streda, 05 september 2018 17:27

Drž ma, keď padám

Matka mŕtva, otec pijan. Všetky peniaze, ktoré zarobí, investuje do alkoholu a na zaobstaranie detí mu nezostane. Tie si musia vystačiť samy a postarať sa jeden o druhého. Ale často nemajú ani čo do úst. Rodinná idylka, nezdá sa vám?

Katka, Ondro a Zuzka – traja súrodenci, na ktorých sa život teda riadne búri. Vyrastajú bez mamy a pokojne môžeme povedať, že aj bez otca. Ten sa totiž objaví doma iba totálne opitý a vtedy je navyše aj agresívny. Až príliš. Kaťa a Ondro sa snažia ochrániť aspoň najmladšiu Zuzku a zabezpečiť jej všetko, čo potrebuje. Ale jednu vec, ktorá chýba každému z nich si nedokážu zaobstarať – rodičovskú lásku.

Ondro je v maturitnom ročníku, no začne sa správať čoraz divnejšie a kvôli tomu, aby mohol sestrám dať peniaze, vezme ďalšiu prácu, ktorá nie je najšťastnejším východiskom zo situácie. Katka tiež berie všetky služby v robote, ktoré môže. Do jej života však prichádza aj jeden svetlý moment. Kamarát z detstva sa vrátil z Anglicka a otočil jej svet hore nohami. Vyvolal v nej úplne iné city. Čo myslíte, zamilujú sa? No nad odpoveďou sa nemusíte zamýšľať dlho, je dosť očividná.

Ťažká téma, no výborne spracovaná.

„,Spíš?´ ozvala sa po dlhej dobe bratova otázka a rozčerila vzniknuté ticho.
,Ani omylom. Ako by som mohla?´
,Najradšej by som ho zabil. Sekerou alebo nožom, alebo... alebo,´ zahabkal. Z tónu, akým hovoril ma mrazilo. Bol plný nenávisti a zúfalstva, počula som v ňom odhodlanie.
,Ale no tak! Nehovor také veci, nechceš byť predsa ako on,´ zahriakla som ho.“

Miroslava Varáčková zaťala do témy, do ktorej by nie každý mal odvahu sa pustiť. Je ale nesmierne dôležité, aby sa hovorilo i o tom, čo sa obvykle zametá pod koberec a my sa tvárime, že daný problém neexistuje. Ľudia musia byť neustále upozorňovaní na realitu domáceho násilia, nezabúdať na to, že sa – deje. Že pre niektorých ľudí je, žiaľ, súčasťou ich životov.

Skôr oddychová kniha...

Ťažká téma, no výborne spracovaná. Knihu hodnotím veľmi kladne, nesie silný príbeh, má obrovskú výpovednú hodnotu. Odporučila by som ju násťročným čitateľkám, ktoré nebažia iba za príbehmi odohrávajúcimi sa cez ružové okuliare. Samozrejme, aj sem je pripletená láska, inak by to v týchto príbehoch asi byť nemohlo. Ale nekladie sa na ňu až taký dôraz, za čo som vďačná .

Štýl písania je jednoduchý, naozaj nekomplikovaný. Kniha vo všeobecnosti nie je zložitá, ale skôr oddychová. Číta sa s ľahkosťou a keďže rozprávačkou je Kaťa, prevláda najmä dievčenský svet. Dielo neodporúčam čitateľkám 20+, pretože štýl písania je príliš detský. Táto kniha je vhodná skôr mladých slečnám, ktorým by mohla úplne vyhovovať.

„Musela som sa postarať o sestru, o domácnosť, variť prakticky zo vzduchu a prať ručne v studenej vode, často dokonca bez prášku, pretože ten bol luxus. Upratať po otcovi, naučiť sa do školy, naučiť sa do školy so Zuzkou, zohriať jej vodu na sporáku, aby sa mohla okúpať, naliať jej ju do vane a prečítať rozprávku na dobrú noc. Často som si pripadala ako tridsaťročná teta.“

Príbeh nebol zbytočne rozťahovaný nezmyselnými opismi.

Obohatením románu Drž ma, keď padám sú sms-kové a četové rozhovory zobrazené v bublinách na viacerých stránkach. Aj keď ja sama sa s tým ťažko stotožňujem, keď to vidím v knihe, ale hold žijeme v 21. Storočí a táto doba si to už žiada. Asi mi nezostane nič iné, iba si zvyknúť.

Tohto príbehu bolo tak akurát. Ako to myslím? Že nebol zbytočne rozťahovaný nezmyselnými opismi, bolo tam naozaj iba to, čo si kniha vyžadovala. Dianie smerovalo priamo k veci, jeho súčasťou neboli žiadne okľuky, za čo autorku veľmi chválim. Dokázala vystihnúť dôležité myšlienky, dať hlavnej hrdinke život plný útrap a zhmotniť ho v nás. Vedie nás k tomu, aby sme sa zamysleli nad tým, že náš život vlastne nie je až taký zlý. Vlastne... vôbec nie je zlý. Takže ďakujte, buďte vďační za všetko, čo máte.

• Meno autora: Miroslava Varáčková
  • Počet strán: 200
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017