štvrtok, 03 máj 2018 20:07

Spútaní časom

(5 hlasov)

Stratiť rodinu za nejasných okolností musí byť pre človeka nepredstaviteľná rana. Hlavný hrdina knihy Spútaní časom, Matt van den Bryll, začne pátrať po príčine úmrtia svojej ženy Vivien a syna Maxa. Postupne zisťuje, že existujú aj iné svety, kde ich môže stretnúť. Na dobrodružnej ceste objavuje tajomstvá rôznych hladín vedomia.

Keď som zistila, že je možnosť recenzovať knižku Martina Repu, mala som naozaj radosť. Vždy ma poteší, keď niekto vydá svoju prvotinu. Na Slovensku to nemajú potenciálni spisovatelia určite jednoduché. Kniha sa síce nemá hodnotiť podľa obalu, no tento mi vyrazil dych. Nielen obal, ale aj ilustrácie, ktoré sú vhodne zasadené v texte. Obrázky nakreslil autorov starý otec Ladislav Štibrányi.

Zberateľom, ktorí si dajú záležať na estetickej stránke kníh, by na polici nemala chýbať.

„Možno je priskoro hodnotiť, ale čo keď ich nenájdem? Už nikdy neuvidím? Navždy uväznený na pomedzí reality a snov.”

Martin Repa začínal uverejňovaním príspevkov na internete pod pseudonymom Matt van den Bryll, aby zistil, aký ohlas budú mať jeho príbehy u čitateľov. Keďže sa im páčili, pustil sa do celej knihy. Verte-neverte, ale celý život sa pohybuje v neumeleckej sfére. Pracoval v telekomunikačnom, energetickom a bankovom segmente. Momentálne ho nájdete v Poštovej banke, pokiaľ nepracuje na svojej druhej knihe.

„Zhlboka dýcham. Bojím sa čo i len pomyslieť, že by som Maxa viac neuvidel. On je mojou budúcnosťou, mojím zmyslom života. Chcem mu odovzdať to najlepšie zo seba. Keď tu nie je, môj život sa skončil.”

Hlavný hrdina prichádza s rodinou do Francúzska, aby ako vedec pracoval so svojím kamarátom Allanom na bližšie neopísanom projekte v nemenovanej spoločnosti, ktorá vlastní reaktor. Práve ten sa stane osudným jeho žene Vivien a malému synovi Maxovi, ktorí prídu za ním do práce a v zápale hry vstúpia do zakázanej zóny. Jeho rodina bez stopy zmizne a vedenie sa túto skutočnosť snaží ututlať.

Matt sa snaží udržiavať spomienky na svojich milovaných.

Jeho jedinou nádejou na zistenie, čo sa v skutočnosti stalo, je zopakovanie pokusov v práci. Mattovi ale zámer nevychádza a začne sa strácať v snoch. Následne sa ocitá na psychiatrii. Jeho spolubývajúci, bývalý psychológ, mu prezradí, že môže stretnúť rodinu aj v ďalšom svete, len sa musí dostať do inej hladiny vedomia. Je to však riskantné. Matt sa tak vydá na nebezpečnú cestu…

„Uvedomujem si, ako sa moje vnímanie veci mení. Vždy som bol hrdý na svoju schopnosť argumentácie. Pre a proti. Vybrať to logickejšie či najzmysluplnejšie. Teraz mám však dojem, že hlavnú úlohu hrajú pocity.”

Kniha Spútaní časom sa rýchlo číta. Ľahko sa dostanete do snenia spolu s hlavným hrdinom. Ak som spočiatku cítila v dialógoch nevypísanosť autora, neskôr sa to zlepšilo. Kniha mi ale ako román ponúka veľmi málo, chcelo by to viac deja. Zaujímavé by bolo napríklad rozviesť výskum o hladinách vedomia. Nič to však nemení na tom, že sa mi kniha páčila. Rada by som si prečítala aj autorove ďalšie počiny, lebo má čitateľovi určite čo ponúknuť.

Ak máte radi knižky, ktoré posunú hranice vášho uvažovania, román Spútaní časom je ten pravý. Logiku tu porážajú city, pracovné úspechy zas rodina a láska. Chcete zistiť, ako vnímajú muži emócie? Prostredníctvom tohto románu na to určite prídete a budete milo prekvapení.

• Meno autora: Martin Repa
  • Knihu vydalo: Forza Music
  • Počet strán: 184