pondelok, 04 november 2013 19:34

Záhada Vivaldi

Rýpať sa v minulosti a sfukovať prach z dávno pochovaných tajomstiev môže byť niekedy poriadne riskantné. Najmä v prípade, ak sa tajomstvo týka citlivého prípadu a vy nie ste jediný, kto sa ho snaží rozlúštiť.

Obávaný a dlhé roky hľadaný odkaz zašifrovaný v hudobnej skladbe? Možné to je, no na to treba bezpochyby hudobného génia. Pred dva a pol storočím zomrela vo Viedni veľká skladateľská legenda. Ešte predtým však velikán Vivaldi dokončil pátranie po tajomstve, ktoré bolo dávno odhalené v Jeruzaleme. Benátsky spolok mu však ide po krku a chce toto tajomstvo získať.

O viac ako dve storočia neskôr prichádza do Benátok španielsky huslista a Vivaldiho obdivovateľ Lucio. Spoznáva krásnu Talianku Mariu, ktorá je zasa odborníčkou na históriu. Lucio v jeden deň objavuje v archíve zvláštnu skladbu a obaja majú nemalé tušenie, že práve táto zbierka nôt v sebe ukrýva posolstvo, ktoré sa Vivaldi tak veľmi snažil chrániť. Poprosia o pomoc známeho kryptografa, no to ešte netušia, že týmto krokom urobili najväčšiu chybu svojho života.

„V tých notových osnovách nie je hudba, o tom nemám najmenších pochýb. Papier bol vyrobený vo Viedni, v dielňach, ktoré vyrábali vtedy, keď tam bol Vivaldi. Nachádzal sa v účtovnej knihe Ospedale della Pieta v období, keď Tomasso Bellini bol hlavným predstaveným tejto inštitúcie. Vieme, že Vivaldi, ako člen Fraternitas Charitatis napísal Bellinimu šifrovanú správu, v ktorej mu oznámil tajomné odhalenie.“

Prvé kapitoly dýchajúce históriou, ladné tóny skladieb ovíjajúce sa okolo stránok knihy, dostatok protipólnych postáv, krásne talianske prostredie a načrtnutie pútavej zápletky. Po prvých stranách som bola nadšená! Veď toto sa nemôže skončiť zle! No nadšenie postupne opadalo a opadalo, až sa mi úplne stratilo z dohľadu a vo mne zostal iba rešpekt. Ten si totiž zaslúži každá kniha, a preto by nemala skončiť nedočítaná.

Školáckou chybou, ktorú autor urobil, bolo nedostatočné a veľmi pomalé gradovanie deja. Príliš sa zamotal do romantického vzťahu Lucia a Marie, dlhočizných opisov talianskych ulíc a kaviarničiek, až zabudol na hlavný prvok v príbehu – hľadanie návodu na rozlúštenie notovej skladby. Spomaľovačov bolo v deji neúrekom a práve tie podľa mňa vezmú čitateľom chuť prečítať knihu až do konca.

„Keď prišli na Piazza San Marco, kampanila sa zdala byť ešte vyššia, bazilika benátskeho patróna krajšia a gotické oblúky dóžovho paláca ešte pôsobivejšie. Prešli námestím až k lagúne, kde nastúpili na gondolu a vydali sa na okružnú plavbu po Canale Grande. Šli až po palác Vendramin a potom sa vracali popri druhom brehu.“

Tí, ktorí sa nejakým spôsobom dokopú až k posledným stránkam, ostanú v miernom šoku. Toľko drámy a umelého zveličenia naraz! Kde sa to zrazu vzalo a prečo to nebolo dávkované postupne? Po presladených slovách, ktoré si medzi sebou Lucio a Maria vymieňali, to na mňa zapôsobilo ako obliatie ľadovou vodou. V kútiku duše som bola rada, že sa konečne niečo udialo, no hodnoverný dojem z knihy sa celkom vytratil.

Oceňujem však, že si autor rozlúštenie tajomstva nechával až na úplný koniec. Cesta k jeho zisteniu bude pre čitateľa strastiplná a v prvom rade si poriadne preskúša svoju trpezlivosť. To, či budete obsahom tajomstva nadšení, alebo nie, už nechávam na vás. V každom prípade však knihu odporúčam menej náročným čitateľom, ktorí si nepotrpia na permanentné prekvapenia v deji a dokážu im ulahodiť aj romantické scény či opisy prostredia.

• Meno autora: Peter Harris
  • Národnosť: španielska
  • Počet strán: 288