nedeľa, 13 október 2013 16:07

Mexická vlna

„Láska je ako mexická vlna. Musíte ju odoslať a dúfať, že sa cestou okolo štadióna nestratí. Že nezmizne. Že časť citu pošlú iní ľudia ďalej a že časom dorazí až k vám.“

Matkin je v oblasti slovenskej literatúry veľmi zvláštny jav. Jeho príbehy nehýria prudkou dynamikou, no napriek tomu ich väčšina populácie žerie a zabúda pri tom zatvárať ústa. Svojím postavám dáva špecifické prezývky, ktoré sa po pár stranách nikomu nezdajú zvláštne. Všetci špekulujú, či sa za pseudonymom skrýva muž, žena, prípadne kombinácia oboch. Či sú všetky knihy od Matkina písané tým istým autorom, alebo niekde v polovici nastal zlom a on či ona svoje žezlo podali niekomu inému.

Mexická vlna je knihou z obdobia, kedy sa okolo Matkina špekulovalo len v dobrom. Dostala nálepku najsmutnejšieho diela jeho tvorby, a to bolo dôvodom, prečo som po nej po dlhom otáľaní siahla. Bola som zvedavá, koľko emócií nám tento tajomný pseudonym dokázal posunúť.

Príbeh zachytáva pomerne dlhé časové obdobie zo života dvoch súrodencov Terezy a Henryho a ich nevlastnej sestry Verony. V útlom detstve sa Tereza dozvedá, že ich otec opúšťa a odchádza sa starať o jej nevlastnú sestru Veronu, ktorej umiera matka. Pre Terezu a Henryho to bol šok, pretože doteraz o Verone ani len netušili. Traja súrodenci si rokmi k sebe kliesnia cestu, do ich životov sa dostávajú situácie, ktoré treba prekonať len tak, že sa človek spojí s ďalším človekom, a práve o to v Mexickej vlne pôjde.

„Tak otec má dieťa a odchádza k nemu, uvedomila si Tereza. To ju zasiahlo. Opúšťa ju. Rozplakala sa nad listom. Slzy rozpili slová povinnosť a odpustenie. Slová ľudí používajúcich atramentové perá sú najpominuteľnejšie zo všetkých. Možno im ide práve o to.“

Všetkých troch čaká v príbehu množstvo sklamaní, dôležitých životných rozhodnutí, dúfania, stavov úplnej rezignácie, ale aj pekných chvíľ plných podpory a zomknutia. Kniha je vo svojej podstate analýzou mnohých vzťahov – k sebe samému, k okoliu ako k celku, k najbližším i k tým, ktorí nám síce blízki nie sú, no vedia s naším životom poriadne zamávať.

„Problém bol v obsahu môjho žalúdka. Lebo väčšina manželstiev funguje len preto, že si muži hovoria a robia, čo chcú, a ženy to prehĺtajú. Preto je toľko vydatých žien tučných. Lebo musia pohltať kopu svinstva. Ja som však nechcela byť tučná a rozviedla som sa, aj keď som z toho skoro prišla o rozum.“

Hoci som mala po prečítaní knihy veľmi príjemný pocit, musím povedať, že dlho nevydržal. Realistickému príbehu s nádychom irónie, ktorý miestami dokázal rozplakať aj rozosmiať, chýbalo niečo, čo by vo mne zanechalo trvalú stopu. Napriek všetkému však u mňa Matkin zostane zafixovaný ako autor, ktorý dokázal zobraziť lásku takú, aká v skutočnosti je. V mnohých podobách, variáciách, odtieňoch a príchutiach... So všetkým zmätkom, ktorý ku láske, žiaľ, patrí.

• Meno autora: Maxim E. Matkin
  • Počet strán: 181
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2005