sobota, 29 december 2018 16:54

Stromy rastú do neba

Dá sa zostať ľudským v živote plnom drám, nešťastia, zúfalstva i nenávisti? Je vôbec možné prekonať útrapy a prežiť normálny život napriek všetkému zlému? O sile ľudskosti, áno, najmä o nej, je tento nezvyčajný i dojímavý román.

Najkrajšie príbehy vraj píše sám život. Asi aj tie najstrašnejšie. Autorka síce uvádza, že ide o fiktívne postavy, no s hlavným hrdinom Milanom sa chtiac-nechtiac stotožníte. Jeho život sa prelína s takmer celým minulým storočím a určite niečo z toho, čo postihlo Milana, postretlo aj vašich blízkych. Už tým je tento román výnimočný, jeho vedľajšou postavou sú naše dejiny, kultúra a život bežných ľudí. Drámy, aké si ťažko vymyslíte a pri čítaní si uvedomíte ich hĺbku.

Milanov život je fascinujúcou spleťou okolností a udalostí. Od detstva má tragický osud. Matka ho opustila a po smrti manžela odišla za prácou do Ameriky, vychovávali ho starí rodičia, až kým si po neho Alžbeta neprichádza a on s tou „cudzou pani“ neodíde z pokojného domova u starkých. Aj keď je to jeho vlastná mama, jej city voči synovi sú viac ako chladné a jeho život s ňou je viac ako krutý. Nik netuší prečo sa tak správa, ale Milan to všetko statočne zvláda.

Milanov život je fascinujúcou spleťou okolností a udalostí.

Náhoda ho vyslobodí spod matkinho despotizmu a život mu dáva šancu na nový začiatok. V príbehu je tých začiatkov niekoľko. Či už jeho život v bohatej rodine, jeho svadba, tragédia v rodine jeho manželky či jeho odchod do Ameriky. Autorka prepletá príbeh matky a syna v jeden celok, odhaľuje zákulisie ľudských tragédií a v závere poskytuje obraz človeka, ktorý pochopí svoj ľudský údel. Nájde odpovede na všetky otázky? Kto bol vlastne jeho otec?

„Zdvihne sa na odchod, na okamih zaváha. Milana od rána nedojčila, iste je hladný. Teraz je už neskoro a jej na tom vlastne ani nezáleží, o dieťa sa už od narodenia stará akosi mechanicky, bez citu. Nie, nemá výčitky. Položí dieťa žene, čo sedí vedľa nej, do lona a poprosí ju, aby ho postrážila. Vraví, že len na moment odbehne kúpiť lístok na vlak.“

Ivona Gallová prináša dojemný príbeh, ktorý chytí za srdce.

Ivona Gallová prináša dojemný príbeh, ktorý chytí za srdce. Napísala ho pútavo a s citom pre detail. Čriepky osudu do seba zapadajú, všetky postavy majú dostatočný priestor a v závere vás ovanie pocit, že nech sa deje čokoľvek, tak všetko pominie. Možno budete trochu pochybovať, či by to všetko skutočne jeden človek zniesol a ešte aj prežil, ale vtedy si treba spomenúť, že všetci naši predkovia žili podobne.

Napriek ťaživej minulosti autorka nepôsobí pateticky a záver sa odohráva v súčasnosti. Milanovi sa ešte podarí uvidieť známe miesta, ktoré sú však už len akousi kulisou dávnych čias. Zmenili sa, rovnako ako aj ich funkcia, ľudia, ostali mu len spomienky, ktoré si so sebou odniesol.„Odkedy sa Milana ujal pán Egon, ubehlo už sedem rokov. Havassyovci nemali problém prijať Milana medzi seba, pre nich to bolo jednoduché, núdzou netrpeli, bolo ich prosto len o jedného viac, ale pre chlapca z chudobných pomerov, ktorý trávil ostatné mesiace temer v izolácii od ľudí, predstavoval ich spôsob života tvrdá oriešok, ktorý potreboval rozlúsknuť.“

„Privrel bráničku, zamával neviditeľným tieňom na rozlúčku a unaveným krokom zamieril do dediny.“

Vedľajšou postavou sú naše dejiny.

Milan i ostatné postavy pôsobia veľmi reálne, čo dodáva knihe punc pravdivého príbehu, i keď je to fikcia. Možno nebudete súhlasiť s interpretáciami historických udalostí a konaním postáv, a pomyslíte si, že (by) to bolo inak, ale aj tak je z môjho pohľadu veľmi prínosné prepojenie.

Myslím, že táto kniha je vhodná na dlhé zimné večery a určite poteší všetkých, ktorí majú radi slovenské romány. Nie je to romantický príbeh, kde by ústrednou témou bola láska. I keď, láska a láskavosť sú základným stavebným prvkom celého deja.

• Meno autora: Ivona Gallová
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 191