nedeľa, 25 február 2018 17:53

Kam zmizla Julie

Kam zmizlo mladé dievča uprostred noci? Kto bol človek, ktorý ju prinútil bez odporu odísť? Bol to vôbec únos? Julia Whitakerová je nezvestná osem rokov. Osem rokov si jej otec Tom, matka Anna a sestra Jane predstavovali, aké by to bolo, keby Julie našli, keby sa zrazu objavila pred ich dverami.

Stalo sa. V jedno ráno pri dverách zazvoní vyslabnuté dievča, ktoré sa až nápadne na Julie podobá. Rodičia vidia v dievčine známe črty svojej stratenej dcéry. Ich tajné sny sa naplnili, Julie sa im vrátila, živá. Prejde niekoľkými výsluchmi na policajnej stanici, kde si jej matka vypočuje hrôzostrašné príbehy, čo všetko si dievčina vytrpela.

Nechávajú Julie priestor, aby sa opäť začlenila do rodinného života.

Rodina sa opäť snaží fungovať, ako keby sa nič nestalo. Nechávajú Julie priestor, aby sa postupne začlenila do rodinného života. Anna dcére zariadi stretnutia s psychologičkou, aby sa dostala z traumy, ktorú počas tých rokov zažila. Snaží sa opäť si k nej nájsť cestu, a zároveň jej doma vybudovať pocit bezpečia.

Kto je to dievča?

Anna si cestou do práce nájde v odkazovej schránke správu od akéhosi Alexa Mercada. Neznámy muž rozpráva hrozné veci o tom, že má skutočné dôkazy o jej nezvestnej dcére. Anna je v šoku, pretože sa konečne stal zázrak a Julie sa predsa vrátila späť domov, tak aké dôkazy? Aká nezvestná dcéra? Je zhrozená z toho, čo rozpráva cudzí človek. No rozhodne sa overiť si pravdivosť jeho tvrdení.

Alex Mercado nie je hocikto, je to súkromný detektív, ktorý sa zaoberá prípadmi zmiznutých detí. Na stretnutí s ním sa Anna dozvedá, že dievča, ktoré u nich býva, možno nie je ich dievčatko. Detektív pred ňu postupne kladie dôkazy, ktoré to majú potvrdiť. Odmieta tomu uveriť, vari by naozaj bolo možné, že nájdená „Julie“ je cudzie dievča, ktoré sa ich rozhodlo využiť? Alebo niečo horšie: čo ak jej rodine hrozí nebezpečenstvo?

Anna sa dozvedá, že dievča, ktoré u nich býva, možno nie je Julie.

Nešťastná matka musí urobiť niečo, čo by ju presvedčilo o pravdivosti detektívových slov. Julie sleduje. Začne si lepšie všímať jej správanie, kde trávi svoj čas, ako reaguje na jej otázky a narážky. Radosť z návratu dcéry vyprcháva...

„Chcem len, aby sa našlo telo, povedala som raz na stretnutí podpornej skupiny, kým som odtiaľ navždy neodišla. Chcem niečo, čo by som mohla pochovať. Zbor policajtov, terapeutov a novinárov donekonečna opakoval prvé tri hodiny, prvé tri dni a bolo ťažké predstaviť si svet, v ktorom žila moja dcéra. Pocítim zvláštnu otupenosť, že už nežila, že už nežije. Na prvý pohľad som tú košeľu nerozoznala, pretože som si to neželala. Nechcela som, aby mal Mercado pravdu, že Julie je mŕtva. Nepriala som si, aby mal pravdu v hocičom, čo sa spájalo s mojou dcérou. Chcela som byť tá, ktorá sa nemýli. Zvoní mi mobil, volá Alex. Stisnem zelenú ikonku a pripravím sa priznať mu, že viem, aká je skutočne. K tomu sa však nedostanem. Má pre mňa zlé správy.“

Téma únosu detí

Pri výbere knihy ma zaujala najmä téma únosu malých detí, pretože ju možno uchytiť naozaj mnohými spôsobmi. Ak ide o únos mladých dievčat, predpokladáme, že ich predajú do sexuálneho otroctva alebo s nimi majú únoscovia v pláne niečo oveľa horšie. Aj tento príbeh sa uberá podobným smerom. Čo sa vlastne stalo s Julie, sa čitateľom podarí odhaliť až na posledných stranách príbehu. V knihe sa však pred vašimi očami odkrýva príbeh, ktorý vás nenechá v noci pokojne spávať. Dej nie je brutálny, skôr znepokojujúci.

Dej nie je brutálny, skôr znepokojujúci.

Stávate sa svedkami príbehov niekoľkých dievčat, ktoré nezažili domov a upokojujúce objatie rodičov. Sú to príbehy, ktoré sú písané chaoticky, často neviete, o ktoré z dievčat ide. To môže čitateľa od knihy odradiť, no krátke odbočenia sú podstatné v celkovej skladačke udalostí, ktoré sa stali počas tých ôsmich rokov, čo čitateľ zistí, keď sa nevzdá a knihu dočíta.

Pri čítaní je preto nutné pozorne vnímať, čo čítate. Anna sa totiž s detektívom Alexom Mercadom rozhodnú na vlastnú päsť odhaliť vraha jej skutočnej dcéry. Svojho manžela Toma a rovnako aj mladšiu dcéru Jane z celého vyšetrovania vynechajú, čo je značne neobvyklé...

Bez napätia, zápletky

Páčila sa mi téma a spôsob, akým bol príbeh vyrozprávaný. Už menej kvalitné sa mi zdalo vyskladanie deja či napätie. Hlavne v závere knihy, keď čakáte vysvetlenie toho všetkého, keď chcete vedieť, prečo bola Julie unesená, je dej akýsi rozťahaný a neurčitý. Možno autorke došli nápady, ako zaujímavo príbeh ukončiť. A možno to iba nechala na nás, čitateľoch...

• Meno autora: Amy Gentryová
  • Počet strán: 280
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017