pondelok, 03 júl 2017 14:13

Grafitové dievča

Časy dospievania sú vraj tým najkrajším obdobím. Miroslava Varáčková a hrdinka jej nového románu vám však ukážu, že krutá realita dokáže zasiahnuť bez ohľadu na vek každého z nás. Rovnako nás ale presvedčia o tom, že vziať život do vlastných rúk a vytvoriť si tak svetlú budúcnosť sa môže javiť ako zložité, no nie nemožné.

Volá sa Táňa, má sedemnásť rokov a občas musí kradnúť, aby mala čo do úst. Aj takýmto spôsobom možno predstaviť našu hlavnú postavu. Žije v malom byte so svojou matkou alkoholičkou a jej príležitostnými mužskými návštevami. A keďže ju matka nedokáže uživiť, pretože sa nezvláda postarať ani sama o seba, Táňa je nútená zarobiť si na živobytie menej poctivým spôsobom krádežami. Otec neznámy. Školu navštevuje len sporadicky. Nie je to skrátka typická tínedžerka, ktorá by si užívala dospievanie plnými dúškami. Ide o mladé dievča, ktoré každodenné nástrahy života donútili predčasne dospieť.

Život ju donútil predčasne dospieť

Premýšľala o svojom živote, o tom, aké je nespravodlivé, že je v takom mladom veku okradnutá o bezstarostnosť a musí sa snažiť, aby mala čo do úst. Závidela svojim spolužiačkam, všetkým tým pojašeným babám, ktoré zaujímali lesky na pery, šminky, značkové handry a iné somariny. Čo by dala za to, keby sa s nimi mohla na jeden deň vymeniť a zakúsiť, ako chutí skutočné tínedžerstvo.“

Nič však nie je také zlé, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Svetlým bodom v Táninom živote je jej najlepší priateľ Britva. Spolu sa podieľajú na krádežiach, navzájom si kryjú chrbát a povzbudzujú sa pri skoku z rozbehnutého vlaku. No kým Táňa porušuje zákony, aby neumrela od hladu, jediné, čo Britva potrebuje, je vniesť do svojej nudnej existencie trochu adrenalínu a dobrodružstva. Kradne, aby cítil, že je nažive. On a jeho bohatí rodičia, s ktorými má rovnako chladný a nezaujatý vzťah, sú jasným dôkazom toho, že peniaze nie sú všetko a šťastie si za ne nik nekúpi. S Táňou ho však spája čudne silné puto, ktorému rozumejú snáď len oni sami.

Kradne, aby neumrela od hladu

„,Navyše, ty síce pôsobíš mäkko a zraniteľne, lenže taká nie si.´ ,Čiže som zdanlivo grafitová,´ Táňa sa neprestávala smiať. ,A zanechávaš stopy. Aj grafit to robí.´ ,Mala by som sa zmeniť na ceruzku.´ ,Už ňou si. Si grafitové dievča. Kreslíš do ľudí.´“

Ak Táňu niečo naučila nekompromisná realita, bolo by to: hraj tvrdo, nedôveruj nikomu a neobzeraj sa späť. Nečudo. Ak by sa mala zakaždým snažiť pomôcť svojej matke, ktorá o to ani trochu nestojí a pozastavovať sa nad každou odcudzenou vecou, ktovie, ako dlho by trvalo, kým by nad ňou zvíťazila. Keď však spozná fotografa Bena, ktorý v nej od prvého okamihu vidí omnoho viac, než len mladú zlodejku, svoje miesto v jej srdci si nájde nový, zatiaľ nepoznaný cit. Láska. Budúcnosť už navyše nie je taká temná, ako sa dovtedy javila. Táni sa začínajú otvárať nové možnosti. Stane sa Benovou múzou a o nejaký čas neskôr sa jej tvár objaví na obálke módneho časopisu. A rozhodne nie posledného. Krádeže sa stanú minulosťou a mladé dievča sa závratnou rýchlosťou odráža odo dna. Nemôžem vám však sľúbiť, že zvyšok bude už len pekný.

„Ben jej ukázal, že sa dá žiť aj inak a ona sa chcela toho držať. Navzájom si boli inšpiráciou, motiváciou, zmyslom i nádejou. [...] Táňa bola preňho ochotná spraviť čokoľvek. Samu ju prekvapovalo, ako veľmi ju vzťah s ním ovplyvňuje, ako jej mení život.“

Mirka vyjadrila veľa málom a to považujem za jednu z najväčších kvalít.

Mirka Varáčková to opäť vzala po svojom a vytvorila príbeh, z ktorého miestami behá mráz po chrbte, no zároveň nás nenechá chladnými. Napriek tomu, že sa Táňa pasuje s udalosťami, o akých sa nám snáď či našťastie ani len nesníva, dej pôsobí uveriteľne. A to je kľúčové. Nečíta sa však ľahko, a preto by som ju odporučila ako mladým, tak aj dospelým. V porovnaní s ostatnými dielami od autorky sa jedná o kratší román.

Spočiatku som bola na pochybách a nevedela som si celkom predstaviť, či sa celý príbeh "zmestí" do necelých dvesto strán čistého textu. Moje pochybnosti neboli opodstatnené. Mirka vyjadrila veľa málom a to považujem za jednu z najväčších kvalít. Ak ste ešte nestihli zájsť do kníhkupectva a prelistovať autorkine nové dielo a prečítať si o ňom viac, vnútri vás čaká jedno malé prekvapenie – komiksy. Áno, je to kniha s obrázkami. Pre mňa osobne ďalšie veľké plus. Prepracované ilustrácie sprevádzané krátkymi textami mi totiž umožnili vychutnať si príbeh dvakrát. Smutno-krásna. Trpko-sladká. Taká je kniha Grafitové dievča.

• Meno autora: Miroslava Varáčková
  • Počet strán: 184
  • Dátum vydania: streda, 12 apríl 2017