nedeľa, 13 máj 2018 12:22

Veľké maličkosti

Každé veľké rozhodnutie je ťažké. O to viac, ak sa bije rozum, srdce i svedomie. A ešte ťažšie, ak ide niekomu o život.

Hrdinka knihy Veľké maličkosti, Ruth Jeffersonová, pracuje ako sestrička na pôrodníckom a novorodeneckom oddelení. Stará sa o rodičky a ich potomkov už viac ako dvadsať rokov a zdá sa, že už ju pri jej práci nemôže nič prekvapiť. Stačila však jedna služba a zabehnutá rutina sa skončila. Všetko sa mení v momente, kedy rodičia malého Davisa požiadajú jej nadriadenú, aby sa Ruth viac ich dieťaťa nedotýkala. Pritom ale nejde o jej kvalifikáciu či ochotu, ale o to, že je Afroameričanka...

Ale čo keď je práve toto dôvodom všetkého utrpenia zúčastnených?

„,Nechcem, aby sa môjho syna dotýkala ona a nikto, kto vyzerá ako ona,´ skočil jej do reči otec a prekrížil si ruky na hrudi. Kým som bola preč, vyhrnul si rukávy. Na jednej ruke sa mu od zápästia po lakeť ťahala vlajka Konfederácie. Marie stíchla. Chvíľu som tomu celkom úprimne nerozumela. Potom ma to však zasiahlo ako úder päsťou: oni nemajú problém s tým, čo som robila. Iba s tým, kto som.“

Vedenie nemocnice požiadavke vyhovie, no o deň neskôr sa zhodou náhod Ruth dostáva do blízkosti dieťaťa, ktoré nedýcha. Má ho začať oživovať alebo sa riadiť pokynmi nadriadených? Ako sa rozhodnúť tak, aby nikomu nebolo ublížené? Dieťa však napokon zomiera a rasistickí rodičia obvinia z jeho smrti práve Ruth. Jej obhajobu prevezme beloška Kennedy, ktorej podstatnou radou je nevyťahovať na súde rasovú otázku. Ale čo keď je práve toto dôvodom všetkého utrpenia zúčastnených?

Talentovaná autorka využila potenciál náročnej témy.

Jodi Picoult v knihe prekladá čitateľom tri pohľady na vec. Pohľad obžalovanej Ruth, jej obhajkyne Kennedy a tiež otca mŕtveho Davisa – Turka. Každý z nich má odlišnú históriu, rodinu, zázemie aj názory. Jednotlivé časti knihy, ktoré sa navzájom prelínajú, sú hĺbkovými sondami do životov a myslí týchto troch ľudí. Pri čítaní by ste sa však mali sústrediť, pretože sa v nich dosť strieda minulosť s prítomnosťou, čo môže pri troške nepozornosti narobiť menší chaos.

„,Prokuratúru nezaujíma, čo vám kto povedal,´ vyhlásil odborový právnik. ,Štát vidí len mŕtve dieťa. Zameriavajú sa na vás, lebo si myslia, že ste si nesplnili povinnosti zdravotnej sestry.´ ,Mýlite sa.´ Pokrútila som hlavou do hustnúcej temnoty a vyslovila som slová, ktoré som celý život prehĺtala. ,Zameriavajú sa na mňa, lebo som čierna.´“

Už na prvý pohľad bolo jasné, že táto knižka by mala byť dobrá. Predsa len spojenie kvalitnej autorky a zaujímavej témy nemôže vypáliť zle, takže som sa do čítania púšťala pripravená na to najlepšie. Na to, čo mi priniesli Veľké maličkosti, na to som však pripravená vôbec nebola.

Pripravte sa na dávku neplánovaných emócií.

Talentovaná autorka využila potenciál náročnej témy a spracovala ju tak citlivo, ako to len bolo vôbec možné. Nezľakla sa vlastnej výzvy písať o ututlávanej téme a vytvorila dielo, ktoré by malo patriť do povinnej literatúry. A to nielen čo sa týka školských lavíc. Do rúk by ho mal vziať úplne každý.

Ak siahnete po knihe Veľké maličkosti, určite sa pripravte na dávku neplánovaných emócií. Pri čítaní vás nečakane zasiahne súcit, pochopenie i radosť, no na druhej strane aj strach, obrovská zlosť a odpor voči zmýšľaniu niektorých ľudí či celej spoločnosti. Veľké maličkosti sa oplatí čítať. Je to veľká kniha rozsahovo aj obsahovo. A keď vravím, že je to dobrá kniha a tá sa zíde, tak to myslím naozaj úprimne. Ak mi neveríte, overte si to sami.

• Meno autora: Jodi Picoult
  • Počet strán: 480
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 2018