nedeľa, 21 október 2018 14:07

Mesto nemých králikov Doporučený

Každý z nás hľadá v živote svoju vlastnú identitu, pochopenie a lásku. Úplne jednoduché to nie je takmer nikdy, no sú ľudia, ktorí to majú ešte zložitejšie ako väčšina z nás.

Knižka neznámeho slovenského autora Adama J. Pala Mesto nemých králikov začína veľmi pekne. Vykreslením chlapčenského priateľstva v útlom detstve medzi hlavným protagonistom Adamom a jeho sídliskovým kamarátom Marekom. Chlapci k sebe majú blízko a rozumejú si, spolu stvárajú kadejaké vylomeniny a plánujú cestu do vesmíru, hoci sa im dostalo odlišnej výchovy a ich rodiny sú diametrálne odlišné.

Vzorom pre sídliskových kamarátov je otec jedného z nich, násilník...

Desivé však je, že o rok starší Marek je vzorom pre Adama a Marekovým vzorom je jeho otec. Ktorý mláti mamu. Obaja chlapci sa tak upínajú k mužovi, ktorý je pre nich skutočný hrdina, naozajstný chlap – a pritom je to tyran deptajúci svoju manželku psychicky aj fyzicky. Otázka už v úvode znie, čo z nich vyrastie, keď vo svojom detskom svete vzhliadajú k násilníkovi a grobianovi?

Našťastie, toto obdobie netrvá dlho. Celý úvod je relatívne rýchly, po štyroch kapitolách mal Adam skončenú strednú školu a za sebou aj rodinný výlet do Štokholmu, kde žili jeho príbuzní. Išlo to svižne a vôbec nie zle.

Nepochopenie je Adamovým vnútorným problémom.

„,Povedal ti niekto, že si pekný chlapec?´ spýtal sa od veci.
,Za ostatné dva mesiace ich bolo veľa. Od každého som to počul iba raz. Potom nik z nich nedvíhal telefón.´ Vyjavilo sa mi zopár mien z telefónneho zoznamu a výhovorky, ktoré sa spoza tých mien ozývali.“

Ťaživé je to hlavné, čo je v príbehu nosné. Adam je homosexuál, neistý si sám sebou, svojimi pocitmi, vnímaním ale aj túžbami. Rozpráva inteligentne a ironicky, často tým však len zakrýva svoje vlastné vnútro, aby ho neodhalil niekto, kto by to/ho nepochopil. Nepochopenie je v podstate jeho vlastným vnútorným problémom.

Ako pozorovatelia jeho života s ním chodíme do gay baru, striedame milencov i platonických priateľov, spoznávame kamarátky. Neprežije typicky coming out (existuje vôbec typický?), svoju orientáciu ani nevystavuje, ani neskrýva. Žije tak, ako vie. Život mu pretne bielu farbu milujúci Dávid, premúdrený Karol, kamoška Žaneta a ani minulosť neostane tak úplne pochovaná v dávnych časoch.

Neprežije typický coming out.

„,Vyzeráš dobre. Pribral si. Zmužnel si na rukách. Začal si cvičiť?´ Chválil ma s posmešným podtónom a mávol na obsluhu, aby priniesla účet. Odhodil predo mňa drobné, ako keby ma vyplácal z rozpadu kamarátstva a spýtal sa ma, či ešte niekam pôjdeme. A mne z toho chodenia a dôjdenia niekam bolo na figu. Stále som niekam chodil, a keď som nechodil ja, chodili ostatní. K rodičom. K priateľom. K milencom. K terapeutom. Do múzea. Do kostola. Do pekla.“

Musím sa však priznať, že knihe som neporozumela úplne. Neviem, čo ňou chcel autor povedať. Nezvolil si ľahkú tému, homosexualita doposiaľ spôsobuje niektorým ľuďom zimomriavky na koži, ak nie aj horšie stavy, ale tak akosi mi ostala z tohto románu zvláštna pachuť vo vnímaní. Adam nie je veľmi sympatická bytosť, jeho rozprávanie je štylizované, nemám pocit, že by dialógy boli hodnoverné, ale zároveň som to chcela dočítať a dozvedieť sa, ako to s ním skončí.

Adam J. Palo je podľa všetkého pseudonym, autor sa zapája do literárnych súťaží, publikoval nejaké príspevky na internete a uspel v projekte mamtalent.sk. Kniha Mesto nemých králikov mala byť pôvodne zborníkom poviedok, napokon z nej po dvojročnej práci vznikol román. Taký akýsi nemastný – neslaný. Ale šancu si zaslúži a ktovie, možno niekomu úplne presne zapadne do čitateľského vkusu.

• Meno autora: Adam J. Palo
  • Knihu vydalo: Albatrosmedia
  • Počet strán: 280