streda, 11 júl 2018 17:17

Miniaturista

Hlavná hrdinka príbehu dostane ako svadobný dar zmenšenú kópiu jej nového domu. Čo sa na prvý pohľad zdá len ako luxusný rozmar jej novomanžela, čoskoro sa zmení na nebezpečný nástroj.

Nella je vo svojich osemnástich rokoch príťažou pre svoju rodinu. Na vidieku je odrezaná od sveta a pretože otec jej nezanechal veľké veno, nemá ani dobré vyhliadky na výhodné manželstvo. Preto keď o Nellinu ruku požiada jeden z najbohatších amsterdamských kupcov, nie je o čom debatovať. Nella sa tak zrazu ocitá v neznámom svete, úplne odlišnom od pokojného života na vidieku, na ktorý bola doteraz zvyknutá.

Keď o Nellinu ruku požiada jeden z najbohatších amsterdamských kupcov, nie je o čom debatovať.

Amsterdam na konci 17. storočia je taký malý ostrov protikladov. Na jednej strane je to mesto plné bohatých kupcov. V ich rukách sa ocitajú najvzácnejšie korenia, látky, drahé kovy. Svoje bohatstvo dávajú patrične najavo a predbiehajú sa v tom, kto usporiada banket s tými najdekadentnejšími pochutinami a kto príde v drahších šatách. Na druhej strane stojí všemocná a prísna cirkev. Náboženskí fanatici kážu v nedeľu kazateľníc, sedia v mestskej rade a skupina ctihodných občanov dbá na to, aby sa už aj tak uvoľnené mravy aspoň naoko zachovávali. Pokiaľ si v rade spravíte nepriateľa, vaše porušenie desiatich prikázaní sa exemplárne potrestá ako varovanie pre ďalších hriešnikov, ktorí by dávali svoje bohatstvo a moc príliš najavo.

“Špačku, pomyslí si, pokud opravdu věříš, že v té budově budeš ve větším bezpečí, pak nejsem tím, kdo tě osvobodí."

Nella prichádza do Amsterdamu prvýkrát sama. Jej manžel, Johannes, hneď po svadbe vyplával za obchodom na more. V jej novom domove ju tak privíta švagriná Marin. Tá vedie bratovu domácnosť železnou rukou, a tak napriek tomu, že sa im v depozitároch povaľujú zlaté mince, vzácne korenia a látky, ich izby sú zariadené len striedmo, drevom na kúrenie sa veľmi šetrí a nakladané slede tvoria pravidelnú súčasť ich jedálnička. Marin nie je prísna len vo vedení účtovníctva, ale aj vo svojich citoch. Nelle dá pocítiť, že v dome nie je vítaná a trpí ju tam len kvôli rozmarom svojho brata. Nella strávi svoju prvú noc osamote, v tmavej a chladnej izbe. Práve táto noc v novom domove začne jej budúci život komplikovať. Počuje niekoho zakrádať sa pred jej izbou, alebo sa jej to len zdá? Naozaj na druhej strane chodby videla tmavý tieň postavy?

Naozaj na druhej strane chodby videla tmavý tieň postavy?

“Když Nella pohlédne hlouběji do stínu, jedním si jistá je. Někdo ji pozoruje.”

Nella dostane ako oneskorený svadobný dar, a možno aj ako taký malý spôsob úplatku, zmenšenú verziu ich domu. Spočiatku vidí tento rozmar ako výsmech. Marin vedie život v dome v skutočnom svete a na ňu ostal len ten hračkársky, no čoskoro Nella za pomoci záhadných balíkov od Miniaturistu začne odhaľovať tajomstvá obyvateľov domu.

Obsah historického románu znie veľmi sľubne. Prvé stránky vám dodajú presne to, čo očakávate. Dýchne na vás atmosféra amsterdamských kanálov, opulentné bohatstvo pár vyvolených, ale aj posadnutosť zbožnosťou a predsudky spoločnosti. Pridajú sa aj zimomriavky zo škrípania parkiet a záhadných posolstiev, ktoré Nelle dáva jej miniatúra domu. Kto ovláda život obyvateľov a ako je možné, že Miniaturista vie dopredu, čo sa stane?

“Naše rodina sice nemá tak jako ta vaše prastarý rodokmen, ale co je to ve srovnání s teplým, suchým, dobře postaveným domem.”

Vedľajšie postavy Marin a Otto by si zaslúžili aj samotný román.

Začiatok knihy vás vtiahne veľmi rýchlo do deja, bohužiaľ postupne kniha stráca na ráznosti a dej sa zbytočne naťahuje. Najviac ma sklamal koniec, ktorý bol pre mňa veľmi uponáhľaný a neposkytol dostačujúce vysvetlenie všetkých záhad, ktoré sa v knihe objavili. Hlavná postava, Nella, bola pre mňa veľmi nevýrazná a len ťažko uveriteľná. Ona nebola tá, ktorá by rozpohybovala veci vo svoj prospech, vždy len pasívne čakala. Naopak, v čase núdze, keď sa bolo treba postarať o rodinné bohatstvo a presvedčiť potencionálnych kupcov, bez akéhokoľvek predchádzajúceho vzdelania či skúsenosti prebrala túto zodpovednosť. Takisto, keď sa dozvie Johanessovo tajomstvo, zachová sa úplne pasívne a veľmi rýchlo sa posunie dopredu, bez najmenšieho problému spracuje túto informáciu. Naopak, vedľajšie postavy Marin a Otto by si zaslúžili hádam aj samotný román. Ich tragický osud bol pre mňa v konečnom dôsledku oveľa zaujímavejší ako tajomstvo Miniaturistu.

Knihu odporúčam všetkým milovníkom dobrých historických románov, ale aj fanúšikom tajomna a záhadna. V neposlednom rade odporúčam aj dvojdielnu mini sériu, ktorá vznikla podľa tejto predlohy z dielne BBC v roku 2017 a je to veľmi vydarené spracovanie. Mne osobne sa páčila viac ako kniha.

• Meno autora: Jessie Burton
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Knižní klub