streda, 28 august 2013 21:53

Let 365

(5 hlasov)

Každé začítanie sa do novej knihy je obrovským rizikom. V stávke je sklamanie, hnev a pocit bezmocnosti. Veď nie každý príbeh sa skončí tak, ako by sme si želali. A občas po prečítaní len obraciame knihu v rukách, skúmame ju a premýšľame, k čomu bola táto fraška vlastne dobrá.

Pri mene Kristína Baluchová som znehybnela a lovila v pamäti, odkiaľ mi je toto meno známe. Po chvíli sa mi v mysli vynoril malý žltý paperback Lietam v tom tiež, na ktorom si kritika zgustla, no mne sa jeho jednoduchosť a emočná hĺbka celkom pozdávali. Žiadne svetoborné dielo, len príbeh na spestrenie dlhej chvíle. S očakávaním, že autorka uviedla do sveta ďalšiu oddychovku, som si Let 365 vzala domov. A tam som tento čin oľutovala.

Pavel je skúsený pilot, ktorý má už čo-to nalietané, no tentoraz nesedí v kokpite, ale je len bežným cestujúcim. Jeho let do Lagosu postihne menšia nehoda na palube, ktorá v ňom rozvíri množstvo myšlienok. Za ten čas sa v jednom dome stretávajú jeho bývalá manželka Viera s dcérou Hanou. Tá čaká Pavlovo prvé vnúča a spolu s matkou spomína na svoje detstvo a vracia sa k zážitkom, ktorých vôňa už dávno vyprchala.

„Viera trávi jesenný večer s dcérou, rozprávajú sa o obavách, prípravách na nového člena rodiny, o práci. Viera je spokojná, že rozpovedala dcére príbeh lúčnej kytice. Veľakrát v poslednom čase totiž vyjadrovala obavy nad tým, ako sa jej po narodení dieťaťa zmení život – a najmä, aký život to dieťa čaká.“

Mojím mottom je, že vždy treba hľadať šťastie v nešťastí. Tak som sa o to pokúsila a po úmornom premýšľaní som predsa len na niečo prišla. Šťastím bolo, že som tejto knihe nemusela venovať viac ako hodinku svojho drahocenného času. Aj vám jej prečítanie bude trvať približne štyridsaťpäť minút, a to rátam aj zdravotné prestávky na predýchanie tejto knižnej šlamastiky. Keďže sa písmená svojou veľkosťou vyrovnajú šlabikárovým predlohám pre prváčikov, veľa sa ich na jednu stranu nezmestí, a preto z knihy aj napriek stagnujúcemu deju veľmi rýchlo ubúda.

Na obálke sa píše, že ide o „citlivú drámu plnú melanchólie“. Dovoľte, aby som vám tieto slová preložila do skutočnosti – príbeh bez zápletky, deja a zmysluplného konca, plný niečoho, čo pôvodne malo byť úvahou, štylizovaný do viet na úrovni štvorročného dieťaťa. Navyše, jazyková korektorka si v čase spracovávania tejto knihy vzala dovolenku, pretože neverím, že ju pred vydaním čítal niekto, kto mal na základnej škole zo slovenčiny aspoň trojku.

Pavlove úvahy v lietadle sa striedali s rozhovormi Viery a Hany, počas ktorých som čakala, kedy sa konečne začne niečo diať. No Pavel nakoniec z lietadla vystúpil a jeho exmanželka s dcérou k ničomu prekvapujúcemu nedospeli. Koniec sa mierne snažil zahrať čitateľom na city, no podarí sa mu to len u tých, ktorých výška emocionálneho kvocientu je tesne nad nulou.

„Vieš, sranda je, že ja som tým pilotom nebol. Letel som dnes ako extraposádka a celý ten let bol dosť čudný. Bol vlastne hrozný a nechcel som s ním mať nič spoločné. Ale nemohol som jej to urobiť, tá černoška totiž uvidela moju uniformu a už by jej to nik nevyhovoril. Tak som si povedal, že jej urobím radosť – a zaklamem.“

Nemyslím si, že po knihe siahne čitateľ medzivojnovej literatúry. Skôr si ju v obchode všimnú ženy bažiace po nenútenom príbehu, pri ktorom trochu zrelaxujú. Aj v tomto prípade by som však kúpu Letu 365 dobre zvážila. Ako sa hovorí – múdry sa učí z chýb iných. A vy teraz máte jedinečnú možnosť poučiť sa z tej mojej.

• Meno autora: Kristína Baluchová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 132