utorok, 20 február 2018 10:20

Madam X

On vlastní jej život, jej telo, aj jej dušu. Dlží mu veľa. Bez Neho by tu už dávno nebola. Na oplátku musí poslúchať, robiť si dobre svoju prácu a nikdy sa nesťažovať. Veď má všetko, čo žena bez mena môže chcieť.

Madam X pracuje ako „vychovávateľka“. Vychováva mladých zbohatlíkov k tomu, aby sa správali ako muži hodní svojho postavenia. Zdá sa, že Madam X je dokonalá: sčítaná, kultivovaná, sexi... No chýba jej identita. Nepamätá sa, kto vlastne je. Ako sa volá, odkiaľ pochádza, ani ako sa sem dostala. Jediné, čo vie, je, že Caleb jej zachránil život a dal jej všetko, čo momentálne má. Jediné, čo jej nedáva, je sloboda. Sloboda tela, ani duše. Caleb ju vlastní. Ako dlho však vydrží Madam X žiť život, o ktorom vie len to, čo je povedal On?

Madam X je zvláštna kniha. Ak od nej očakávate len ďalší príbeh v štýle Päťdesiat odtieňov sivej, budete sklamaní. Madam X je iná. Tu sa nepopisujú iba erotické pasáže a hlboká, čistá láska, ktorá všetko prekoná. Erotika je brutálnejšia, ako by ste čakali, niektoré scény sú také, že by ste ich nechceli zažiť na vlastnej koži. Vlastne, celý život Madam X by ste nechceli zažiť.

Erotika je brutálnejšia, ako by ste čakali.

„Môj pohľad na svet je beztak úzky. Môj pohľad na svet tvorí tristotridsať štvorcových metrov. Tri izby, jedna kúpeľňa a veľká otvorená kuchyňa prepojená s obývačkou.“

Veď si len predstavte, že jediné, čo o svojom živote viete, je to, čo vám povie niekto druhý. Ale čo ak vám klame? Čo ak vám zamlčuje niečo dôležité? A čo ak život, ktorý pre vás prichystal, vôbec nie je taký dokonalý, ako ste si doteraz mysleli?

Madam X pozná len to, čo žije. Nikdy neopúšťa svoje izby v budove, ktorú vlastní Caleb. Nikdy neprestáva poslúchať. Nikdy neurobí to, čo by naozaj chcela, pretože na svoje túžby nedostáva priestor ani len vo svojej hlave. Jediný kontakt so svetom tam vonku sú jej klienti – bohatí, rozmaznaní chlapci, z ktorých má urobiť mužov (nie, nie v tom slova zmysle...) a okno, cez ktoré hľadí na rušnú ulicu a pozoruje ľudí.

Nikdy neurobí to, čo by naozaj chcela.

Jej práca má prísne pravidlá. Nikto sa jej nesmie dotknúť, zaobchádzať s ňou zle. Ak by sa to stalo, Calebove gorily sa už o toho opovážlivca postarajú. Madam X žije vo svojom bezpečí, vo svojej bubline, zlatej klietke, kde sa jej nič nemôže stať. Naozaj?

„Na lícach mám slzy, hruď sa mi prudko dvíha od návalu citov. Zaplaví ma vlna túžby, až sa zvíjam na posteli a mykám nohami.“

Tak sa zdá, že ten najväčší predátor je práve ten, ktorý ju chráni. Caleb jej síce poskytuje ochranu a všetko pohodlie sveta, ale nedaj bože, aby sa mu vzoprela alebo urobila niečo inak, ako to chce on. Vtedy musí niesť následky.

Jasinda Wilderová popisuje štokholmský syndróm. Ide o prípad, kedy rukojemník začne cítiť sympatie k svojmu „väzniteľovi“. Aj v tejto knihe je to tak. Madam X sa nevie odpútať od svojho väzniteľa/trýzniteľa, ktorý je zároveň mužom, ktorého akýmsi spôsobom miluje a chce, aby miloval aj on ju. Nedokáže sa od neho oslobodiť.

Jedného dňa sa Madam X dostáva von – na benefičnú akciu, kde má sprevádzať jedného svojho klienta. Tam spoznáva muža, ktorý ju načisto opantá. On je ten, kvôli ktorému by dokázala opustiť svoju klietku, dokonca aj toho, kto jej daroval druhý život a v hrsti drží jej dušu. Ale dokáže to naozaj urobiť? Dokáže sa odpútať a riskovať svoj život?

Wilderová napísala zvláštnu, ale zaujímavú knihu, pri ktorej sa nebudete nudiť

Wilderová tu opisuje zvláštny vzťah hlavných protagonistov založený na filozofii „cukor a bič“. Caleb Madam X síce trápi, ale vždy jej dá pocítiť, že ju má istým spôsobom rád. Je to mätúce nie len pre hlavnú hrdinku, ale aj pre čitateľa. Často som si kládla otázku, ako by som sa zachovala ja. Pravdupovediac, neviem. Ľudská psychika je záhadná oblasť, v ktorej asi nikdy nebudeme mať stopercentne jasno. Je to ako pýtať sa, prečo týraná žena ostáva stále so svojím mužom. Nie je to jednoduché. Preto nemožno ani Madam X hneď odsúdiť a povedať si „Veď ja by som sa zachovala úplne inak, určite by som si to nenechala.“ Pravdou je, že ak to človek nezažije na vlastnej koži, nepochopí.

V tmavých očiach vidím neodhadnuteľné city. Neviem čítať jeho tvár, ani v tých tmavohnedých očiach."

Mnoho ľudí nechápe Madam X. Nechápe, prečo sa zachovala tak, ako sa zachovala. Prečo urobila niektoré rozhodnutia, prečo vlastne Wilderová celú knihu ukončila tak, ako ju ukončila. Niektoré scény boli naozaj ťažké na čítanie, ale ako som už písala, ľudská psychika je zvláštna. Aj preto ide o zaujímavú knihu, pri ktorej sa nebudete nudiť. Ja rozhodne chcem vedieť, ako to bude pokračovať ďalej. Musím vedieť, kam osud povedie Madam X. Kto je vlastne Madam X?

Spisovateľka na takmer 300 stranách dokázala vykresliť veľmi čudný vzťah a naozaj zaujímavé postavy. Keďže je ich dosť málo, človek sa v nich nestráca. Občas mi prišiel svet Madam X dosť zjednodušený, ale aspoň som sa mohla plne sústrediť na jej myšlienky, vnútro, na to, čo prežíva. Avšak, aj tu som našla dve chybičky krásy. Prvá je tá, že som dúfala, že sa o práci Madam X dozviem trochu viac. Vlastne vôbec netuším, v čom presne spočíva jej práca. A druhá je spôsob, akým sa spoznala s tým druhým mužom. Čo presne sa medzi nimi odohralo. Podľa mňa to bolo dosť pritiahnuté za vlasy, ale to nevadí, pretože mi to vynahradili iné veci. Kniha naozaj stojí za prečítanie a hlavne bez predsudkov a očakávaní ďalšej „Odtieňovky“.

• Meno autora: Jasina Wilderová
  • Počet strán: 296
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017