pondelok, 03 október 2016 13:19

Hriechy otca

V pokračovaní tohto úchvatného príbehu sa opäť pohrúžime do prepletených osudov dvoch rodín – Cliftonovcov a Barringtonovcov. Harry Clifton sa vzdáva milovanej ženy po tom, čo vysvitne, že je pravdepodobne jeho nevlastná sestra. Aby na ňu zabudol, rozhodne sa pripojiť k anglickým námorným silám v boji proti Nemcom...

Hriechy otca je druhá časť podmanivej viacgeneračnej ságy s názvom Kronika rodu Cliftonovcov. Autorom diela je anglický spisovateľ Jeffrey Archer. Čitateľa ohromí majstrovstvom jazyka a prepracovaným dejom zasadeným do dynamického, vojnovými konfliktami poznačeného 20. storočia. Práve druhá svetová vojna je nevyčerpateľným zdrojom dramatických námetov zanechávajúcich silné dojmy z tragických ľudských osudov.

Kto nakoniec získa rodinné bohatstvo a titul?

Dej sa točí okolo troch kľúčových postáv –  Harryho, Gilesa a Emmy. Autor ich charaktery podrobuje neustálym životným skúškam, no napriek tomu ostávajú morálne silné. V prvom románe s názvom Len čas ukáže autor budoval silné priateľské puto medzi Harrym Cliftonom, synom chudobného prístavného robotníka a Gilesom Barringtonom, dedičom lodnej spoločnosti. Prvú knihu autor postupne okorenil aj očarujúcim ľúbostným motívom. Harry zahorí láskou ku Gilesovej sestre Emme a túži si ju vziať. Do cesty sa im však postaví viacero problémov, pričom jeden z nich je beznádejne neriešiteľný. V ich svadobný deň vyjde najavo, že Emma je možno Harryho nevlastná sestra, čím autor uzatvára prvú časť tejto úžasnej ságy.

V knihe Hriechy otca sa Harry snaží vymaniť z tejto nečakanej a bolestnej situácie. Neostáva mu nič iné, ako sa s Emmou rozísť. Blížiaca sa vojna navyše Harryho prinúti vzdať sa štúdií v Oxforde a jeho víziou je pripojiť sa ku kráľovskému námorníctvu. Dej je však plný nečakaných prekvapení. Po tom, ako Harry takmer zahynie na mori, vezme na seba identitu mŕtveho amerického námorníka Toma Bradshawa. Dúfa totiž, že Emmu odbremení od sľubu a časom začne žiť nový život. Tom Bradshaw je ale v Spojených štátoch stíhaný za vraždu vlastného brata. V okamihu, ako Harry vstúpi na pôdu Spojených štátov, neprávom sa ocitá vo väzení.

Archer je majster kontrastov.

„,Máte nejaký dôkaz, že ste Harry Clifton a nie Thomas Bradshaw?´ ,Nie, pane, nemám,´ riekol Harry bez zaváhania, pričom si bolestivo uvedomoval, že na palube Kansaskej hviezdy nikto nemal dôvod pochybovať o tom, že nie je Tom Bradshaw, a jediní ľudia, ktorí by mohli potvrdiť pravdivosť príbehu, boli za veľkou mlákou, vzdialení takmer päťtisíc kilometrov. Nepotrvá dlho, kým sa k nim donesie správa, že Harry Clifton odpočíva na morskom dne. ,V tom prípade vám môžem pomôcť, pán Clifton. Za predpokladu, že si naďalej želáte, aby si slečna Emma Barringtonová myslela, že nie ste viac medzi živými.´“

Dejiskom príbehu tentoraz nie je iba malé anglické mestečko Bristol, ale aj New York – pôsobivá metropola predstavujúca ostrý protipól voči upnutej anglickej náture. Práve kontrast je jedným zo základných rysov Archerovej tvorby. Svoje postavy zámerne umiestňuje do odlišných životných podmienok a dáva vyniknúť ich silám i slabostiam. Román teda nadobúda aj výrazný sociálny rozmer. Autor nám autenticky predostiera trpký svet chudobných, predierajúcich sa životom zo dňa na deň a svet bohatých – postava Huga Barringtona je stelesnením bezohľadnosti a reprezentuje nafúkanosť vyšších anglických vrstiev. Niektoré postavy prinášajú závan pokroku, iné sa, naopak, držia zaužívaných šablón. Skrátka, Archer je majster kontrastov.

Postavy sú však do istej miery zidealizované. Oplývajú totiž vlastnosťami veľkých hrdinov – sú plné vášní, láskavosti, anjelskej dobroty alebo, naopak, podlej krutosti, pomstychtivosti či nenávisti. Disponujú všetkými tými ľudskými črtami, bez ktorých by sa nezaobišla monumentálna výpravná sága. Spoznávame toľko rôznorodých postáv, že v čitateľovi dielo právom evokuje pocit širokej rozmanitosti ich charakterov, motívov a zámerov.

Čistokrvný historicko-romantický bestseller.

Napriek mnohým prekážkam a utrpeniam však neprechádzajú duševnou premenou, Archer ich povahové rysy vykresľuje stereotypne. Buď sú postavy morálne nepoškvrnené, alebo priam vnútorne prehnité. Harry Clifton je synonymom božskej nevinnosti, rovnako aj jeho potenciálny brat Giles Barrington. Čitateľ by možno očakával hlbšie psychologické impulzy a emocionálne rozpoltenia, keďže obaja napríklad „zápasia“ o rodinný titul a bohatstvo.

Koniec koncov, autorovou ambíciou bolo vytvoriť najmä čistokrvný historicko-romantický bestseller, ktorý spĺňa všetky dôležité atribúty. Pohltí vás brilantne zachytenou atmosférou minulého storočia, množstvom nečakaných dejových zvratov a postavami, ktoré sú síce čitateľné, no aj tak sa vám vryjú pod kožu. Zatiaľ čo v prvej časti bol jedným z hlavných motívov Harryho pôvod, ktorý vzbudzoval napätie a tajomno, v pokračovaní autor okrem toho detailnejšie skúma anglický právny systém – princípy dedičského nároku v prípade nemanželského dieťaťa.

Kto nakoniec získa rodinné bohatstvo a titul? Giles Barrington, legitímny syn Huga Barringtona alebo Harry Clifton, pri ktorom stále panujú pochybnosti, či bol naozaj Hugovým synom? Archerove romány sú natoľko pútavé a príbehovo bohaté, že mu s radosťou odpustíme aj určitú mieru idealizácie ľudských charakterov.

• Meno autora: Jeffrey Archer
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 312