeka pohltí, Kateřina Tučková má rôzne tie ceny (Magnesia litera, Cena Jiřího Ortena, Cena čitateľov Českej knihy...) veru oprávnene. Jej postavy sú živé, plastické, skutočné, čitateľ im verí a prežíva ich životy spolu s nimi. Odporúčam všetkým, ktorí sa radi nechajú vtiahnuť do dobre napísaného príbehu.

• Meno autora: Kateřina Tučková
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Tatran