piatok, 07 december 2018 20:18

Láskavosť

Ak máte priateľov, je normálne, keď vás občas požiadajú o láskavosť. Zvyčajne ide o stráženie detí, odvoz z pracovnej akcie domov alebo niečo podobné. Už ste niekedy rozmýšľali, čo by sa stalo, keby sa vaša kamarátka nevrátila pre syna, ktorého vám dala postrážiť?

Toto sa stalo Stephanie. Nerobilo jej problém urobiť svojej priateľke Emily láskavosť a postrážiť jej syna na jedno popoludnie. Keď sa ale nevrátila ani na ďalší deň, začala mať zlé tušenie. Po tom, čo sa zo služobnej cesty vrátil Emilyn manžel Sean, ju nahlásili ako nezvestnú.

Vyšetrovanie sa naťahuje, no ani Stephanie, ani Sean neveria, že by Emily len tak odišla a vykašľala sa na svoju rodinu. Pri pátraní po nezvestných osobách sa berú do úvahy rôzne scenáre zmiznutia – únos, problémy s drogami alebo dlhy, v prípade žien matiek aj útek od materských povinností. Nič z toho ale na Emily akosi nepasovalo. Bola úspešnou ženou vo svete módy, mala peniaze, postavenie, prestíž, rodinu.

Po istom čase si Stephanie a Sean nájdu k sebe cestu. V období smútku sa podporovali a to vyústilo k romániku. Stephanie je vdova, jej manžel a brat tragicky zahynuli pri autonehode. Teraz zmizla jej dobrá priateľka, takže presne vie, akým obdobím si Sean prechádza.

Po istom čase si Stephanie a Sean nájdu k sebe cestu.

„Stephanie je priehľadná ako sklo, zato Seanovi vôbec nerozumiem. Čo na nej vidí? Ak som niekoho neodhadla, tak manžela. Niekedy sa čudujem: Kto je ten chlap, čo sa zozadu zakráda k mojej akože priateľke, keď umýva riady, a nežne sa s ňou mazná nosom, ako keby sa chceli pomilovať rovno na kuchynskej linke? Ešte šťastie, že vo vedľajšej miestnosti boli deti. Ako sa mám nerozčuľovať? Naozaj sa do nej zamiloval? Vari načisto prišiel o rozum? Lebo v mojich očiach v tom nie je rozdiel.“

Keď sa jej priateľkin syn Nicky raz zdôverí, že videl mamu pri bránke škôlky, neverí mu, pretože predpokladá, že je to spôsob, akým sa snaží s tragédiou vyrovnať. Všetko akoby sa po niekoľkých týždňoch dávalo do normálu, až kým Stephanie neprijme hovor, v ktorom sa jej na druhom konci ozve Emily. Najprv si myslí, že jej celkom preskočilo. Viac sa začne zamýšľať nad tým, čo o Emily vie, o čom sa kedysi rozprávali. Uvedomí si, že Emily sa vždy šikovne vyhla téme detstva. Rozhodne sa preto, že bez Seanovho vedomia navštívi jej matku a zistí, čo bola jej priateľka vlastne zač. Čoraz viac má pocit, že Emily naozaj žije a ona je len súčasťou jej zvráteného plánu.

Dve „kamarátky“

Po prečítaní knihy si poviete, že to bolo zaujímavé. Vzápätí si ale spomeniete, ako ste s knihou bojovali v prvých kapitolách. Príbeh totiž začína rozprávaním Stephanie. Skôr jej príspevkami na blogoch. Ako osamelá matka, vdova, ktorá vychováva syna sama, sa snaží nájsť si priateľky mamy aspoň takto virtuálne, keď sa jej to nedarí v reálnom živote. Prostredníctvom blogu ich informuje o svojom živote, pokrokoch jej syna, delí sa so svojimi starosťami a dilemami.

Uvedomila si, že Emily sa vždy šikovne vyhla téme detstva

Nezvyknem čítať blogy s podobne ladenými príspevkami, preto túto časť knihy považujem za pomerne nudnú. Stephanie opisuje svoje priateľstvo s Emily a keď jej priateľka zmizne, prosí svojich čitateľov o rady, ako sa s takou situáciou vysporiadať.

Zato Emily je úplne iná povaha. V živote vyhľadávala dobrodružstvo, vzrušenie, nebezpečné situácie. Jej zmiznutie nebolo náhodné. Ukáže sa, že to bol dokonale vymyslený plán, ako sa nezblázniť vo svete zviazanom pravidlami.

„Blog to zaklincoval. Samé banality, nasprostasté reči o tom, ako sa stať ideálnou mamou, ako sa zoznámiť s inými mamami a vzájomne si pomáhať, no a občas aj nejaká reflexia, ako sa z nás spoločnosť pokúša spraviť stroje na plodenie detí bez vlastnej tváre a života. Dobré ránko, stará mama, už sa stalo!“

Tri verzie jedného príbehu

Knihu som spočiatku nebrala vážne. Vnútorne som bojovala s blogovými príspevkami. Ako sa však k svojej verzii udalostí dostala Emily, začalo ma to aj baviť. V knihe totiž všetci traja rozprávajú ten istý príbeh zo svojho uhla pohľadu. Najprv sledujete Stephanie, ako bloguje a zúfalo sa snaží nájsť priateľku, potom vám Emily vysvetlí, ako to bolo v skutočnosti a čo ju viedlo k predstieraniu vlastnej smrti a nakoniec sa vyspovedá Sean.

Dobre prešpekulovaný plán predsa nemôže stroskotať.

Ako skladačka

Je zaujímavé sledovať tie isté udalosti z troch strán. Pretože každý máme za sebou iné detstvo, vlastnosti a túžby, ako aj iné predstavy o budúcnosti. Až keď zistíte, že Emily nezomrela a keď rozpovie svoju verziu toho, čo sa stalo a prečo sa tak stalo, pochopíte, o čo tu od začiatku išlo. Dobre prešpekulovaný plán predsa nemôže stroskotať na tom, že vám niekto preberie manžela a začne si robiť zálusk na vaše dieťa!

Keď som čítala posledné strany príbehu, zamyslela som sa, s koľkými takými ľuďmi prichádzam do kontaktu ja. S takými, ktorí človeka zmanipulujú tak šikovne, že si vôbec nič nevšimne, ktorí ho presvedčia o svojej pravde a on im bez výhrad uverí... Schopnosť uveriteľne klamať môže niekto vnímať ako talent, ktorý treba využiť. Iný nad tým neveriacky krúti hlavou a kútiky úst vykrivuje od pohŕdania a nechutnosti.

Na ktorú stranu sa prikloníte vy, nechávam na vás. Dôležité je neveriť všetkému, čo počujete od svojich známych a priateľov. Každý má totiž svoje tajomstvá, ktoré sa svet nesmie za žiadnu cenu dozvedieť.

• Meno autora: Darcey Bellová
  • Počet strán: 328
  • Dátum vydania: utorok, 22 august 2017